Gå til innhold

Barn med atopisk eksem, hvilken krem bruker dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror ikke det finnes en fuktighetskrem i verden som hjelper når du først har et skikkelig utbrudd med eksem altså, da må du til lege å få resept på en skikkelig kortisonkrem.

Men når kortisonen har gjort jobben sin og utbruddet er drevet tilbake er det kjempeviktig å holde huden myk og frisk for å forhindre nye utbrudd

Du må ringe legen i morgen å få enten time eller henvisning til hudlege, først da kan du få hjelp mot utbruddet hun har nå. Også kan du fortsette å prøve deg frem for å finne beste kremen for akkurat ditt barn mellom utbruddene.

Vi bruker Lipikar balm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lipobase repair

Er det bare tørt eksem eller er det åpent? Om det e åpent og væsker må eksemet tørkes ut også. HUsker ikke i farta hva det middelet vi bruker heter. Om det væsker kan det være infisert og da må det behandles med Fucidine, Brulidine.

Gjest vinterbrud
Skrevet

Har dere et tips til krem som kan brukes i ansiktet? Min jente har for tiden et eksemutbrudd mellom leppa og haka.

Hun blir smurt med a-derma.Jeg er litt skeptisk til kortison bruk der,men må nok bruke det likevel.

Vi har ikke vært hos hudlege,jeg bruker endel a-derma krem på henne.

Vi har brukt forskjellige kremer fra apoteket.

Jeg vet ikke hva hun reagerer på,vi har tatt tester men de slår ikke ut på noe.Men jeg mistenker citrus.

Skrevet
Har dere et tips til krem som kan brukes i ansiktet? Min jente har for tiden et eksemutbrudd mellom leppa og haka. Hun blir smurt med a-derma.Jeg er litt skeptisk til kortison bruk der,men må nok bruke det likevel. Vi har ikke vært hos hudlege,jeg bruker endel a-derma krem på henne. Vi har brukt forskjellige kremer fra apoteket. Jeg vet ikke hva hun reagerer på,vi har tatt tester men de slår ikke ut på noe.Men jeg mistenker citrus.

Det er mye bedre for huden å bruke kortison en kort periode til eksemet forsvinner enn at det skal være eksem der over lengre tid har jeg fått beskjed om av flere leger. Jeg har også fått beskjed om at det ikke er noe problem å bruke hydrokortison i ansiktet, men hvis det er rundt munnen må man passe på at ikke barnet slikker seg rundt munnen den første tiden etterpå (og man må selvfølgelig være 100% sikker på at man ikke smører så det havner i øynene).

Skrevet

Min lille gutt har også atopisk eksem og jeg har funnet en perfekt krem. Den er fra Kremfresh og heter eksemkrem. Funker som bare det!! Den er også anbefalt av hudlege og er kun med naturlige ingredienser!

Skrevet

At man tester negativt på allergitester, men allikevel er allergisk, har jeg fått erfare på egen kropp. Så jeg ville forsøkt å kutte ut en og en matvare i minimum en uke pr ting(bare en ting av gangen). Jeg hadde ekstremt smertefull eksem i alderen 10-12 år og da vi kuttet ut melk ble jeg (nesten)bra på 10 dager. Har ikke noen synlige arr. Har også opplevd at det lønner seg å få sterkere kortisonsalve på resept, og bruke denne som en hestekur, enn å bruke en mildere salve jevnt over. Smører først m kortison, så med decubal over dette, så tar jeg på tettsittende bomullsklær og sover med det. Etter ett par døgn er ofte det verste over. Har gjort det slik siden jeg var liten.

Skrevet

I løpet av snart 9år leiting etter mirakelkremen har vi enda ikke funnet noen mirakelkrem desverre. Har ikke lyst til å tenke på hvor mye krem og penger som har funnet veien i søppelbøtten for å si det slik, vi har jo ikke mulighet til å få brukt opp alt vi har kjøpt som ikke hjelper på jenta. Selv om vi er heldige som har ett apotek som samler prøvepakkninger til oss, selv kremer de ikke har på apoteket får jeg. Når de er på kurs, har selgere innom så tar de prøver og gir til meg. Men sålangt er det bare kortisonkremer vi kan bruke fra apoteket, kortison type 3.

Bodybutter fra Bodyshop. Kakao er den beste, men jenta har flere forskjellige for i de værste periodene så "lures" hun med å kunne velge hvem lukt hun vil ha. Disse smøres etter hun er smørt med kortison, hun smøres med kortison morgen og kveld når det er som værst. Og når hun er tåli grei så er det bare denne morgen og kveld, ikke kortison.

Ahava grønn bodylotion er en grei krem å smøre med om dagen, og når hun har sine beste perioder. Vi må ha pauser fra butteren slik at huden ikke blir mettet.

Foot crem fra ahava i grønn smøres også med i de værste periodene. Den brukes også som kuldekrem på vinteren.

Vi har prøvd den for sensitiv hud, men den ble hun helt nuppete av og klødde som besatt. Vi har en farmor som er av og til i Israel så da får vi ett bøttelass. Så på en nettside nå at det er oljer og badesalt, så skal kjøpe og prøve ut dette nå. http://www.vivamondo.no/catalogsearch/result/?q=ahava

Fant en honningkrem som har fungert tåli greit. Jeg kjøpte den i ett hageland som solgte økologiske produkter, men vet jeg har sett den på noen apotek før. Hvit stor tube med masse bier på. Den lukter veldig mye, så jeg blir kvalm av lukta om den brukes mye. Men fungerer forholdsvis greit som litt avveksling.

Vaselin intensiv care med alovera virker litt kløestillende om natta. Når hun har de værste periodene klør hun så mye at huden hennes føles ut som den brenner sier hun, så når hun klør veldig mye på natta er det denne jeg smører med. Vi har prøvd ulike aloverakremer, også ren alovera men da blir hun helt nuppete i huden.

Vi har gjort og prøvd det meste. Vi har sjekket ut for ulike matallergier, både med blodprøver og med maten. Ingenting har gitt utslag.

Vi har vært hos ulike leger, hudspesialister, sykehus og gudene vet hva. Nå virker det som vi kan ha funnet noe som kan hjelpe og det er sjøvann, hun har aldri vært så fin som hun har vært fra april måned. Og fra da har hun badet veldig mye. Vi var på hytta en ukes tid i våres og da badet hun flere ganger om dagen, og etter to dager så var alle sår og hard hud borte. Og jeg hadde ett prøve prosjekt, jeg smørte henne ikke. Hun var helt bra, frem til vi kom hjem og ikke fikk badet like mye i havet. Men hun har som sagt aldri vært så fin som hun er nå, og nå prøver vi å komme oss til havet noen ganger i uka slik at hun får badet. Men vi kan jo ikke tvinge henne til å bade året rundt. Men vi har ett saltvannsbad ett stykke unna, så vi skal prøve å komme inn dit når det blir for kaldt i vannet til at hun vil bade. Det er åpent for publikum bare noen mnd i vinterhalvåret og en dag i uka, men er vi heldige så får vi kanskje mulighet til å bade der mer etter litt henvisninger fra her og der. Så håper vi får fikset det, og at det kan holde seg litt stabilt til vinteren. Om ikke så må lysterapi utprøves, noe som egentlig ikke gies til barn. Men som legene sa på sykehuset så har de ingen andre forslag lenger. For de har gitt oss klarsignal om å bruke kremer med perfyme og det meste så lenge det er kremer som virker best. Vi har fulgt råd, smøre planer, vært på utenlandsopphold og det meste med null effekt.

Men kremene over er de som vi har funnet er best på jenta vår, kremer legene sa vi ikke kunne bruke men som de tilslutt sa vi skulle bruke for det var de som var best.

Skrevet

A-creme! Fås på apoteket, i en brun krukke. Den er helt suveren, mamma brukte den på broren min, som var full av atopisk eksem. Ble anbefalt av hudlegen hans, å det hjalp. Har brukt den på sønnen min også, når han har vært tørr i huden, trengte bare å smøre en gang, etter det har han ikke vært tørr :-) tror den funker på mye :-)

Skrevet

Føler meg rådvill nå!

Har føler vi snart har prøvd ALT!

Brukt mange tusen på forskjellige kremer og salver.

INGENTING hjelper og jenta mi er full av eksem :(

Hvilke kremer bruker dere?

Er det noen kremer barnet deres har blitt verre av?

A-Derma Exomega krem for svært tørr hud (finnes to typer).

Ville ikke brukt så mye ApoBase o.l da de tetter alle porer og ikke lar huden puste.

Skrevet

jeg har dette i veldig liten grad selv. Jeg vasker meg kun med uparfymert dusjolje fra eucerin. (det er hendene armene jeg har problemet). jeg bruker hansker når jeg dusjer og skjærer grønnsaker osv osv. jeg bruker 2 kremer: Karbamid krem 10 % og decubal Body cream. Dette gjør at jeg sjeldent har utbrudd men får jeg først det er det kun veldig høy kortison krem som hjelper:)

Skrevet
jeg har dette i veldig liten grad selv. Jeg vasker meg kun med uparfymert dusjolje fra eucerin. (det er hendene armene jeg har problemet). jeg bruker hansker når jeg dusjer og skjærer grønnsaker osv osv. jeg bruker 2 kremer: Karbamid krem 10 % og decubal Body cream. Dette gjør at jeg sjeldent har utbrudd men får jeg først det er det kun veldig høy kortison krem som hjelper:)

Jeg håper du sjekker ut rådene mine for dette fungerer virkelig på meg! Og for all del hold han/hun unna parfymerte ting. Og minst mulig vann/bading/håndvask.

Skrevet
A-creme! Fås på apoteket, i en brun krukke. Den er helt suveren, mamma brukte den på broren min, som var full av atopisk eksem. Ble anbefalt av hudlegen hans, å det hjalp. Har brukt den på sønnen min også, når han har vært tørr i huden, trengte bare å smøre en gang, etter det har han ikke vært tørr :-) tror den funker på mye :-)

Om det er en del allergier i bildet er det ikke sikkert denne kan brukes, sønnen min tåler den ikke.

A-creme inneholder peanøttolje og det er ikke så bra når man er allergisk, man kan faktisk utvikle nye allergier eller oppleve kryssallergi

http://www.allergivi...?G=1477&ID=3429

• 1 år senere...
Skrevet

I har vært hos spesialist (hudlege) med min lillegutt og fått streng beskjed om å bade/dusje HVER dag...spesielt om gutten har vært aktiv... svette forverrer alt! Viktig at huden er ren før den blir smurt inn med krem hver kveld (anbefalt på kveldstid...og morgen). Diett er også vesentlig. Unngå melk (joghurt, Kefir og annen surmelk er ok), dropp sjokolade (kakao!), sitrusfrukter, tomater (ketchup!)...alt med histaminer. Viktig å ikke bruke syntetiske klær (stretch, polyester) og unngå ull innerst. Ull eventuelt KUN utenpå bomull. Evt bambusklær -istedet for ullundertøy...fra Badaboom eller Lilleba... Nesten bare disse to som har bambustøy i Norge! Velg rikitig solkrem! Atopisk hud tåler lite. Uten parfyme og parabener. Med alt dette har gutten min blitt nesten helt fin... Men om vi slurver, får han tilbakefall og klør...våkner mye på natta og klør seg til blods, stakkars. Følg rådene over, så vil du se at barnet ditt blir bedre.

Skrevet

Om det er en del allergier i bildet er det ikke sikkert denne kan brukes, sønnen min tåler den ikke.

A-creme inneholder peanøttolje og det er ikke så bra når man er allergisk, man kan faktisk utvikle nye allergier eller oppleve kryssallergi

http://www.allergivi...?G=1477&ID=3429

Samme med Aderma sine produkter, de inneholder enten havre eller hvete (husker aldri hvilken) og mange reagerer på dette. 

Anonymous poster hash: 2920c...e56

Skrevet

Hun ene bruker kortisonkrem type4, har såvidt brukt den i vinter for hun har vært kjempe fin.

Av andre kremer bruker vi vaseling intensiv care med alovera og Kokosolje fra Helios. Kokosoljen er den vi har funnet ut er best,og har smørt en gang i døgnet ca. Noen få ganger har vi tatt to. Kremen har vi brukt mest om hun klør for den demper kløingen, aloveraen virker nok litt kjølende.

Dette er nok feil type krem for de fleste, men nå er det kremen vi endelig har tort å prøve og som virker. Ni år etterr hun fikk påvist atopisk eksem. Og alle vintere har hun sett ut som en kjøttkake, og vi har brukt kortisontype 3 i mange år. Men ny hudlege, og nye utprøvinger. Fikk beskjed om å ikke bruke en feit krem på huden hennes siden hun ikke er tørr utover eksemstedet og der er det bedre å prøve med olje.

Endelig har jeg kunne fått sove en hel vinter. Har vel hatt en natt der jeg har måtte klø og smøre, men det viste jeg ville skje når jeg lot henne avgjøre selv om hun ville bli med klassen i svømmehallen. Klor er en skikkelig dårlig kombinasjon har vi funnet ut for lenge siden, men nå får hun lov å avgjøre slikt selv. Hun har jo så lyst, men må avgjøre selv om det er verdt det.

Body butter kakao fra body shop er kremen som vi syntes fungerte best frem til vi fant den andre.overlegen i oslo sa hun hadde hørt flere andre hadde positive tilbakemeldingerr på denne selv om den inneholder ting som egentlig ikke er så bra. Men så lenge det fungerer så skulle vi bruke den, menprøve andre ting innimellom når vi fant noe nytt.

Anonymous poster hash: c9fac...4fa

Skrevet

Badeoljen fra Rikshospitalet. Badet datteren min med et par ss olje i badevannet 2 ganger pr uke. Smurte godt med Apobase morgen og kveld. Brukte aldri ull rett på kroppen. Smurte ofte bare med oljen på de verste flekkene. Begynte behandlingen i august og holdt på til mai hvert år. Det ble betraktelig bedre og holdt det i sjakk. I dag er hun eksemsfri.

Anonymous poster hash: a3184...a34

Skrevet

for å være helt ærlig så har ikke jeg bar med eksem leger, men jeg brukte locobase repet. i lange perioder. ellers den vanlige locobase, denne inneholdt ikke alovera spor, som min sønn reagerte på.

Anonymous poster hash: 782d8...232

Skrevet

Det eneste som fungerer på sønnen min er å bade i apotekets badeolje og smøre med vitapan salve. :)

Skrevet

Jeg har hatt eksem hele livet, og ble mye bedre da jeg som 20- åring innså at vondt skal vondt fordrive. Jeg bruker Elocon. Den er sterk, den svir og den funker. Smører meg kun der det er utbrudd og unngår fuktighetskrem for alle jeg har prøvd (og det er mange!) svir og gjør eksemet hissig og kløende. Smører med Elocon 4 ganger daglig i 4 dager og så kan jeg gå over til hvit vaselin for å unngå at huden sprekker. 

Anonymous poster hash: 74682...dd5
Skrevet

Vi er omtrentlig eksemfrie alle mann her nå. Grunnet kosthold.... her får vi eksem av matintoleranser, som gjerne ikke slår ut på allergitester. Men som legen sa; om eksemet forsvinner når vi tar bort hvetemel, ja da er jo det bare helt supert, og testene feil.

Ville derfor sjekket for intoleranser for å unngå årsaken til eksemet.

I tillegg hjelper det i eksemperioder å spise avocado etc fordi man får fettstoffer som "smører litt innenifra".

Vi bruker aldri kremer fra apotek, de har en tendens til å være fete og ekle å smøre på, uten å gjøre noe for eksemet. Bruker derfor noen bodylotioner av godt merke som vi ser  vi tåler, og har ellers babyolje i badevannet til barna. Bruker min hudkrem for ansikt om vi får tørre flekker ellers på kroppen.

Olivenolje er også god å smøre på huden, merker vi.

Skrevet

Hei.

Vi har vært innlagt på Voksentoppen barnesykehus som ligger under Rikshospitalets barneklinikk. Der fikk vi full opplæring om hvordan behandle eksem. Hvis eksemet er brutt ut må du smøre med kortisonkrem/salve som du har fått på resept. Etter 20 minutter (kortisonen har fått trukket inn i huden) smører du med fet fuktighetskrem, og her anbefalte de Locobase Repair. Den er skikkelig fet, og skikkelig dyr, men det fine er at hvis du tar vare på alle kvitteringer på fuktighetskremene, oljer osv og får en legeattest, vil du få tilbake det du betaler over en viss sum som er fastsatt hos Nav. Du betaler på en måte kun en egenandel. Denne smøreprosedyren gjentar du morgen og kveld til eksemet er fint, deretter smører du kun fuktighetskrem (repair) som forebyggende.

Jeg kan nesten garantere deg at dette vil hjelpe. Vi har fulgt denne prosedyren i 10 år nå, og den eneste kremen som faktisk virker på oss, er Repair.

Vi ble også lært at alle klær skal vaskes godt før de brukes første gang, for å bli kvitt overflødig farge og stivelse. Lyse klær og sengetøy er å anbefale for huden. Skyllemiddel brukes ikke.

Ull og syntetisk mot kroppen kan vi heller ikke bruke.

Håper dette kan være til hjelp for dere :)

Skrevet

Og gjerne apotekets badeolje i badevannet. og selvfølgelig null parfyme i vaskemiddel :)

Skrevet

Hei.

Vi har vært innlagt på Voksentoppen barnesykehus som ligger under Rikshospitalets barneklinikk. Der fikk vi full opplæring om hvordan behandle eksem. Hvis eksemet er brutt ut må du smøre med kortisonkrem/salve som du har fått på resept. Etter 20 minutter (kortisonen har fått trukket inn i huden) smører du med fet fuktighetskrem, og her anbefalte de Locobase Repair. Den er skikkelig fet, og skikkelig dyr, men det fine er at hvis du tar vare på alle kvitteringer på fuktighetskremene, oljer osv og får en legeattest, vil du få tilbake det du betaler over en viss sum som er fastsatt hos Nav. Du betaler på en måte kun en egenandel. Denne smøreprosedyren gjentar du morgen og kveld til eksemet er fint, deretter smører du kun fuktighetskrem (repair) som forebyggende.

Jeg kan nesten garantere deg at dette vil hjelpe. Vi har fulgt denne prosedyren i 10 år nå, og den eneste kremen som faktisk virker på oss, er Repair.

Vi ble også lært at alle klær skal vaskes godt før de brukes første gang, for å bli kvitt overflødig farge og stivelse. Lyse klær og sengetøy er å anbefale for huden. Skyllemiddel brukes ikke.

Ull og syntetisk mot kroppen kan vi heller ikke bruke.

Håper dette kan være til hjelp for dere :)

20 minutter trekketid? På eksemskolen hos St. Olavs i Trondheim fikk vi beskjed om 10.. Sitter med hjelpestønadspapirer nå, hvis noen har tips til hva man bør skrive der er det supert. 

Vi har prøvd masse forskjellige kremer men er mest fornøyd med Apobase. Apotekets badeolje i vannet. Smører også med strutseolje rett på huden når den er på sitt tørreste. Kortisonkremen vi bruker er grad 2, Locoid, men må opp på grad 3 når det blusser opp. 

Anonymous poster hash: 2658b...1bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...