Gå til innhold

Mistanke om stort foster i uke 29.

Anbefalte innlegg

Gjest Heartbroken
Skrevet

Pga tidligere historie blir jeg svært godt fulgt opp i dette svangerskapet. Da jeg var på UL på Haukeland for ca 3 uker siden, ble det konstantert stort foster. Jeg har tatt glykosebelastning og den var helt fin.

I dag fikk jeg tlf fra overlegen ved gyn.pol ved lokalsykehuset om at de ønsket å få meg inn til kontroll neste uke (uke 30), for å følge med på barnet.

Jeg kjenner at jeg er kjemperedd for at det skal være noe galt med denne babyen også, men har aldri hørt at om andre risikoer enn vanskelig fødsel av store barn?

Er det noen av dere som vet om sykdommer eller skader hvor stort barn er et symptom?

Jeg skjønner jo at de vil ha kontroll på størrelsen når det nærmer seg fødsel, men det er jo så lenge til at jeg syns det er rart at de vil ha meg inn alt nå.

Huff, hver gang skuldrene senker seg litt, dukker det noe nytt og skummelt opp :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også blitt fulgt opp pga store barn og tøffe fødsler, men jeg hørte aldri noe om at det kunne være noe galt altså.

Alle med store barn må ta glukosebelastning, det gjorde jeg også og alt var fint. Jeg hadde ul flere ganger mellom uke 30 og fødsel faktisk.

Vekstavviket var på ca 50% og forventet fødselsvekt til termin var 5,5 kg.

Jeg fødte i uke 37 og da var ungen på 4858g, helt fiks ferdig og ingenting galt med henne.

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Mitt barn ble født tidligere i år (også på Haukeland), og jeg ble fulgt opp helt siden uke 22 pga stort barn. Har også høy BMI, og tok to glukosetester som var helt fine.

Jeg var inne ca hver 4. uke til vekstkontroll, men fikk vel egentlig aldri noen forklaring på hvorfor de fulgte veksten så godt opp. Uansett endte det med planlagt keisersnitt to uker før termin da barnet satt i sete og ble vurdert til å være stor. De ville ikke la meg gå over tida.

Tror bare KK vil ha oversikt, jeg hørte aldri noe om at barnet skulle lide av noen sykdom. Et unntak er vel hvis du utvikler svangerskapsdiabetes; da er det ekstra viktig å holde øye med vekst (at barnet ikke blir for stort) og for å kunne kontrollere blodsukkeret etter fødsel.

Du trenger nok ikke bekymre deg over vekten, jeg opplevde at KK brukte informasjonen til å sikre meg og barnet mitt. :-)

Masse lykke til!

Gjest Heartbroken
Skrevet

Åh, sÅ godt Å høre! Tusen, tusen takk for at dere tok dere tid til Å svare!

Jeg har googlet litt, og ikke funnet noe som indikerer at stort foster kan skyldes sykdom, men det er sÅ utrolig godt Å høre fra noen som har erfart det selv. Det er sÅ lite som skal til før jeg mister taket litt... angsten ligger og lurer like under overflaten hele tiden.

Takk igjen, dere har løftet en bør av skuldrene mine - hvertfall for en liten stund :)

Skrevet

Jeg har diabetes type1 og ble fulgt opp hver andre uke de første 28 uker og så hver uke. Fikk flere ultralyder, for ved diabetes er det jo kjent at babyen kan bli veldig stor. De var aldri bekymret. Jeg fødte en helt frisk og fin gutt i uke 38 4000g tung. (dagen før jeg egentlig skulle inn for å settes igang)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...