Gå til innhold

Hva er de mest irriterende skriveleifene dere vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Intrisert

feil bruk av "hvordan", feks: "hvordan hus har du?" osv. Det går kanskje ikke under "skrivefeil" da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir mest irritert når folk ikke bruker sammenskriving og dermed deler opp ord som skal skrives sammen som f.eks. "buss holdeplassen" i stede for "bussholdeplassen" osv. Dette er jo å utrolig lett å få på plass!

Irriterer meg også litt over det samme som deg der med feil bruk av ordene "hvordan" og "hvem", greit at det er dialekt, men man bør skrive det riktig likevel.

Skrevet

Doble konsonanter at folk skriver altid hemlig osv. Også at noen har ett overforbruk av d og h i ord...

Skrevet

Jeg irriterer meg over ord som er skrevet feil på den måten at det betyr noe annet.

Sundt

Fjord ("I mai i fjord" f.eks)

... Kom visst ikke på flere.

Jeg irriterer meg over en litt mer engelsk skrivemåte, der enkelte deler opp ord (slik det er i engelsk språk) og brukes store bokstaver i måneder og ukedager.

I tillegg til hva Alva skrev.

Skrevet

... Og selvfølgelig et tydelig dialektpreg. Ja, dialekt er norsk, men det betyr ikke at det er norsk skriftspråk - så slutt å klage på at jeg, og en hel del andre - sier hvor irriterende det er!

Skrevet
Doble konsonanter at folk skriver altid hemlig osv. Også at noen har ett overforbruk av d og h i ord...

Dairriterer du deg grønn over mine innlegg. Det er helt typiske dysleksifeil som jeg har masse av. Håper det ikke gir deg for mange grå hår :-)

Skrevet

Irriterer meg faktisk litt at folk skriver "skriveleif"!!!

Skrevet

Det må være dagens skrivefeil: "væme" :D

Skrevet

Nyskjerrig, skjelden, aldrig, sundt, i fjord.... listen er lang :)

Mangel på, eller for mange, doble konsonanter irriterer meg ikke så mye, fordi jeg vet at det kan være svært problematisk for dysletikere å se når det skal være dobbel og ikke.

Men vanlige "bruksord" som konsekvent brukes feil, irriterer meg.

Og det er IKKE skriveleifer! En skriveleif er når man har hastverk og ikke skriver ordet ordentlig, f.eks bytter om på bokstaver. å konsekvent skrive et ord feil, er ikke hastverk, det er slurv, om dere skjønner forskjellen ;)

Skrevet
Det må være dagens skrivefeil: "væme" :D

Jeg skrev den med "væme" i den andre. Et såkalt køddeord i hastverk, ikke slurv :)

Skrevet

Gullerøtter, værst, intrisert ( som du sa). Prevansjon, kjeden ( fremfor skjeden :P ).

Skrevet

det dummeste er mennesker som klarer å irritere seg over skrivefeil

Skrevet

Nei, det aller dummeste er mennesker som klarer å irritere seg over hva andre irriterer seg over!

Så da er du og jeg like dumme :D Yeyyyyyy :)

Skrevet

Det er like irriterende både med skrift og tale når folk ikke greier å vite når man skal bruke hun og henne.

Skrevet
Nei, det aller dummeste er mennesker som klarer å irritere seg over hva andre irriterer seg over! Så da er du og jeg like dumme :D Yeyyyyyy :)

skrev jeg at det er irriterende eller dumt? følge med da

Skrevet

skriveLEIF (?) istedet for skriveFEIL (?) blant annet.

Hva er skriveleif? Har aldri hørt om det før jeg logget meg på her?

Skrevet
skriveLEIF (?) istedet for skriveFEIL (?) blant annet. Hva er skriveleif? Har aldri hørt om det før jeg logget meg på her?

Det er et kalleord på skrivefeil, bare for å marke hvor irriterende feil i ord faktisk kan være :)

Skrevet
Nei, det aller dummeste er mennesker som klarer å irritere seg over hva andre irriterer seg over! Så da er du og jeg like dumme :D Yeyyyyyy :)

Du skrev at det er dumt, ja? Det holder vel at du leser det første innlegget du skrev, eller har du kanskje problemer med korttidshukommelsen også?

Når du skriver at "det dummeste er mennesker som klarer å irritere seg over skrivefeil" gir du klart uttrykk for at du syns det er dumt. Eller snakker du bare for andre?

Jeg må innrømme at jeg sliter med å følge med på tankegangen din her, ja.....

Skrevet

intrisert

venninde

nokk

mangen

og ord delings feil..

Dette er jaffal noen av feilene jeg henger meg opp i ;)

Skrevet
Du skrev at det er dumt, ja? Det holder vel at du leser det første innlegget du skrev, eller har du kanskje problemer med korttidshukommelsen også? Når du skriver at "det dummeste er mennesker som klarer å irritere seg over skrivefeil" gir du klart uttrykk for at du syns det er dumt. Eller snakker du bare for andre? Jeg må innrømme at jeg sliter med å følge med på tankegangen din her, ja.....

forskjell på å synes noe er dumt ogpå å irritere seg over det

Skrevet
Du skrev at det er dumt, ja? Det holder vel at du leser det første innlegget du skrev, eller har du kanskje problemer med korttidshukommelsen også? Når du skriver at "det dummeste er mennesker som klarer å irritere seg over skrivefeil" gir du klart uttrykk for at du syns det er dumt. Eller snakker du bare for andre? Jeg må innrømme at jeg sliter med å følge med på tankegangen din her, ja.....
forskjell på å synes noe er dumt ogpå å irritere seg over det

Hæ?? Er det så stor forskjell?? jeg har ikke vært med i diskusjonen før nå, men ser at hu som syns det var så dumt ikke har huet med seg i dag...

Skrevet

Syns feilen med "Å" og "OG" gÅr veldig mye igjen over alt. Blir irritert pÅ det.

Skrevet

Her er en av de feilene som irriterer meg mer og mer, nemlig bruken av et/ett. Når man skriver "ett" er det et tallord. Det betyr bare ett, ikke to eller flere. Ett overforbruk blir derfor veldig feil. Man kan ikke ha ett, eller to, eller tre overforbruk. Man kan ha "et"overforbruk. "Et" er en artikkel som står foran substantiver.

I tillegg ser jeg også at flere og flere blander "også" og "og så".

Skrevet

Gullerot. Får nervøse rykninger når jeg ser noen skrive dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...