Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #1 Skrevet 28. juli 2012 Vi har to barn sammen, og begge barna har hans etternavn. Jeg liker overhodet ikke mitt i det hele tatt, og føler det er vanskelig å finne navn som passer til det, så ville ikke gi det videre til mine barn når jeg selv var så misfornøyd. Planen var at jeg også skulle endre til det samme etternavnet som de. Men så ble det slutt mellom meg og BF, og jeg tenkte at det kanskje ville være dumt å skifte til hans etternavn, selv om jeg fortsatt hadde veldig lyst. Vi har pratet om det i ettertid (vi er ikke uvenner), og det er fortsatt greit for han. Jeg vil gjerne bli kvitt mitt etternavn og hete det samme som barna mine. Men er dette noe folk kommer til å reagere negativt på?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 28. juli 2012 #2 Skrevet 28. juli 2012 Noen vil kanskje reagere, men jeg synes ikke det er det minste rart at du ønsker å ha samme etternavn som barna dine. Bytt navn om du vil du og så får heller folk si, eller tenke, hva de vil.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #3 Skrevet 28. juli 2012 Jeg heter det samme som eksen, og det er kun fordi barna har det etternavnet. Jeg ville ikke hatt barn som het f.eks Hansen til etternavn, mens jeg het Andersen. Jeg vil ha samme etternavnet som barna, så derfor har jeg ikke endret tilbake til pikenavnet mitt Jeg synes ikke du er sær jeg, kunne gjort det samme- om jeg ikke hadde gjort det før det ble slutt. Så lenge bf synes det er greit, ser jeg ikke problemet
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #4 Skrevet 28. juli 2012 Jeg heter det samme som faren til barna, siden jeg selv har utenlandsk navn det er umulig å uttale. Men vi alle skifter etternavn etter at jeg har giftet meg neste år. Fremtidige barn til meg og samboer vil ha hans/"vårt" etternavn, og da vil jeg at mine barn fra før skal hete det samme. Deres far hadde ingen kontakt med dem etter at vi slo opp, etter hans eget ønske, og er nå død. Hans familie er ikke interessert i kontakt, mens svigers behandler mine barn akkurat likt som sine biologiske barnebarn. Samboer tar ansvaret for barna lik en far skulle gjøre, så for meg blir det kun naturlig at vi alle sammen vil bli hetende det samme som han.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #5 Skrevet 28. juli 2012 Jeg synest det er utrolig sært å beholde etternavnet til eksen, og da blir det jo enda mer sært å ta hans etternavn. Ser virkelig ikke behovet for å ta noen andre sitt navn. Forstår meg overhodet ikke på de som tar mannen sitt navn. Jeg har det navnet jeg fikk av mine foreldre enda. Barna fikk mannens navn, og han har sitt navn enda. Jeg er fremdeles deres mor, og vi får ikke noe mindre bånd ved å ha ulike etternavn, akkurat som jeg og mannen hadde ikke fått noe bedre forhold om vi delte navn. Om ditt nåværende etternavn er så ramstygt at du heller vil ta navnet til eks samboeren din, må det være ille. Hva med å vurdere din mors pikenavn, eller din fars navn, stedsnavn, andre navn du er knyttet til?
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #6 Skrevet 28. juli 2012 Poenget med å ta andres etternavn er at hele familien skal ha det samme. Om ikke båndet til barna blir større eller mindre, så viser det at vi faktisk er i familie. Her har jeg tatt mannens navn også fordi jeg syns det er litt kult med det gammeldagse der kvinner var kvinner og menn var menn på både godt og vondt. Jeg hadde nok ikke tatt min ex etternavn, heller fått meg nytt og tilført ett til i barnas navn.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #7 Skrevet 28. juli 2012 Dette er noe av grunnen til at jeg ikke kommer til å ta mannens etternavn når vi gifter oss. Vi kommet ikke til å være noe mindre familie av den grunn. Barna har begges.
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #9 Skrevet 28. juli 2012 Hehe JA det er sært :/ hva med å gi barna ditt etternavn i tillegg til farens da? Mer naturli det
CaptainHindsight Skrevet 28. juli 2012 #10 Skrevet 28. juli 2012 Hvorfor bry seg om hva andre mener? Så lenge det ikke er sært for deg, så er det vel samme f... vel? Jeg syns personlig ikke det er sært, dere har jo barn sammen og jeg forstår tankegangen godt. Syntes også det gir et fint bilde av deg og barnefar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå