Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med å bruke tøybleier i bhg? Pleier de ansatte synes det er ok? Og er det noe man bør tenke på i forveien? Ellers noen lure tips? :) Vi bruker lommebleier og så tenkte jeg at vi kunne bruke i tillegg rispapir i bleia så det skulle være enklest mulig å skifte. Jeg trodde egentli at man kunne spyle både bæsjen og papiret ned i doen, men det kan man visst ikje..? Vi har ikje brukt rispapir hjemme, så vet ikje helt hvordan det fungerer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei nei nei nei, de ansatte synes ikke det er ok!

Skrevet

Vil absolutt tro de foretrekker engangsbleier

Skrevet

Jeg har hatt mange små i bhg som har brukt tøybleier, og synes det er helt greit, flott om dere bruker rispapir;)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Forhør deg med de ansatte i den bhg ungen starter, for noen er det helt ok, for andre er det verste marerittet å komme bort i.

Er bare å ta en telefon til dem, og høre, så vet du hva som funger best for dem :)

Skrevet

Jeg var vikar i en barnehage en gang. Der var det en gutt på ca 1 år som brukte tøybleier. Jeg tenker tilbake med gru på holdningene de faste ansatte hadde rundt det. Når urin blander seg med rispapir, oppstår en veldig sterk lukt som minner veldig om urinlukten til en ukastrert hankatt! En lukt som er så kraftig at den fester seg på hele barnet, alle klærne, klærne til de som har barnet på fanget osv. Dette førte til at de ansatte ble litt sånn "ååh neei, ikke kom til meg please" hvis gutten gråt og trengte trøst. Det var også et ork å skifte bleie på gutten. De lurte seg unna, lata som de ikke kjente at han trengte å skiftes på. Spesielt når han hadde bæsja var det mye styr med bleieskift, og det tok lang tid. I en barnehage har man mange barn som skal skiftes på og derfor vil man ha det så lettvint som mulig. Man har rett og slett ikke like mye tid og anledning som du har hjemme til å skifte på barnet ditt. Mye gris med bleiene som skulle skylles, tørkes og henges i poser sånn at foreldrene kunne ta de med hjem og vaske de.

Jeg fikk så vondt av denne gutten at jeg kunne ALDRI tenkt på å sende mitt barn i barnehage med tøybleier. Jeg vil at de ansatte oppriktig skal kunne ha nærkontakt med barnet mitt uten å synes at det er "ekkelt".

Dette er ikke mine holdninger, men noe jeg opplevde som ung vikar. Så nei jeg ville sendt engangsbleier med barnet mitt i bhg. Så kan du heller "redde miljøet" hjemme. :)

Skrevet

Vi bruker lommebleier med rispapir i barnehagen, og det fungerer strålende. Høres rart ut med denne ungen som luktet så vondt. Her er tilbakemeldingene fra de ansatte at tiss aldri lukter, og at bæsj heller ikke lukter sammenlignet med kjemikalier i plastbleiene. Derfor har det hendt at bæsjen har gått uoppdaget litt for lenge.

Ikke tar et bleieskift lengre tid heller, så dette barnet må jo ha brukt brettebleier el l.

Har møtt negative holdninger fra enkelte, men de har blitt positive når de har fått litt kjennskap.

Vi bruker heller ikke tb for å "redde miljøet", men pga sensitiv hud. Så å bruke tøy hjemme og papir i barnehagen har ikke vært noe alternativ her:-)

Skrevet

jeg kan heller ikje se at det er mer styr å skifte en tøybleie enn en engangsbleie. Jeg forventer ikje at de ansatte i bhg skal skylle og henge til tørk bleiene. Tenker at dem skal tømme bleien og legge den i en pose som vi da tar med oss når vi henter ungen. Har ikje hørt om dette med vond lukt før, håper ikje det stemmer.

Skrevet

jeg har jobbet i bhg siden jeg var 16. nå er jeg 30. Jeg har vært i MANGE forskjellige bhg, men jeg har aldri en gang hørt snakk om tøybleier.

Jeg tviler i alle fall på at der er noen bhg som vil bruke tid på å stå å vaske de. Uansett er hygiene kravene så strenge i bhg at vi nok ikke kunne gjort det. Barnehager får ikke lov å bruke verken håndklær eller kluter, bare engangs tørk og enganskluter. Lukt er også et broblem så vi må ha veldig tett luk absorberende poser.

Så jeg tror vel ikke bhg blir happy for tøybleiene nei.

Skrevet
Er det noen her som har erfaring med å bruke tøybleier i bhg? Pleier de ansatte synes det er ok? Og er det noe man bør tenke på i forveien? Ellers noen lure tips? :) Vi bruker lommebleier og så tenkte jeg at vi kunne bruke i tillegg rispapir i bleia så det skulle være enklest mulig å skifte. Jeg trodde egentli at man kunne spyle både bæsjen og papiret ned i doen, men det kan man visst ikje..? Vi har ikje brukt rispapir hjemme, så vet ikje helt hvordan det fungerer.

Her i barnehagen har vi et barn som bruker tøybleier. Ikke noe styr det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...