Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #1 Skrevet 28. juli 2012 Jente 17 år og gravid,går på videregående skole,har ikke jobb.Samboer jobber turnus,ikke fast jobb. Hva kan de søke om i stønader?
Kliko Skrevet 28. juli 2012 #3 Skrevet 28. juli 2012 Barnetrygd. Ingenting annet? Selv om samboer jobber turnus og ikke har fast jobb, får de jo ingenting. Hun kan jo få noe av lånekassa kanskje da, men ikke om samboer tjener mye.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 28. juli 2012 #4 Skrevet 28. juli 2012 Engangsstønad, barnetrygd, bostøtte, lån/stipend fra Lånekassen og ja, tror det var det
Lille♥mitt Skrevet 28. juli 2012 #5 Skrevet 28. juli 2012 Engangsstønad, barnetrygd, bostøtte, lån/stipend fra Lånekassen og ja, tror det var det Husk at det er et eget stipend fra Lånekassen som heter foreldrestipend, i tillegg til det vanlige stipendet da. Hun kan også søke på utdanningsstipend fra Nav (samme søknadskjema som OS), det er penger til skolebøker og semesteravgift. (Dette var ikke ment som et svar til deg Lykke Fryd, men for å føye på lista du skrev)
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #6 Skrevet 28. juli 2012 Hva er foreldrestipend? Må de ta imot lån også,eller er det bare stipend? Får alle det hvis de søker?
Lille♥mitt Skrevet 28. juli 2012 #7 Skrevet 28. juli 2012 Foreldrestipend er et eget stipend som heter foreldrestipend. Du finner skjema på laanekassen.no som skal skrives ut og sendes inn sammen med fødselsattest til barnet/barna. Jeg vet ikke om alle kan få det, men jeg tror faktisk det. Tror det er på i underkant av 2000 kr. Jeg har nettopp søkt om det selv nemlig, så vet ikke så veldig mye om det.. Du finner sikkert info om det på lånekassen sine sider.
Lille♥mitt Skrevet 28. juli 2012 #8 Skrevet 28. juli 2012 Og de må ikke ta imot lån selv om de søker om stipend, det velger de selv.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #9 Skrevet 28. juli 2012 Så de kan få *barnetrygd kr 970 *Bostøtte(noen som vet hvor mye det er?) *Engangsstønad 35.000? *Lån/stipend fra Lånekassen(hvor mye?) *Foreldrestipend 1800 kr eller noe pr mnd?
Lille♥mitt Skrevet 28. juli 2012 #10 Skrevet 28. juli 2012 Nå vet jeg ikke hvordan det er med videregående, men jeg studerer på universitet, og med fullt lån og fullt stipend fra lånekassen (ikke regnet med foreldrestipend) får jeg utbetalt ca 6500 kr i mnd.
Ziiona Skrevet 28. juli 2012 #11 Skrevet 28. juli 2012 Foreldrestipend er ikke en sum man får i tillegg til vanlig støtte fra lånekassen, men om man søker fullt stipend og lån, blir lånet gjort om til stipend. Er i allefall slik det fungerer når man er i høyere utdanning.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #12 Skrevet 28. juli 2012 Da jeg ble mamma som 19-åring, og enda gikk på vgs, var det slik: Jeg fikk fødselsstipend på ca 7000 i mnd. Fikk også for sommerferien, husker jeg. Så fikk jeg barnetrygd som vanlig. Hadde hatt en liten helgejobb, så fikk fødselspenger (heter vel foreldrepenger nå?), men alternativet ville vært engangsstønad. Min samboer hadde også jobb, og tjente ok. Ingen reduksjon fra lånekassen av den grunn. Vi greide oss fint - det er jeg sikker på dette paret gjør også Gjelder bare å sette opp et busjett og få god oversikt over økonomien,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå