Gå til innhold

kuler i begge brystet :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en krabat på ca 7 mnd. Før jeg ble gravid i fant legene på mammografi at jeg har en kul som er god artet på høyre brystet, og det var ikke farlig å bli gravid. Så ble jeg gravid og fødte en liten gutt i desember 2011. Rett etter fødsel kjente jeg noen kuler, og det var RIKTIG :( De fant to kuler i venstre brystet, og de var gode arte igjen, ingen bekymring sa legen. Men jeg kan ikke la det være.

Nå ca 7 mnd etter fødsel kjenner jeg igjen flere kuler i begge brystet, er redd for kreft. Legene på mammografi sier at så lenge jeg ammer kan jeg ikke ta prøver av de nye kuler.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det er så ubehagelig å kjenne på kulene, men jeg kan ikke gjøre noe??

Vi har lyst på ett barn til og har allerede prøvd flere ganger :)

Tenker mye, gruer meg og bekyrmer meg mye, hva om jeg har blitt gravid og hva om kulene er farlige denne gangen og jeg får kreft???

Har du noen ord til meg, hva gjør jeg, venter med å bli gravid, tenke positiv,slutte å amme og ....??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke er å slutte og amme å få undersøkt de kulene.

Men det er hva jeg hadde gjort.

Hva sier fastlegen din? Hva vil du?

Lykke til med valget.

Skrevet

Uff, for en vanskelig situasjon.. Men jeg må si meg enig med Ziva her, jeg ville også sluttet å amme og og tatt en undersøkelse. For sikkerhetskyld :)

Skrevet

Jeg kjenner ikke til om man kan ta biopsi av kuler eller ikke når man ammer. Men jeg vet at dyktige røntgenleger som har spesialisert seg på kreft ofte ser mye mer enn de "vanlige".

Du skriver ikke noe om de har tatt nye bilder nå. Vil tro at de kanskje er litt restriktiv til vanlig mammografi nå mens du ammer fordi det er vanskeligere å skille, samt pga stråling. Ultralyd som også av og til brukes blir muligens for uspesifikt i ditt tilfelle, vil jeg tro, men vet ikke sikkert. Men, det er også mulig å få tatt MR av brystene! Da slipper du røntgenstrålene, samt at de ser bløtvev mye bedre enn på røntgen.

Du skriver ikke noe om hvor du bor i landet, men hadde jeg vært deg ville jeg fått legen til å ta kontakt med Radiumhospitalet for å se om du kan få en MR-undersøkelse og vurdering hos spesialistene der. Hvis det har vært en del brystkreft i familien din kan du evt også komme dit ved å be om genetisk veiledning.

Vi har selv mye brystkreft i familien og jeg har egentlig tilbud om å ta både mammografi og MR av brystene minst en gang i året. MR ble sagt å være enda bedre, spesielt hvis man har brystvev som er vanskeligere å se enn andre. Og det vil jo dine ammende bryst være.

Jeg kjenner en røntgenlege som tok spesialiseringen sin via Radiumhospitalet og han sier at etter spesialiseringen ser han sååå mye mer enn han gjorde tidligere, kan lettere tolke kulene og lettere skille mellom godartede og vondartede.

Så jeg ville ha bedt om en MR i første omgang, og så fått kreftspesialisert røntgenlege til å vurdere bildene i etterkant.

Det er et sted å begynne, og da får du trolig et svar på om du bør undersøkes videre eller om de ser helt fine ut.

Lykke til! :)

Ps... hvis fastlegen din mot formodning ikke vil hjelpe deg med dette, så ring Radiumen og be om genetisk veiledning, i hvert fall få prate med dem på telefonen. Er det en del kreft i familien din (trenger ikke bare være brystkreft) så kommer man som regel greit inn der. Det er de som egentlig ordner med innkallinger til meg - og det gjorde de før vi fant ut om det var genfeil i familien eller ikke.

Skrevet

# 4 igjen her...

Glemte å si at om du skulle måtte slutte å amme likevel, så har du jo allerede gitt krabaten din den beste starten i over et halvt år :)

Og så vet jeg om flere som har flere cyster i begge brystene uten at det har blitt noe farlig i dem :)

Skrevet

Dere flotte damer som har svart meg, tusen takk :)

Godt å ha dere her.

klem til dere oxo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...