Anonym bruker Skrevet 29. juli 2012 #1 Skrevet 29. juli 2012 Er en jente på lekeplassen her som plager mange av de andre barna. Hun er 9-10 år og nesten hver dag finner hun på noe faenskap. Hun har plagd min 5 åring flere ganger og jeg har selv kjeftet på henne for det. Nå for 5 min siden så gikk jeg ut på verandaen for det var så mye bråk og da så jeg denne jenta og nabojenta som sloss mens det sto masse unger rundt. Jeg snakket til de og de sluttet å sloss og stakk. Jeg er så lei av at denne jenta skal bare lage trøbbel og har lyst til å si til foreldrene hvordan denne jenta oppfører seg ute. Hun er veldig flink til å komme å sladre når min 5 åring ikke oppfører seg. Men hun er muslim (afrikansk og går med hijab) og jeg må innrømme at jeg er litt bekymret for hvordan straff hun får om jeg "sladrer".
PintSizedDictator Skrevet 29. juli 2012 #2 Skrevet 29. juli 2012 Kanskje du kan prate med denne jenten før du går til foreldrene? Mulig hun har masse innestengt raseri og frustrasjon som hun ikke får ut andre steder. Med det sagt så har jeg en liten røver på 9 selv som finner på de rareste ting. Det siste nå var at hun hadde tatt sparksykkelen til en jente i klassen (denne enten hadde glemt det igjen på skolen), med den hensikt å levere tilbake. Ett eller annet sted på veien har hun tydeligvis funnet noe mer spennende og slengt fra seg sparksykkelen. Da den ble funnet var den ødelagt. Moren til denne jenten kom på døren og tok det opp med meg på en saklig og hyggelig måte, noe jeg satte kjempe pris på for jeg ante jo ikke hva som hadde hendt. Skjønner at det er ekkelt å skulle "sladre" på andres barn, men i de fleste tilfeller så vil foreldrene bli takknemlige. Det er ikke lett å vite hva arvingen driver på med ute til enhver tid og de kommer sjelden hjem og forteller at de har stjelt noe etc.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2012 #3 Skrevet 29. juli 2012 Vel, da kan du evt melde til barnevernet. For det finnes sikkert en lite hyggelig grunn til at hun ter seg slik hun gjør.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2012 #4 Skrevet 29. juli 2012 Hva er det hun gjør da? Det at de sloss i dag var jo noe de var to om. Hvis du ikke er 100% sikker på at jenta angrep uprovosert mener jeg du bør snakke med begge barnas foreldre om du blander deg. Det er ikke godt å bli utpekt som syndebukk.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2012 #5 Skrevet 29. juli 2012 Før jeg sier noe mer må jeg bare si at jeg har mange muslimske venner, både afrikanske og andre, og dette er absolutt ikke rasistisk ment! Har jobba på en skole med veldig stor prosentandel "utlendinger" - deriblant muslimer. Noe av det som overraska meg mest var oppførselen til de muslimske jentene, spesielt de som var så gamle at de brukte hijab..... Når man møtte dem utenom skolen var de gjerne sammen med familien sin. De var svært stille, oppførte seg eksemplarisk. De samme jentene på skolen eller lekeplassen uten foreldrene/storebrødrene var som dag og natt!!! Makan til frekke jenter! De var høylytte, spydige og ufordragelige!!! Skikkelig "attitude", og nesten "hatske" mot de norske barna. Etter å ha blitt kjent med noen av dem forsto jeg at det er mye frustrasjon med i bildet. Forventningene de møter hjemme og det de ser norske unger (spesielt jenter) får lov til skaper mye misunnelse og frustrasjon. Dette øker med alderen, da norske jenter gjerne får lov til mer og mer, mens disse jentene får friheten sin stadig mer innskrenket..... Mange utagerer derfor når de har en fristund... en måte å hevde seg på, og egentlig en helt normal reaksjon vil jeg si, ................men det gjør det jo ikke mer greit å plage andre fordet...
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 Hvorfor er du redd for hva straff hun får om du "sladrer",hva mener du egentlig med det? At muslimer slår ungene sine? Låser de inne? Pisker de?
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #8 Skrevet 30. juli 2012 Jeg vet at du er muslim tyrkisk pepper og jeg mener ikke å støte noen,men nå er det sånn at mange muslimske jenter har det ganske strengt hjemme. Denne jenta går heller ikke vestlige klær,så da antar jeg at de er ganske religiøse. HI
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 30. juli 2012 #9 Skrevet 30. juli 2012 Jeg vet at du er muslim tyrkisk pepper og jeg mener ikke å støte noen,men nå er det sånn at mange muslimske jenter har det ganske strengt hjemme. Denne jenta går heller ikke vestlige klær,så da antar jeg at de er ganske religiøse. HI Ja de er sikkert ganske religiøse siden en så liten jente går med hijab, men at de er veldig religiøse betyr ikke at de er automatisk voldelig mot barna. Jeg tror nok at de fleste foreldre hadde blitt glad for å få beskjed om at barnet deres hele tiden lager trøbbel. Men kanskje du kan prøve å snakke med denne jenten, si at man ikke kan oppføre seg slik, andre barn blir lei seg osv, også ta det opp med foreldrene.?
fiolregn Skrevet 30. juli 2012 #10 Skrevet 30. juli 2012 Så klart du ikke skal være redd for å si ifra, selv om hun kommer fra en muslimsk familie. Det å være redd, vil jo bare gjøre skillene enda større. Her er det normalt å gi beskjed til foreldre dersom barna oppfører seg ondskapsfullt over lengre tid, så hvorfor skal det være annerledes når det gjelder muslimske familier? Jeg er sikker på at hennes foreldre vil sette pris på at du sier ifra.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #11 Skrevet 30. juli 2012 Tror ikke du kan regne med at foreldrene gidder å høre på deg. Deres reaksjon vil nok rette seg mot budbringeren og ikke jenta.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #12 Skrevet 30. juli 2012 Tror ikke du kan regne med at foreldrene gidder å høre på deg. Deres reaksjon vil nok rette seg mot budbringeren og ikke jenta. Dette opplevde jeg. Var i lignende situasjon som deg HI. Etter å ha prøvd å prate med barnet flere ganger uten at det hjalp, gikk jeg til foreldrene. Endte med at faren sto og kjeftet meg huden full og ba meg passer mine egne saker. Men selvfølgelig er ikke alle like. Fult mulig at foreldrene til denne jenta er mer ydmyket? Du kan ikke gjøre noe annet enn å prøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå