Gå til innhold

Tommelen ned for sukrin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte inn en pakke sukrin i dag, for jeg tenkte jeg skulle kutte ned på sukkerforbruket mitt. Men huff..måtte jo bruke halve posen før jeg kjente søtsmak, og det iset og sved nedover halsen i lang tid etterpå.

Huff...er det virkelig slikt lavkarbofolk spiser i stedet for sukker?

Svindyrt var det også..

Videoannonse
Annonse
Gjest Mentha
Skrevet

Tror det står på posen, men mener i alle fall å ha lest at sukrin ikke bør erstatte mer enn 20% av sukkeret. Du merket det helt sikkert, men for mye sukrin gir en isete ettersmak, og det er ikke godt.

Jeg pleier å blande sukrin og stevia - ettersmakene fra de to visker hverandre ut, og jeg synes selv jeg sitter igjen med en god, søt smak. Stevia er 300 ganger søtere enn sukker, og det skal ikke store mengdene til før det er nok. Jeg bruker flytende stevia og pleier å bruke mellom 3 og 10 dråper, avhengig av hva og hvor mye jeg lager.

Anbefaler deg forøvrig å bestille både sukrin og stevia på iherb.com, myyye billigere :) (sukrin heter erythritol på engelsk)

Hvis du drar innom en helsekost (eller bestiller på iherb) kan du prøve deg på palmesukker eller bjørkesøt (birch sugar). Den siste har jeg akkurat prøvd selv, pisket krem til å ha på kake, og den ble fantastisk søt og god, helt uten ettersmak :) Det lukter at den kan bli en ny favoritt i skapet her i alle fall :)

Skrevet

Det blir en ganske ekkel ettersmak, men man blir faktisk vant til det. Men hvis du kjøper sukrin+, som er en blanding av sukrin og stevia, så blir det visst ikke noe metallisk ettersmak.

Skrevet

mmmmmmmmmmmmm palmesukker er så godt :)

Gjest Mentha
Skrevet
mmmmmmmmmmmmm palmesukker er så godt :)

Er det? Jeg har ikke fått smakt på det enda, fikk det i posten rett før helga. Gleder meg masse til å prøve :) :) Noen tips, oppskrifter eller lignende du vil dele?

Skrevet

Palmesukker er vel ikke så bra vel?

Lakanto gleder jeg meg til å få tak i. Her i huset bruker vi sukrin. Det lille jeg bruker funker fint. Lett dryss på havregrøt til meg og jr for eksempel. Og i nøttemusli. Bruker egentlug ganske lite, baker så og si aldri. Far i huset bruker suketter i espressoen.

Skrevet

Jeg synes det funker helt greit, men så bruker jeg ikke så mye heller da.

Gjest Mentha
Skrevet

Palmesukker har vel en GI på omtrent 35 (derom strides de som vet). Det er ikke like sunt som bjørkesøt, stevia og sukrin, men det er sunnere enn sukker, både fordi det har lavere GI (sukker har en GI på 68 om jeg ikke husker feil?? Godt mulig jeg gjør det), og fordi det inneholder flere næringsstoffer i tillegg.

Skrevet

Men er sukrin greit å gi til barn? Hvis man ikke bruker store mengder av det....

Skrevet

Ja, det skal det være. Finner ingen advarsler om Erythritol (som er det rette navnet) og små barn når jeg googler, hvertfall, slik man feks gjør ved aspartam.

Skrevet
Erythriol kan skape problemer i fordøyelseskanalen. Ville ikke ha gitt det til barn: http://www.ehow.com/...erythritol.html

"Although not particularly dangerous, over-consumption of erythritol can lead to a number of uncomfortable symptoms."

Stikkord; "not particularly dangerous", og "over-consumption".

Altså kan det gi problemer ved overforbruk, men er ikke farlig i vanlige doser. Akkurat som det meste annet- inkludert sukker. Små barn skal uansett ikke ha så mye av noen av delene.

Skrevet

Jeg får skikkelig diaré av for mye sukrin og/eller bjørkesøt

Palmesukker og stevia går bra! Palmesukker smaker nyyyyydelig!

Det finnes også noen siruper som er sunne, feks yaconsirup og kokossirup (coconut secret).

Kjøpes på iherb.com :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...