Gå til innhold

Trenger hjelp, migrenehelvete..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så ekstremt mye plaget av migrene. Noen som har tips til noe forebyggende. Fikk et tips om å ta magnesiumtilskudd, noen som har gode erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søvn, riktig kosthold og trening er det eneste som har effekt for min del. Ellers har jeg gode medisiner (maxalt) som jeg tar når anfallet først kommer. Magnesium har jeg ikke prøvd, fortell gjerne om det fungerer...

Skrevet

Takk for svar. Hva mener du forresten med riktig kosthold?

Skrevet

Magnesium hadde jeg god erfaring med :) anbefales å prøve.

Kosthold : ligg unna appelsinjuice og sitrusfrukter, kjøtt og sjokolade. Var en del annet også google kosthold ved migrene så får du nok opp en del tips.

Har heldigvis anfall sjeldent nå.

Skrevet

Appelsinjuice og sitrusfrukter har jeg aldri tenkt kunne trigge migrene, heller ikke kjøtt. Kan prøve å kutte det ut.

Tror kanskje p-pillene jeg går på har mye av skylden, Diane..

Skrevet
Takk for svar. Hva mener du forresten med riktig kosthold?

For meg er deg viktig å spise variert, masse grønnsaker og frukt, fisk, kjøtt og grove brødprodukter.

Om jeg skulle finne på å feks bare spise chips og sjokolade en hel dag, så kan jeg være sikker på å få anfall som varer i flere dager. Jeg kan likevel spise godterier innimellom, så lenge jeg sørger for å ha et bra kosthold ellers.

Det er også viktig å være i aktivitet (for meg altså) og komme meg ut i frisk luft etter jobb. Med det mener jeg ikke trening nødvendigvis, men bare det å komme ut og få luftet meg litt.

Når anfallet er på vei så kan det (tro det eller ei)noen ganger avverges med matvarer med veldig høyt energiinnhold, som feks wienerbrød ol, men dette er veldig individuelt.

Skrevet

Magnesium kan hjelpe mange, ja. Magnesium virker litt muskelavslappende slik at blodårene til hodet ikke trekker seg så mye sammen som de ellers gjør ved migreneanfall, og dermed får man mer sirkulasjon til hodet. Dette hjelper hovedsaklig de som får migrene pga stress og/eller spenninger.

Noen reagerer på enkelte matvarer med å få migrene, det er individuelt fra person til person. Men en del får migrene av f.eks. sjokolade, rødvin, kaffe, kunstige søtningsstoffer, noen E-stoffer. Men det kan for så vidt være hva som helst. Kan være en ide å skrive en liten dagbok noen uker, skriv opp absolutt alt du spiser. Hvis det er mat som gir deg migrene, vil du etter hvert trolig se et mønster i at du får migrene etter at du har spist visse ting. Migrenen kommer alt fra rett etter du har spist det til tre dager - derfor viktig med en slags dagbok. Det er f.eks. ofte folk for migrene mandag eller tirsdag fordi de har spist noe godt i helgen som de får en senreaksjon på.

Viktig å spise regelmessig også. Søvn og trening har som regel også bare gunstig virkning.

Eller har mange veldig god effekt av akupunktur ved migrene! :)

Skrevet

Migrenen min er syklusbetont, så jeg ble ekstremt mye værre av P-pillene selv om legen min sa det vanligvis var omvendt.

Får jeg for lite søvn, eller drikker alkohol blir den værre.

Tar imigran når jeg får anfall, det funker bra for meg.

Trening er også viktig for min del, jo dårligere trent jo dårligere takler man smerter i følge forskning, og det stemmer bra hos meg.

Skrevet

Hva som trigger migreneanfall varierer nok fra person til person, men jeg vet min far må holde seg unna sukker, koffein, alt som er "mørkt" (lakris, sjokolade, kakao, kaffe++) og alkohol. i tillegg kan stearinlys som brenner eller de små røde lysene i en lader være nok til å utløse et anfall.

Han må dessuten trene jevnlig og få nok søvn, men ikke for mye, for å holde det i sjakk...

Sier bare god bedring, og håper det brenner ut fort hos deg! Hadde jeg mistenkt p-pillene, hadde jeg bytta på dagen - migrene unner jeg ikke min verste fiende etter å ha sett hvordan gamlefars hverdag er!

Skrevet
Appelsinjuice og sitrusfrukter har jeg aldri tenkt kunne trigge migrene, heller ikke kjøtt. Kan prøve å kutte det ut. Tror kanskje p-pillene jeg går på har mye av skylden, Diane..

Jeg har nøyaktig motsatt erfaring med Diane: Hadde migrene, men da jeg begynte med Diane, sluttet anfallene. Hadde da prøvd en del andre p-piller som jeg fikk migrene av. Hadde ikke anfall på 10 år, men etter at jeg sluttet med dem fordi vi prøver å få barn, har jeg anfall veldig ofte. Rundt mens og eggløsning hver gang, pluss når jeg har fått i meg mat jeg ikke tåler. De matvarene er kraftige oster, vin og sjokolade. Men det må være annen mat også, for dette holder jeg meg selvsagt langt unna.

Jeg gikk på Grete Roede en stund, og der var det mange som sa at de gikk der pga migrene. Regelmessige måltider, nok søvn + å stå opp og legge seg til samme tid hver dag, er ting som jeg har funnet ut at hjelper meg. Og trening er et must :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...