Gå til innhold

Livredd for vektoppgang.. Gravid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er allerede +2 kg.. Uke 18. Klarer ikke tanken på å legge på meg mange kg til!!! Hater det. Er aktiv med trening hver dag og fokuserer på å spise sunt. Ønsker virkelig ikke å gå opp mange unødvendige kg! Hatet det sist, gikk opp 15 kg og de SATT som støpt i 1 år før jeg var tilbake på nomalvekt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unødvendige kg?? Hva tenker du det er da? Det er meninga å gå opp 12-16 kg under et normalt svangerskap.

Skrevet

Med unødvendige kg mener jeg ekstra fett som jeg ikke trenger! Ikke det babyen/morkaken osv veier!

Skrevet

Men du skal jo legge på deg når du er gravid! Og ja, det tar litt tid å bli kvitt det, iallefall om det skal av på en sunn måte for mor og barn.

Ta det heller som et prosjekt - la kiloene komme, og når amminga er over kjører du på med sykkelturer/løpeturer/ski/styrketrening/whatever for å komme tilbake i form igjen.

Om du ikke legger på deg så vil jo barnet ta fettet fra kroppen din. Altså med alle miljøgiftene du har samlet opp, noe som er temmelig dårlig gjort mot babyen, den trenger sunn frisk mat og vitaminer, det samme gjør den gode kroppen din som jobber på høygir.

Skjønner deg godt, jeg hadde også spiseforstyrrelser som ung, og synes selvsagt ikke det er moro med overvekt (legger myyyye på meg i graviditetene, over 25 kg...selv med tre treningsøkter i uken og sunt kosthold) men det går over. Og akkurat der setter vi heller barna foran oss selv, det er bare et år for oss, men et veldig viktig år for barna.

Har selv gått ned etter amminga etter hvert barn, og er alltid ned på startvekt til slutt etter hard jobbing. Men, nei, det er ikke lett...

Gjest Mentha
Skrevet (endret)

Du må nok bare innfinne deg med at du kommer til å gå opp i vekt. Det er sånn det er å være gravid, og som magica sier så er normalen 12-16 kg. Husk at kroppen din lagrer næring til fødsel og amming, og at babyen trenger mye næring nå og når den kommer ut. Fokuser heller på at du skal spise sunt og få i deg det du trenger, så legger kroppen på seg det den trenger og går det av igjen etterpå. Det er godt at du spiser sunt, da får du i deg masse næring og legger ikke på deg mer enn du trenger.

Husk at det også er viktig å slappe av når du er gravid, så du ikke trener deg ihjel eller risikerer noe ift deg selv eller babyen i magen.

Hvis dette er noe du engster deg mye for og stresser med så ville jeg tatt en prat med jordmor og vurdert om du skulle fått en henvisning til psykolog. Det er ikke bra verken for mor eller barn å "slanke" seg i svangerskapet - dvs prøve å hindre kroppen i å gå opp de kiloene den trenger.

Endret av Mentha
Skrevet

Jeg gikk kun opp 8 kg med to i magen. Skulle heller gått opp mer så ikke de fikk mitt fett:((

Skrevet

Problemet er bare at jeg erfaringsmessig ikke trenger de ekstra kg fett. Gikk kun ned akkurat det baby, fostervann ++veide sist. Resten hadde jeg absolutt ikke bruk for. Ser andre som ammer bort 20 kg innen kort tid! Slik er det dessverre ikke her.

Er ikke slik at jeg sulter meg på noen måte, jeg prøver bare å forliser på å være sunn og aktiv gjennom svskapet. Kjenner bare hvor ubehagelig jeg synes det er å ha lagt på meg. Har jobbet virkelig hardt for å få fit kropp igjen etter forrige svangerskap. Jeg klarer bare ikke tanken på det!

Skrevet

Alle naturlige vesener legger på seg noen "unødvendige" kg. Det er liksom litt av konseptet ved å være gravid....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...