Gå til innhold

Hvordan Fortelle sjefen at

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ikke ønsker å begynne på jobb rett etter permisjon men ønsker ulønnet perm i 9 Mnd. Syns det er vanskelig å si ettersom det nettop har sluttet en del folk og føler litt "annsvar". Men Alikevel må vente på barnehageplass til minsten og ønsker å være hjemme..

Hun er veldig lite forståelsesfull og blir fort din verste fiende (satt på spissen)om man sier henne imot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo uansett sende en skriftlig søknad, så hvorfor ikke gjøre det først som sist og la henne "fordøye" nyheten før du stikker innom og prater med henne om det...

Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Du kan jo også skrive det med barnehageplass. Det er jo dessverre slik at man ikke alltid får det med en gang man er ferdig med permisjonen. Og det er ikke stort sjefen din kan gjøre med det ;)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Hvis jeg har forstått det rett, så har alle krav om permisjon inntill barnet er 2 år? Ulønnet selvsagt etter foreldrepengene har utgått. Men du må sikkert søke skriftlig som de sier her, men det er jo bare en formalitet. Jeg ville bare forklart det som det var, at du ønsker å være hjemme litt lenger / at dere ikke har barnehageplass, og derfor søker om ulønnet permisjon en periode. Du kan jo legge til at du har dårlig samvittighet for det fordi du vet du skaper problemer for dem eller noe i den duren så du virker litt sympatisk i tillegg ;) Hun burde jo forstå. Spesielt om hun har barn selv.

Skrevet
Hvis jeg har forstått det rett, så har alle krav om permisjon inntill barnet er 2 år? Ulønnet selvsagt etter foreldrepengene har utgått. Men du må sikkert søke skriftlig som de sier her, men det er jo bare en formalitet. Jeg ville bare forklart det som det var, at du ønsker å være hjemme litt lenger / at dere ikke har barnehageplass, og derfor søker om ulønnet permisjon en periode. Du kan jo legge til at du har dårlig samvittighet for det fordi du vet du skaper problemer for dem eller noe i den duren så du virker litt sympatisk i tillegg ;) Hun burde jo forstå. Spesielt om hun har barn selv.

Man har bare krav på det om det ikke er til "vesentlig ulempe" for bedriften, så man må sende en søknad og få den godkjent (det er ikke bare en formalitet). Men arbeidsgiver kan ikke uten videre si nei da, det må bevises at ulempen er vesentlig og det skal mye til. Er flere arbeidsgivere som har prøvd seg her, men sakene har blir prøvd for retten og arbeidstakeren har nesten uten unntak vunnet frem.

Jeg har selv en arbeidsgiver som aldri gir ved dørene og kan være virkelig vanskelig til tider, da jeg muntlig sa jeg ville ha ulønnet permisjon fikk jeg nei (faktisk). Men jeg skrev en søknad hvor jeg formulerte det sånn at jeg ville bruke min lovpålagte rett til å ta ulønnet permisjon for å være hjemme med barnet mitt en stund til. Da ble regelverket sjekket bedre opp fra arbeidsgivers side og jeg fikk det innvilget...

Skrevet
Man har bare krav på det om det ikke er til "vesentlig ulempe" for bedriften, så man må sende en søknad og få den godkjent (det er ikke bare en formalitet). Men arbeidsgiver kan ikke uten videre si nei da, det må bevises at ulempen er vesentlig og det skal mye til. Er flere arbeidsgivere som har prøvd seg her, men sakene har blir prøvd for retten og arbeidstakeren har nesten uten unntak vunnet frem. Jeg har selv en arbeidsgiver som aldri gir ved dørene og kan være virkelig vanskelig til tider, da jeg muntlig sa jeg ville ha ulønnet permisjon fikk jeg nei (faktisk). Men jeg skrev en søknad hvor jeg formulerte det sånn at jeg ville bruke min lovpålagte rett til å ta ulønnet permisjon for å være hjemme med barnet mitt en stund til. Da ble regelverket sjekket bedre opp fra arbeidsgivers side og jeg fikk det innvilget...

Da lærte jeg noe nytt i dag og, takk :)

Skrevet

Takk for gode råd og tips! Visste ikke at jeg måtte Skrive en skriftlig søknad. Noen som er gode på formulering? :) igjen tusen takk!

Gjest Kornblå
Skrevet

Du må søke minimum 4 uker før du ønsker ulønnet permisjon i 9mnd. Men jeg ville sagt fra før hvis mulig så de får bedre tid til å skaffe vikar.

Skrevet (endret)

Jeg ville forresten sagt det muntlig eller per epost før den formelle skriftlige søknaden kommer i posthylla til sjefen...

Søknadstekst noe a la: jeg har vært i foreldrepermisjon i perioden ... Barnet mitt er født ... og har ikke rett på barnehageplass i år, og jeg ønsker å være hjemme med hn frem til barnehageoppstart dato ... Jeg søker derfor herved om ulønnet permisjon i x ant mnd fra ...(dato) og til og med (dato)....

Henviser til lov om ... paragraf... (utklipp som viser til at du har rett til å være hjemme inntill barnet er 2 år dersom det ikke er til vesentlig ulempe for bedriften).

Har forståelse for at dette kan skape problemer for bedriften, men håper likevel dette vil gå i orden.

Noe i den duren ville jeg ha skrevet...

Endret av lillemor og lillefrøken
Skrevet

Hmm. Hvorfor Mååå du være hjemme? Det fins jo dagmammaer?

Skrevet

Så heldig du er som kan være hjemme litt ekstra. Det var jeg også. Herlig :)

Men det som er så vittig var at MANGE jeg snakket med i den perioden sa feks: ånei, så dumt du må være hjemme, dårlig at dere ikke fikk bhg plass osv. Fåtallet så på det som at jeg var heldig som hadde muligheten til det.

Forstå det den som vil...

Vips så er de stor! :)

Skrevet
Hmm. Hvorfor Mååå du være hjemme? Det fins jo dagmammaer?

Men dagmamma er jo syyyykt dyrt da og man vet ikke alltid hva man får.

Skrevet

Dagmamma er ikke noe dyrere enn barnehage..når du har dagmamma beholder du kontantstøtte, så du betaler kontantstøtte pluss det du ville betalt i barnehagen.. Men at man ønsker og være hjemme med barnet litt lenger er en annen sak

Skrevet
Man har bare krav på det om det ikke er til "vesentlig ulempe" for bedriften, så man må sende en søknad og få den godkjent (det er ikke bare en formalitet). Men arbeidsgiver kan ikke uten videre si nei da, det må bevises at ulempen er vesentlig og det skal mye til. Er flere arbeidsgivere som har prøvd seg her, men sakene har blir prøvd for retten og arbeidstakeren har nesten uten unntak vunnet frem. Jeg har selv en arbeidsgiver som aldri gir ved dørene og kan være virkelig vanskelig til tider, da jeg muntlig sa jeg ville ha ulønnet permisjon fikk jeg nei (faktisk). Men jeg skrev en søknad hvor jeg formulerte det sånn at jeg ville bruke min lovpålagte rett til å ta ulønnet permisjon for å være hjemme med barnet mitt en stund til. Da ble regelverket sjekket bedre opp fra arbeidsgivers side og jeg fikk det innvilget...

Det stemmer ikke! Dersom man varsler senest 4 uker før man skulle gått tilbake i jobb har man krav på ulønnet permisjon. Hver av foreldrene har krav på 12 mnd hver. Men går du først tilbake til jobb har du mistet denne rettigheten.

Tror du over her blander med å søke om redusert stilling etter permisjon. Der har man sterke rettigheter, men altså ikke krav.

Skrevet
Det stemmer ikke! Dersom man varsler senest 4 uker før man skulle gått tilbake i jobb har man krav på ulønnet permisjon. Hver av foreldrene har krav på 12 mnd hver. Men går du først tilbake til jobb har du mistet denne rettigheten. Tror du over her blander med å søke om redusert stilling etter permisjon. Der har man sterke rettigheter, men altså ikke krav.

I praksis så er det kun EN av foreldrene som får tatt ut 12 mnd ekstra permisjon, siden den andres rett til permisjon faller bort dersom den ikke benyttes rett etter den ordinære permisjonen.

Skrevet

Det er bare å si det som det er vel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...