Gjest Siklerotte Skrevet 30. juli 2012 #1 Skrevet 30. juli 2012 Jeg skulle egentlig lage is i dag, men siden jeg hadde glemt å legge kjøleelementet i fryseren ble det amputert, og det er egentlig litt bra, for jeg trenger hjelp. Hvis jeg skal lage is med jordbær (er egentlig ikke så glad i den sterke vaniljesmaken man får fra vaniljestang eller vaniljepulver - dessverre), hvordan blir det da? Hvis man pisker krem og eggedosis og så har jordbær igjen, blir det ikke for flytende til å bli en ordentlig ismasse? ødelegger ikke både jordbær og eggedosis kremen? Skal man hakke jordbærene, eller bare gjør dem helt flytende? Vet du hvor mye jordbær jeg skal ha i? Og du har vel ikke vanilje oppi sammen med jordbær, ikke sant? Jeg hadde egentlig kjøpt jordbær i dag, men de måtte jeg jo bare slenge i blenderen så det ble en flytende masse, ellers hadde de blitt dårlig. Til nøds får det brukes som jordbærsaus, kanskje. Hjelp, hjelp, dette må bli vellykket!
Gjest Mentha Skrevet 30. juli 2012 #2 Skrevet 30. juli 2012 Hmm, har ikke laget med jordbær før, men da jeg lagde bringebæris kjørte jeg de i blender før jeg hadde de oppi kremen. Husk at om du smelter iskrem så får du tjukk fløte, så jeg tror ikke det har noe å si om det er kremkonsistens på det når du har det i iskremmaskinen. Evt kan du prøve å sile jordbærene og ha i kraften først i en tynn stråle mens du pisker langsomt, og så ha i bitene på slutten. Det kommer jo alt an på hvor mye jordbær du tenker å ha i, men jeg tror ikke det behøves så skrekkelig mye for å sette god smak på, spesielt ikke om du har i biter samtidig. Jeg har ikke så grusomt mye erfaring med iskrem, men alt i alt så er det en fløtebase med smak og sauser av forskjellig slag, og så lenge du har iskremmaskin så vil den stivne, og den vil ikke få krystaller, så da tror jeg du kommer i land uansett Hvis du leser på Hellstrøm sin iskremoppskrift så pisker ikke han krem i det hele tatt før han har det i iskremmaskinen. Tror poenget bare er å få en tykkere fløtesaus før det fryses. http://www.tv2.no/gmn/iskrem-a-la-hellstroem-3493074.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå