Liv & Røre Skrevet 27. juli 2012 #1 Skrevet 27. juli 2012 Hvor mye er det tilrådelig/sannsynlig at man greier å jobbe mens man tar en mastergrad? Har to barn i barnehage, nettopp kjøpt drømmeboligen og fikk i dag vite at jeg har kommet inn på master... Jobber turnus så det er gode muligheter for å jobbe kvelder og helger.
Gråsonen Skrevet 27. juli 2012 #2 Skrevet 27. juli 2012 spørs om det er over 2 eller 3 år? Jeg tok en master på 2 år, fikk gradert ned stillingen min til 75%. Gikk helt greit egentlig.. slitsomt i perioder, ingen drømmesituasjon overhodet. Vet ikke hvordan mulighetene er for deg, men om mulig ville jeg bedt om å få tilpasset stillingen etter hva som er overkommelig med jobb.
Liv & Røre Skrevet 27. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 27. juli 2012 (endret) spørs om det er over 2 eller 3 år? Jeg tok en master på 2 år, fikk gradert ned stillingen min til 75%. Gikk helt greit egentlig.. slitsomt i perioder, ingen drømmesituasjon overhodet. Vet ikke hvordan mulighetene er for deg, men om mulig ville jeg bedt om å få tilpasset stillingen etter hva som er overkommelig med jobb. Takk for svar Masteren er over 2 år. Tror selv det skal gå fint hvis jeg f.eks jobber 4 kveldsvakter pr uke + annen hver helg, men ser jo at jeg vil få betydelig mindre tid med barna. Og blir det nok lesetid med så mye jobbing mon tro? Det er det første året som er værst med tanke på undervisning. Utfordringen blir når det er obligatorisk praksis i 8 uker. Endret 27. juli 2012 av Sjokoholiker
Gråsonen Skrevet 27. juli 2012 #4 Skrevet 27. juli 2012 Hei igjen! Ja, det blir betydlig mindre tid til familieliv, desverre! Men ikke altfor lite heller, du velger jo mye selv. Hvordan og når du vil lese/skrive. Det mest utfordrene synes jeg var å skrive ferdig hovedoppgaven, det ble noen hektiske mnd for meg, men det kan ha sammenheng med at jeg er et aldri så lite skippertakmenneske:P Heh. Du har rett på permisjon fra jobben under praksis!
Liv & Røre Skrevet 27. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 27. juli 2012 (endret) Skippertaksmenneske jeg også, i stor grad! Permisjon fra jobben er greit, problemet blir lønn disse 2 månedene. Mulig jeg kan få noe lønn dekket gjennom fylket og betalingsfri huslån mens jeg er i praksis. Hovedproblemet akurat nå (i tillegg til økonomien) er at jeg har skikkelig prestasjonsangst! Jeg skal alltids fikse både travle dager og trang økonomi hvis en fugl kunne visket meg i øret at det går bra og at jeg vil bestå. Stress er min store fiende, og for meg blir stress utløst ved usikkerhet, eks eksamenspress. Nesten så jeg vurderer å droppe hele greia og safe med den hverdagen jeg har nå uten eksamenspress! Help! Hvordan organiserte du hverdagen din? Ble det mye stress? Endret 27. juli 2012 av Sjokoholiker
Gråsonen Skrevet 27. juli 2012 #6 Skrevet 27. juli 2012 Kjenner til det du beskriver! Prestasjonsangst oppover ørene, kolikk-baby og kaotisk tilstand i heimen (oppussing.) Jeg pusset ikke opp da, hadde nok med mitt!! Jeg satte av 2 dager i uken, som varte 4t hvor jeg enten skrev eller leste. Dette var første året, når jeg hadde innleveringer hendte det titt og ofte at jeg ble sittende til langt på natt med oppgaver. Gjerne helger og. (Mye av ansvaret for barnet ble da plassert hos far.) Andre året tok jeg 4 dager hvor jeg skrev og leste, men på slutten ble det litt hektisk og jeg lurte en liten stund på om jeg måtte utsette innleveringen av hovedoppgaven. Det gikk på hengende håret. Jeg har elendig studieteknikk, råder deg til å oppsøke noen som kan hjelpe deg gjennom stressende perioder mtp. eksamensangsten. Den var nærmest drepen for meg for å si det mildt. Ikke dropp det! Prøv! Sikker på du vil angre om du ikke prøver!!
Liv & Røre Skrevet 27. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 27. juli 2012 Takk for svar Gråsonen Jeg skal ihvertfall forsøke. Går det ikke så går det ikke. Men tips om studieteknikk skal ihvertfall forsøkes. Jeg lærer best ved å jobbe med oppgaver, ikke lese pensum fra perm til perm. Jeg trodde 1.året var værst, men utifra det du skriver er det andre året/oppgaveskrivingen som er værst? Heldigvis er jeg et nattmenneske så det fungerer fint for meg å jobbe da
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #8 Skrevet 28. juli 2012 Får du ikke dårlig samvittighet når du blir så mye borte fra barna? De er jo små bare en gang.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2012 #10 Skrevet 29. juli 2012 Jeg jobber nå som leder i mer enn 100% og tar master på deltid. Jeg står opp kl 0600 og leser til 0700, da familien står opp. Jeg leser enkelte kvelder, men ikke strukturert. Jeg leser hver lørdag og søndag fra kl 10 til 13.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2012 #11 Skrevet 29. juli 2012 Tror du klarer dette fint jeg. Klart det i perioder blir hektisk men sånn er det. Hvis du ønsker å ta en master så kjør på. Regner med at dette vil gi deg bedre muligheter, høyere lønn på sikt osv. Dette kommer jo hele familien til gode! Tror barn har godt av å se at foreldrene har det bra og følger drømmene sine. Innenfor rimelighetens grenser såklart.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2012 #12 Skrevet 29. juli 2012 Hvor mye er det tilrådelig/sannsynlig at man greier å jobbe mens man tar en mastergrad? Har to barn i barnehage, nettopp kjøpt drømmeboligen og fikk i dag vite at jeg har kommet inn på master... Jobber turnus så det er gode muligheter for å jobbe kvelder og helger. Ei jeg kjenner klarte å ta mastergraden over 2 år med 2 små barnehagebarn og en baby..... pluss en fulltidsjobb i tillegg (med lang reisevei med buss) det siste halvåret (mannen var hjemme det siste halvåret med den lille).. Klarer hun klarer nok du..
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2012 #13 Skrevet 29. juli 2012 Prøv! Det går sikkert bedre enn ventet, og må du legge til noen måneder, så kommer du likevel i mål til slutt- med en master i bagasjen !
Liv & Røre Skrevet 30. juli 2012 Forfatter #14 Skrevet 30. juli 2012 Takk for oppmuntring og svar folkens Laget nettopp et nytt innlegg om samme tema før jeg så responsen på denne. Er fortsatt veldig usikker, men regner med jeg forsøker allefall Det første året med obligatorisk skole og praksis blir nok værst, så får jeg heller bruke lengre tid på selve oppgaven når (hvis) den tid kommer. Noen som har gode råd på veien?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå