fruktkake Skrevet 27. juli 2012 #1 Skrevet 27. juli 2012 Jeg har ei lita jente på 6 mnd og prøver å planlegge hva som er best for alle når hun fyller ett år i januar. Jeg er fulltidsstudent og far har tatt hele permisjonen. Jeg har lest hjemme så langt og har ikke vært på noen forelesninger, men lest hjemme, slik at jeg har hatt mulighet til å amme. Har bestått alle eksamener og skal fra august starte på mitt siste år på høgskolen. Far har permisjon fram til begynnelsen av desember. I mitt siste år har jeg forelesninger kun to dager i uka, og har ikke planer om å være så mye på skolen utover dette, men lese hjemme de andre dagene slik at jeg kan fortsette å amme henne. Problemet er om vi skal sende henne i barnehagen fra januar av, eller ha henne hos "dagmamma" (søsteren min er hjemmeværende og kan ha henne disse mnd) fra januar til begynnelsen av juni? Da er jeg ferdigutdannet og har sommerferie fram til august, som er tidspunktet hvor hun er prioritert til å få plass i barnehage. Jeg har ringt litt rundt og forhørt meg og det er to barnehager som har ledige plasser, men disse tilhører ikke skolekretsen hennes, og vi må i tilfellet bytte når august kommer. Far mener at vi bare skal sende henne i barnehage fra januar og bytte i august. Jeg er usikker..vet ikke om det er litt tidlig å la henne starte da? Vil ikke at hun skal knytte seg til noen for deretter å måtte bli kjent på nytt i en ny barnehage heller. Hva tenker dere? Noen som ikke var klare for å sende barna i barnehage når de var ett år? Dette ble kanskje litt rotete, men skriver fra mobilen.
*Miss Flua* Skrevet 27. juli 2012 #2 Skrevet 27. juli 2012 Da vil hun eventuelt vært hos dagmamma 3 dager i uka? Jeg ville heller gjort det sånn, enn å ha sendt ho i en Bhg bare for et halvt år og deretter bytte. Hadde vært anderledes om dere kunne fortsatt i samme Bhg! Det blir jo mange å forholde seg til for disse små, blir mer stabilt med dagmamma da føler jeg
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2012 #3 Skrevet 27. juli 2012 Jeg hadde valgt søsteren din så lenge hun vet hva det går ut på og ikke angrer før en kommer til juni. Dessuten mister dere mye av kontantstøtten om hun har 2 dager i bhg.
Gjest Filifjonka Skrevet 27. juli 2012 #4 Skrevet 27. juli 2012 Det høres egentlig ut som om du har bestemt deg og skriver for å få støtte . Jeg ville helt klart ha valgt barnehage framfor dagmamma, selv om det hadde vært min søster. Jeg har ikke noen søster, så jeg vet ikke helt hva det vil si, men jeg tenker: En dagmamma kan bli syk. Det betyr at du eller mannen må være hjemme og bruke sykt-barn-dager på et ellers friskt barn. Disse følger kalenderåret, så når august kommer og barnet starter i barnehagen har dere allerede brukt opp mange dager. Mulig du har mulighet for å være hjemme uansett, uten noen fraværsregistrering på studiet ditt, så du kan se bort fra dette. Er du sikker på at din søster tar dette seriøst og alvorlig som en ordentlig jobb? Jeg har lest her inne om nære slektninger som tar på seg å være dagmamma, men som så avlyser fordi de plutselig kommer på noe annet disse dagene. For eksempel at de vil dra på shopping eller noe. Godt mulig at din søster ikke er slik, det vet ikke jeg. Dere vil uansett hva dere velger, få en ny tilvenning i august. Den nye barnehagen vil være like ny da enten dere velger dagmamma eller barnehage nå. Men hvis dere velger barnehage nå, vil barnet kjenne systemet med barnehage. Jeg er langt mer positiv til barnehager enn dagmammaer, fordi jeg kjenner flere som har hatt dårlige erfaringer med dagmamma. Men jeg regner med at du kjenner søsteren din, og at du er trygg på henne.
Miitii Skrevet 27. juli 2012 #5 Skrevet 27. juli 2012 Jeg fikk ikke barnehageplass til mi da hun var 1 år i februar, men var så heldig at jeg fant ei dagmamma, og det angrer jeg ikke på nå Hun var helt topp og dattera mi har hatt det så godt og trygt! Dagmamma mi har aldri vært syk, og hun passa hjemme hos oss så vi har hatt rolige morgener og ikke brukt tid på henting og bringing Nå har vi barnehageplass fra august av, og jeg synes faktiskt det er tidlig nok...hun er nå 17mnd. En dagmamma (og spesielt hvis det er din søster), så er det en person du har et "en til en" forhold til, og det står på deg som forelder hvor godt du vil/ønsker å bli kjent med henne mener jeg. I en barnehage er det som regel mange ansatte, og ofte vikarer, som fører til at barnet må forholde seg til mange nye personer (både voksne og barn) hele tiden. Jeg mener ikke barnehage er et dårlig sted, de fleste er kjempegode, men jeg ser ikke at det skal være "tryggere" enn en dagmamma
Lady lovely locks Skrevet 27. juli 2012 #6 Skrevet 27. juli 2012 Jeg ville valgt bhg oppstart i den barnehagen hun skal gå i fra august 2013... har i grunn ikke så mye mer å si om det
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2012 #7 Skrevet 27. juli 2012 [quote name=Bolle i ovnen! ' timestamp='1343400337' post='144419332] Jeg har ei lita jente på 6 mnd og prøver å planlegge hva som er best for alle når hun fyller ett år i januar. Jeg er fulltidsstudent og far har tatt hele permisjonen. Jeg har lest hjemme så langt og har ikke vært på noen forelesninger, men lest hjemme, slik at jeg har hatt mulighet til å amme. Har bestått alle eksamener og skal fra august starte på mitt siste år på høgskolen. Far har permisjon fram til begynnelsen av desember. I mitt siste år har jeg forelesninger kun to dager i uka, og har ikke planer om å være så mye på skolen utover dette, men lese hjemme de andre dagene slik at jeg kan fortsette å amme henne. Problemet er om vi skal sende henne i barnehagen fra januar av, eller ha henne hos "dagmamma" (søsteren min er hjemmeværende og kan ha henne disse mnd) fra januar til begynnelsen av juni? Da er jeg ferdigutdannet og har sommerferie fram til august, som er tidspunktet hvor hun er prioritert til å få plass i barnehage. Jeg har ringt litt rundt og forhørt meg og det er to barnehager som har ledige plasser, men disse tilhører ikke skolekretsen hennes, og vi må i tilfellet bytte når august kommer. Far mener at vi bare skal sende henne i barnehage fra januar og bytte i august. Jeg er usikker..vet ikke om det er litt tidlig å la henne starte da? Vil ikke at hun skal knytte seg til noen for deretter å måtte bli kjent på nytt i en ny barnehage heller. Hva tenker dere? Noen som ikke var klare for å sende barna i barnehage når de var ett år? Dette ble kanskje litt rotete, men skriver fra mobilen. Det kommer litt an på søsteren, men er hun oppegående, vet hva det er å binde seg til å være dagmamma og du stoler på at hun ikke kommer til å trekke seg, hadde jeg uten tvil valgt det. Tross alt bare for et halvt år. Hadde heller holdt ungen hjemme enn å sende henne i barnehagen for bare et halvt år for så å bytte.
fruktkake Skrevet 27. juli 2012 Forfatter #8 Skrevet 27. juli 2012 Ja, det vil være snakk om to dager i uka, evt. noen fler når eksamen nærmer seg. Søsteren min er trebarnsmor, og har to i barnehagen og en i skolen, og jeg stoler helt og fullt på henne. Vi er nære og hun er ikke typen til å "avlyse" fordi hun heller vil gjøre noe annet. Eneste må være om hennes barn skulle bli syke, og må være hjemme fra skole/barnehage..da er det jo ikke akkurat sånn at jeg kan sende min lille dit..hmm..det har jeg ikke tenkt på. Men, er uansett mange i familien som jeg kan spørre hvis det skal være behov for det innimellom. Jeg har obligatoriske forelesninger den ene av de to dagene i uka, så er jo på en måte veldig avhengig av å ha en stabil løsning på dette, men er ganske sikker på at søsteren min vil være en stabil løsning, selv om man aldri kan være hundre prosent sikker. Hun har jobbet som dagmamma for andre barn da hun selv bare hadde fått førstemann, og hun var i alle fall veldig pålitelig da, så ser ikke noen grunn til at hun ikke skulle være det nå En faktor til, er at samboeren min ikke vet om han blir ukependler, eller om han kommer til å jobbe en mnd. borte og ha en mnd. fri. Han skal få sendt en mail for å spørre om de vet noe om hva han skal gjøre når han starter igjen i desember. Hvis det er slik at han er hjemme en mnd, så vil det jo ikke være behov for søsteren min eller barnehage disse mnd. Er vel liten tvil om at jeg helst vil ha henne hos søsteren min, men samboeren min mener at hun bør begynne i barnehagen. Han mener at det er det beste for lille jenta i forhold til tidlig sosialisering med andre barn osv., men jeg tenker at noen få mnd fra eller til ikke vil ha noen særlig stor betydning? Hun kommer jo uansett til å begynne i barnehage i august 2013
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2012 #9 Skrevet 27. juli 2012 [quote name=Bolle i ovnen! ' timestamp='1343405937' post='144419496] Ja, det vil være snakk om to dager i uka, evt. noen fler når eksamen nærmer seg. Søsteren min er trebarnsmor, og har to i barnehagen og en i skolen, og jeg stoler helt og fullt på henne. Vi er nære og hun er ikke typen til å "avlyse" fordi hun heller vil gjøre noe annet. Eneste må være om hennes barn skulle bli syke, og må være hjemme fra skole/barnehage..da er det jo ikke akkurat sånn at jeg kan sende min lille dit..hmm..det har jeg ikke tenkt på. Men, er uansett mange i familien som jeg kan spørre hvis det skal være behov for det innimellom. Jeg har obligatoriske forelesninger den ene av de to dagene i uka, så er jo på en måte veldig avhengig av å ha en stabil løsning på dette, men er ganske sikker på at søsteren min vil være en stabil løsning, selv om man aldri kan være hundre prosent sikker. Hun har jobbet som dagmamma for andre barn da hun selv bare hadde fått førstemann, og hun var i alle fall veldig pålitelig da, så ser ikke noen grunn til at hun ikke skulle være det nå En faktor til, er at samboeren min ikke vet om han blir ukependler, eller om han kommer til å jobbe en mnd. borte og ha en mnd. fri. Han skal få sendt en mail for å spørre om de vet noe om hva han skal gjøre når han starter igjen i desember. Hvis det er slik at han er hjemme en mnd, så vil det jo ikke være behov for søsteren min eller barnehage disse mnd. Er vel liten tvil om at jeg helst vil ha henne hos søsteren min, men samboeren min mener at hun bør begynne i barnehagen. Han mener at det er det beste for lille jenta i forhold til tidlig sosialisering med andre barn osv., men jeg tenker at noen få mnd fra eller til ikke vil ha noen særlig stor betydning? Hun kommer jo uansett til å begynne i barnehage i august 2013 Ikke tenk på dette med sosialisering. De siste årene før skolen begynner er dette viktigst. Mine har vært nesten to når de begynte i barnehagen, og på tross av at de er sjenerte av natur (som begge foreldrene) så har dette gått helt fint. Og det kan jo godt hende at hun kan passe ungen din selv om en av hennes er syke... Kommer vel an på hva det er. Og så mye syke er de vel ikke. Du og pappaen har syk barnepasser-dager. Jeg er overhodet ikke i tvil om at jeg hadde valgt søsteren. Iallefall når hun har vært dagmamma før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå