Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #1 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har slitt med vekta en stund og sliter med å gå ned selv med trening og et ok kosthold... Noen som er slankeoperert som kan gi meg positive og negative sider med det?
Gråsonen Skrevet 30. juli 2012 #2 Skrevet 30. juli 2012 neg: - risikerer livet ditt - aldri/veldig sjeldent kunne spise seg mett igjen - hovedsakelig flytende føde pos: mister vekt
Gjest Miryks Skrevet 30. juli 2012 #3 Skrevet 30. juli 2012 pos: mister vekt Bedre selvbilde? Mest sannsynlig lengre liv? Bedre for skjelett og kropp generelt?
Gråsonen Skrevet 30. juli 2012 #4 Skrevet 30. juli 2012 Selvbilde er reativt sansynlighet.. hva er det? Bedre skjellett??? En mister vekt Myriks, resten er opp til en selv. .. hjelpes meg.
Gjest Miryks Skrevet 30. juli 2012 #5 Skrevet 30. juli 2012 Selvbilde er reativt sansynlighet.. hva er det? Bedre skjellett??? En mister vekt Myriks, resten er opp til en selv. .. hjelpes meg. Det er bedre for kroppen at vekta er lav. å veie 200kg er ikke godt for skjelettet. Sa ikke at skjelettet blir bedre, men det er bedre for skjelettet at det ikke er 150 kg flesk å bære på. Sannsynlighet, ja hva er det? En KAN dø på operasjonsbordet, det er sannsynlig. Det er sannsynlig at en aldri vil kunne spise seg mett igjen, eller spise fast føde. Et søskenbarn tok denne operasjonen for 4-5 år siden og hun klarer fint å spise måltider med fast føde. Dog ikke så mye som før, men det var også det som var litt av meningen. Vil tro at de fleste som tar denne operasjonen er motivert til å la resten "følge på". Hjelpes meg.......
Gråsonen Skrevet 30. juli 2012 #6 Skrevet 30. juli 2012 Jeg svarer deg ikke mer etter dette innlegget. Mistenker at du ikke har et nyansert perspektiv, antagelig fordi du selv sitter i "offerrollen"? Vil tro at de fleste som tar denne operasjonen er motivert til å la resten "følge på". Overasskende få i følge forskning. For mange beror overvekten seg på psykiske aspekter. Kroppen heales ikke gjennom et inngrep (tvert i mot.) Problemer forfølger og fortsetter inn i den nye tilstanden. Selv om personen går ned 40kg, og er relativt normaltvektig, fortsetter å spise i samme mønster, samme matvarer osv har ikke kroppen funnet noen store helsemessige gevinster. Leve et lenger, og bedre liv uten de store farene er avhengig av at hele systemet er satt i gang. Magesekken alene kan ikke helbrede det. Det er bedre for kroppen at vekta er lav. å veie 200kg er ikke godt for skjelettet. Sa ikke at skjelettet blir bedre, men det er bedre for skjelettet at det ikke er 150 kg flesk å bære på. Når vi mennesker (særs kvinner.) bikker 30 år skjer det noe med skjelletet vårt. Det brytes ned i motsetning til å bygges sterkt slik det gjør i vår barndom og ungdom (derfor er det spesielt viktig å motarbeide overvekt og usunt kosthold hos barn og ungdom.) Skjelletet vil ikke bli bedre av å miste vekten, antagelig vil du ha samme struktur på skjelleten som 50 kg overvektig.Men du kan evt. forhindre slitasje og livstilssykdommer knyttet til skjellet OM du har forandret livstil sammen med inngrepet. Sannsynlighet, ja hva er det? En KAN dø på operasjonsbordet, det er sannsynlig. Det er sannsynlig at en aldri vil kunne spise seg mett igjen, eller spise fast føde. ... Atte hæ?.. Når vi i Norge i dag opererer 13 år gamle barn synes jeg trenden er gått for langt. Det er blitt en enkel utvei. Beklager men jeg er så veldig i mot denne typen operasjoner på mennesker som er fritt til å bevege seg selv, og har muligheten til å miste vekten på en annen måte.
Gjest Visten Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har faktisk ikke lest meg noe opp på gastric banding, bare om gastric bypass og sleeve. Her er min mening: når du kommer til det punktet at du ønsker operasjon bør de plagene du har (mange som sliter med stor overvekt har søvnapne, plager fra ledd, diabetes II, etc) være så store at plager relatert til operasjonen eller virkningen av operasjonen (kronisk fettdiare, dumping, smerter i forbindelse med matinntak, måtte ta kosttilskudd daglig, økt sjanse for mangelsykdommer, etc) relativt sett er bedre å leve med enn de plagene du allerede har. Kronglete forklart ser jeg... Du risikerer at den overvektige friske kroppen din blir slank og syk. Når du leser om vektoperasjoner, sørg for å lese både solskinnshistoriene og de historiene som forteller om hvor galt alt gikk, for det kan slå begge veier. Jeg er ikke imot denne typen operasjoner, synes bare at primær- og spesialisthelsetjenesten skulle satset mer på forebygging og hjelp til vektreduksjon uten operasjon. Idag er det lettere å få en henvisning til operasjon enn det er å få hjelp til vektreduksjon på andre måter, ihvertfall her jeg bor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå