Gå til innhold

Noen førskolelærere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini skal begynne i barnehagen nå snart. Hun fyller 1 år i slutten av august. Jeg begynner i ny jobb første mandagen i september. Da har jeg 80% stilling slik at hun kan være hjemme en dag i uka, og pappan har mulighet til å ha henne hjemme en dag i uka i de første tre-fire ukene. Det vil si at hun er i bhg mandag, onsdag og fredag. Hun har en storebror som går i samme avdeling. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å starte i barnehagen neste uke, dvs at hun er 11 mnd og drøye en uke. Når hun er ferdig med de "besøk i bhg dagene" vil hun være nærmere 11 1/2 mnd. Jeg har alltid tenkt at det er greit å starte første uke det er tilvenning slik at det er roligere i barnehagen, hun får vent seg til barnehagen før jeg starter på jobb, og jeg har mulighet til korte dager over lang tid.. Men nå nærmer det seg og jeg begynner å lure på om jeg heller vil ha henne hjemme til i slutten av august, uken før jeg starter på jobb. Vi har jo uansett mulighet til å ha henne hjemme to dager i uken de første ukene, men klart dagene blir litt lengre enn før jeg starter i praksis (fra 08.30- 15.00/15.30).Hun er også litt sen motorisk, åler ikke enda, men sitter fint. Så kommer spørsmålet mitt:

1) hvordan stiller barnehagen seg til at jeg plutselig utsetter tilvenningsperioden en uke før hun er satt opp? Pleier det å være helt greit for bhg? Vi betaler jo for plassen, og det blir jo mindre arbeid på bhg en stund.

2) Er det et smart valg av meg, eller bør jeg følge gammel-planen?

3) Er barn som ikke åler seg enda veldig sårbare i bhg?

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring til barnehagen å hør du:) Men regner med det ikke skal være noe problem å utsette tilvenningen. Men er veldig greit, som du sier at tilvenningen ikke blir lange dager.

Hun åler seg ikke enda, men hun er ikke derfor sårbar i barnehagen. De voksne skal være der for henne og bidra til at hun føler seg trygg. Hun får også mange andre barn å se opp til, som hun igjen kommer til å herme etter. Fortere enn du aner har du en jente som det er full fart framover i :)

Skrevet

Antagelig kan det være vanskelig da det pleier å være fler barn som skal tilvennes. Hos oss er det først tilvenning på 2- 3 barn en uke neste uke kommer det 2- 3 nye. slik fortsetter vi til alle barna er på plass.

EN uke fra eller til vil uansett ikke gjøre store forsjellen for barnet ditt.

Skrevet

Jeg ville ha ringt bhg og hørt om de har flere innkjøringer den uka etter eller om det da blir bare henne. Som regel har bhg innkjøring de fire første ukene av bhgåret, men dette er veldig ulikt fra bhg til bhg ettersom hvor mange barn som har oppstart.

Det kan bli både værre og bedre for jenta di. Ring og forklar at dere kan vente ei uke og la de avgjøre hva som er best for henne :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...