Gå til innhold

Ehhh, litt rørete oppførsel av henne eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei tante har blitt litt rørete. Hun har veldig vanskelig for å holde tider, planlegge og gjennomføre. For noen år siden ble hun uføre. Etter hun ble hjemme har det eskalert. Hun er i femtiårene. Her om dagen satt jeg på med henne i bilen. Først kjørte hun feil (har bodd i denne byen siden 20 årene) så jeg manøvrere henne ut og på rett vei. Så kom vi til en rundkjøring. Det var litt trafikk så vi ble stående å vente. Plutselig snur hun seg mot venstresiden og kjefter mot neste bil: Nei, nå er den min tur! Så kjører hun utpå mens hun mumler ; kan ikke bare tro at jeg skal stå der å vente mens de bare kan kjøre. Ble paff. Det er jo vikeplikt, og bilene som kommer aner jo ikke hvor lenge du har stått der. Det er her vet hun jo.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan/bør ta kontakt med fastlegen hennes, så kan legen vurdere om hun er i stand til å kjøre bil.

Skrevet

Sørg for all del for at hun ikke kjører bil lengre. Slik du beskriver det er det ikke lenge før hun tar livet av noen.

Skrevet

Huff da, er det virkelig så ille. Jo det var jo ganske drøyt, den andre måtte jo bremse pga hun plutselig fant ut at hun hadde ventet lenge nok. Føles bare ikke noe godt å gå bak ryggen sånn. HI

Skrevet
Huff da, er det virkelig så ille. Jo det var jo ganske drøyt, den andre måtte jo bremse pga hun plutselig fant ut at hun hadde ventet lenge nok. Føles bare ikke noe godt å gå bak ryggen sånn. HI

Nei, men det føles 1000 ganger dårligere å høre at din tante har tatt livet av noen i traffikken fordi du har mer lojalitet til henne enn til trafikkloven som er til for å sikre alles ve og vel!!

Skjerp deg, og bruk huet! Det er må ganske enkelt stoppes. Tenk om det f.eks er en av dine nærmeste som blir drept i en ulykke pga en rotete person?

Skrevet
Nei, men det føles 1000 ganger dårligere å høre at din tante har tatt livet av noen i traffikken fordi du har mer lojalitet til henne enn til trafikkloven som er til for å sikre alles ve og vel!! Skjerp deg, og bruk huet! Det er må ganske enkelt stoppes. Tenk om det f.eks er en av dine nærmeste som blir drept i en ulykke pga en rotete person?

Ring politiet HI!

Min onkel var "litt rørete" og det måtte en bilulykke til for at han ble fratatt lappen. Tre barn mistet sin mor fordi han glemte at han hadde vikeplikt. Da hadde vi flere ganger kontaktet fastlegen, men det er en treg prosess når han skal vurdere det. Ring heller politiet så får de avgjøre hva de skal gjøre.

Skrevet
Nei, men det føles 1000 ganger dårligere å høre at din tante har tatt livet av noen i traffikken fordi du har mer lojalitet til henne enn til trafikkloven som er til for å sikre alles ve og vel!! Skjerp deg, og bruk huet! Det er må ganske enkelt stoppes. Tenk om det f.eks er en av dine nærmeste som blir drept i en ulykke pga en rotete person?
Ring politiet HI! Min onkel var "litt rørete" og det måtte en bilulykke til for at han ble fratatt lappen. Tre barn mistet sin mor fordi han glemte at han hadde vikeplikt. Da hadde vi flere ganger kontaktet fastlegen, men det er en treg prosess når han skal vurdere det. Ring heller politiet så får de avgjøre hva de skal gjøre.

Polititet kan kun ta førerkortet hvis det er fare for andre der og da, de kan ikke ta førerkortet pga noen mener at tante er rotete og kan bli farlig. :( Dessverre. Her er det fastlege som må kontaktes og bli fortalt sannheten, det er de som utsteder helseattesten slik at førerkortet er godkjent. Jeg har akkurat vært gjennom det samme selv med en slektning som var dement, men likevel hadde helseattest fra legen. :(

Skrevet

Har du prøvd å snakke med tanten din selv? Det er jo det mest fornuftige stedet å begynne. Jeg har også en tante som plutselig begynte å bli surrete og etter at broren hennes hadde snakket med henne, skjønte hun selv at hun ikke burde kjøre bil lenger. (Det kan hende det hjalp at han er lege selv og har gitt opp førerkortet selv for noen år siden av andre årsaker.)

Når hun bare er i 50årene, så er det jo viktig å finne ut hvorfor hun plutselig er så surrete også, om det er at hun har hatt et lite drypp el eller om hun er begynnende dement. Uansett bør hun ha en undersøkelse hos en lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...