Gå til innhold

dilemme på jobben,.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jobben min følger ikke tariff. derimot langt under vil jeg si.

jeg har 120 kr dagen. tariffen sier ejg skal ha 156 kr timen + tillegg.

vi har 120 kr dagen.

125 kr kvelden i timen

135 kr timen i helgene

vi har ikke tillegg.

jobbet overtid her nå. men fikk ikke betalt over.

vurderer å melde meg inn i lo. men vet da og at jobben vil finne en grunn for å sparke meg. noe jeg ikke vil.

vanskelig å få jobb her.

jeg lurer litt på om sjefen min har lov å kreve oss ansatte på møte å si at det er obligatorisk å møte opp men får ikke lønn for det. ??

jeg får ofte også kjeft for jobb klærne mine har fettmerker. driver med mye fett på jobben. steiker kjøtt og slik. spruter.

dette får jeg ikke bort når jeg vasker klærne, har sjefen lov til å kjefte på meg for det når jeg ikke får nok uniformer. får ikke ungått fett sprut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du jobber full arbeidsdag på 8 timer for 120 kroner??? Hvorfor gjør du det og hvor gammel er du egentlig?

Skrevet

Du kan melde deg inn i LO og få faktura sendt hjem til deg. Bare å ring de.

Skrevet

Du jobber full arbeidsdag på 8 timer for 120 kroner??? Hvorfor gjør du det og hvor gammel er du egentlig?

120,- timen på dagen

Skrevet

Høres helt sykt ut. Hadde kontaktet Arbeidstilsynet så kunne de kommet å hatt en uanmeldt runde der. Da intervjuer de ansatte, går igjennom arbeidskontrakter og gir arbeidsgiver pålegg om noe mangler.

På denne måten går dere ansatte fri, for dere kan ta kontakt med Arbeidstilsynet anonymt. Fortelle hvordan det er, da får de jo det bekreftet ved besøket.

Minstelønn er vel 150 kr timen? Iallfall hos oss. Selv om vi ikke lar noen jobbe for den timelønna.

Skrevet

Hun mener helt sikkert 120,- kr/t om dagen, mer på kvelden.

Så lenge dere ikke er omfattet av noen tariffavtale er det full avtalefrihet i forhold til lønn. Det er lov både å betale mer og mindre enn tariff.

Du trenger ikke å fortelle på jobb at du melder deg inn i LO, men da vil du ikke nødvendigvis få noe mer i lønn. De vil imidlertid kunne hjelpe deg med hvilke rettigheter du faktisk har og gi deg råd om hvordan du forholder deg. I mellomtiden er det beste utgangspunktet arbeidsavtalen din. Der har dere blitt enige om hvilke regler som skal gjelde.

Skrevet
Høres helt sykt ut. Hadde kontaktet Arbeidstilsynet så kunne de kommet å hatt en uanmeldt runde der. Da intervjuer de ansatte, går igjennom arbeidskontrakter og gir arbeidsgiver pålegg om noe mangler. På denne måten går dere ansatte fri, for dere kan ta kontakt med Arbeidstilsynet anonymt. Fortelle hvordan det er, da får de jo det bekreftet ved besøket. Minstelønn er vel 150 kr timen? Iallfall hos oss. Selv om vi ikke lar noen jobbe for den timelønna.
Høres helt sykt ut. Hadde kontaktet Arbeidstilsynet så kunne de kommet å hatt en uanmeldt runde der. Da intervjuer de ansatte, går igjennom arbeidskontrakter og gir arbeidsgiver pålegg om noe mangler. På denne måten går dere ansatte fri, for dere kan ta kontakt med Arbeidstilsynet anonymt. Fortelle hvordan det er, da får de jo det bekreftet ved besøket. Minstelønn er vel 150 kr timen? Iallfall hos oss. Selv om vi ikke lar noen jobbe for den timelønna.

Dessverre er det slik at kun byggebransjen i Norge har noe som heter minstelønn. For all annen jobb er det faktisk ikke fastsatt med lov.

Men det skal nå ihvertfall være overtidsbetaling på jobb over 8 timer dagen og det høres ut som de sikkert bryter andre lover også så ville tipset arbeidstilsynet, kan sikkert gjøres anonymt. Så kan de komme overraskende på besøk og sjekke opp :)

Skrevet
Dessverre er det slik at kun byggebransjen i Norge har noe som heter minstelønn. For all annen jobb er det faktisk ikke fastsatt med lov. Men det skal nå ihvertfall være overtidsbetaling på jobb over 8 timer dagen og det høres ut som de sikkert bryter andre lover også så ville tipset arbeidstilsynet, kan sikkert gjøres anonymt. Så kan de komme overraskende på besøk og sjekke opp :)

Det er ikke bare byggebransjen. Det er for ansatte (ikke eiere) i jordbruket også.

Det er heller ikke automatisk overtidsbetaling etter 8 timer. Tror du kan jobbe i hvertfall 9 timer før det regnes som overtid hvis du jobber under 40 eller 37,5 time i uka.

Skrevet

Regner med du mener 120 kr pr time, ikke pr dag? Og du har jo tillegg dersom du får mer på kveld og helg, det er jo det som er tillegg.

Minstelønn gjelder kun dersom bedriften er omfattet en tariffavtale, noe den tydeligvis ikke er. Men all den tid du er på jobb skal du selvfølgelig ha betalt. Dersom det feks står på vaktlista at du skal jobbe til 20.30, men må jobbe til 20.45, skal du selvfølgelig ha betalt for det ekstra kvarteret. Arbeidsgiver kan heller ikke pålegge deg å møte opp på personalmøte dersom du ikke får betalt for det.

Det med fettspruten er jo bare latterlig. Dersom klærne får fettmerker på jobb, som ikke går av i vask, kan du ikke få kjeft for dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...