Gå til innhold

Er jeg egentlig for tykk/tung?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vi Snakker om klær og mote og sånn sammen med venninnene mine, så skjer det veldig ofte at noen påpeker hvilken str. de har kjøpt i de nye klærne.

Da blir det også ofte kommentert hva sommer stort og hva som er akseptert.

Str. 40 er veldig stort.

Å være 70 kg er veldig tungt.

Å bruke str 41 i sko er helt forferdelig.

Jeg er 173 cm, 77 kg, og bruker str. 40/42 i klær. Jeg er egentlig fornøyd, men får inntrykk av at jeg ikke burde være fornøyd.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når vi Snakker om klær og mote og sånn sammen med venninnene mine, så skjer det veldig ofte at noen påpeker hvilken str. de har kjøpt i de nye klærne. Da blir det også ofte kommentert hva sommer stort og hva som er akseptert. Str. 40 er veldig stort. å være 70 kg er veldig tungt. å bruke str 41 i sko er helt forferdelig. Jeg er 173 cm, 77 kg, og bruker str. 40/42 i klær. Jeg er egentlig fornøyd, men får inntrykk av at jeg ikke burde være fornøyd. Hva mener dere?

Jeg ble kalt tykk da jeg brukte 38 i bukser. Jeg var langt i fra overvektig, men mange synes åpenbart at alle bør være rundt 40 - 50 kg.

Nå bruker jeg forøvrig 42 i klær, og driter hva andre synes. Er vel bedre at jeg kjøper klær som passer.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du er helt normal. 40-44 syns jeg er flott på kvinner på din høyde. Jeg er litt høyere enn deg (og flerfoldige kilo mer), men det hadde nok sett passe teit ut om du fikk på deg 34 i bukse :)

Drit i det, og vær fornøyd! Du er sikkert kjempeflott :)

Skrevet

Tror du er helt fin jeg.

Vi damer er altfor kritiske til selv. Tenk på hvor fint det er å være frisk og ha en kropp som fungerer.

Skrevet

Hva vil dere si om meg da? Er 1.65 og 79 kg. Bruker allt fra str s til l i topper, og som regel L i bukser.

Skrevet

Du passer til høyden din. Jeg var kjempetykk da jeg veide 80 kg og brukte 40-42 i klær. Men så er jeg snaue 160 cm lang og har spinkel beinbygning.

Jeg slanket meg ned til 50 kg og bruker nå 34-36 i klær. På min kropp så er det det fineste.

Skrevet

Det er jo utrolig vanskelig å svare på da... Kom med cm. mål, mye lettere da! Kvinner skal ha et midjemål på under 80 cm. Over det kalles det overvekt. Er midjemålet over 88 cm. så er det helseskadelig overvekt.

Men har man litt ekstra på rompe og lår er det ikke like farlig.

Men for å sammenligne... Når jeg var 84 kg. 164 cm. høy, så følte jeg meg veldig stor. Husker ikke str. for det har jeg fortrengt... 4 år siden nå. Nå er jeg 67 kilo ca. Føler fortsatt at jeg her noen kilo ekstra, men det er rompe og lår jeg vil ha mindre.

Men vi ha jo alle veldig forskjellig kroppsfasong. Så helt umulig å si da, uten å SE den andre.

Skrevet

Vil si du er 10-13 kilo for mye for å ha en normalvekt. Men du er sikkert fin! Tommelfingerregel er jo 10 kilo mindre en høyden. Men i dag veier jo de fleste for mye, og det syns man jo at det ser riktig ut. Og de som egentlig er normalvektige blir betegnet som tynne. Se på bilder fra 60 og 70 tallet, så ser man godt hvor store vi er i dag.

Skrevet

Jeg er 166, veier 57 kg, men på inbody kroppsanalyse så hadde jeg alt for mye fett på kroppen. Fettprosent på over 30, så her skal det trenes. Det jeg vil fram til er at det ikke alltid betyr noe hvordan du ser ut utenpå. Jeg ser slank ut.

Skrevet

"du er fin", du er normal"... hvorfor svare dette når man ikke har sett dama?

som hun ene her sa, tommelfingerregelen kan være lurt å ha i bakhodet. og mål i cm er nok en større pekepinn for deg, noe som også har blitt nevnt.

ja mulig du er flott, men det vet jeg ikke uten å se deg først. men med din høyde, vekt og klesstørrelse hadde ikke jeg vært fornøyd :/ sikkert noen som synes jeg er frekk, så da bare beklager jeg. er bedre å svare ærlig når folk spørr enn å bare si "du er normal".

Skrevet
Når vi Snakker om klær og mote og sånn sammen med venninnene mine, så skjer det veldig ofte at noen påpeker hvilken str. de har kjøpt i de nye klærne. Da blir det også ofte kommentert hva sommer stort og hva som er akseptert. Str. 40 er veldig stort. å være 70 kg er veldig tungt. å bruke str 41 i sko er helt forferdelig. Jeg er 173 cm, 77 kg, og bruker str. 40/42 i klær. Jeg er egentlig fornøyd, men får inntrykk av at jeg ikke burde være fornøyd. Hva mener dere?

Jeg synes ikke du høres stor ut? Jeg er bare 160 og bruker 36/38, jeg ser normal ut. Hadde jeg brukt samme str som deg hadde jeg vært stort ja, men du er jo faktisk 13 cm lengre enn meg. Er du fornøyd skal du drite i hva andre mener :)

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet
Kvinner skal ha et midjemål på under 80 cm. Over det kalles det overvekt. Er midjemålet over 88 cm. så er det helseskadelig overvekt.

Overvektig med midjemål over 80 cm? Seriøst?

:( Jeg er 1.57 høy og veier 57 kg, men er 81 cm rundt midja. Er jeg overvektig da? :( Bruker jo s/m :(

Skrevet

Klesstørrelse sier jo ingenting om hvordan man er. Min svært slanke svoger bruker xxl, fordi han er nærmere to meter høy, og trenger plagg som er lange i armene. Mamma, søsteren min og svigerinnen min bruker alle samme størrelse, og har helt forskjellig høyde og fasong. Selv har jeg plagg i alt fra 44-50, helt avhengig av fasong på plagget.

Det er ille at noen skal være så opphengt i tallet inni plaggene. Min flotte, slanke niese på 15, klipper ut alle lappene i plaggene sine, slik at ingen skal se at hun bruker str 38. "Alle" venninnene bruker str 34-36, men de er små tupper, mens min niese er nærmere 1.80. Hun skjemmes så for høyden og størrelsen sin at det var på tur til å gå galt for et års tid siden. Nå går det bedre, og hun har heldigvis oppdaget alle de beundrende blikkene hun får fra unge menn.

Vi er forskjellige. Det viktigste er at du er sunn og at du trives med den kroppen du har!

Skrevet
Kvinner skal ha et midjemål på under 80 cm. Over det kalles det overvekt. Er midjemålet over 88 cm. så er det helseskadelig overvekt.
Overvektig med midjemål over 80 cm? Seriøst? :( Jeg er 1.57 høy og veier 57 kg, men er 81 cm rundt midja. Er jeg overvektig da? :( Bruker jo s/m :(

Husk at midjen er det smaleste stedet rundt livet da, ikke det tykkeste. Og det er sant, jenter skal ikke ha mer enn max 88 cm rundt midjen.

Skrevet

Både jeg og søsteren min er 174 cm høye, jeg har eplefasong med smal/liten rumpe og smale skuldre, alle ekstra kilo setter seg rundt magen. Søsteren min har timeglassfasong med en rund fin sprettrumpe, verdens smaleste midje og bredere skuldre. Når vi veier det samme bruker vi helt forskjellig størrelse i klær...

Søsteren min er finest på rundt 68 kg, da er hun normalt slank med litt runde former og passer klær i str 38.

Jeg er finest på 63-65 kg, da er jeg passe slank men uten hennes runde former og passer str 38.

Veier jeg over 70 kg ser blubbete ut fordi det legger seg rundt midjen og det ser ikke pent ut. Når jeg veier 77-79 kg (lå der lenge etter siste fødsel) må jeg opp i 42/44 i klær og enda tyter magen godt ut så jeg både ser feit ut og er det også ifølge midjemål og bmi.

Hvordan du ser ut er vanskelig å svare på, kroppsfasongen din har veldig mye å si. Men verden hadde vært veldig kjedelig om alle passet str 38 synes jeg og det er mange mange flotte kvinner som bruker din klesstørrelse. Siden du kommer inn i str 40 (noe jeg ikke har sjans å klare med samme vekt enda vi er like høye) vil jeg tro du har en flott og feminin timeglassfasong og du har ingen grunn til å skamme deg. Din BMI er 25,73 og det er så vidt over grensen til overvekt, men man kan ikke stole bare på bmi, fettprosent, kroppsfasong osv må også tas hensyn til.

Skrevet

Overvektig med midjemål over 80 cm? Seriøst?

:( Jeg er 1.57 høy og veier 57 kg, men er 81 cm rundt midja. Er jeg overvektig da? :( Bruker jo s/m :(

Oi, er det veldig tynn ellers på kroppen da? Jeg er 89 cm rundt midjen, er ikke mye høyere enn deg, 162 cm og veier rundt 90 kilo...

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet
Overvektig med midjemål over 80 cm? Seriøst? :( Jeg er 1.57 høy og veier 57 kg, men er 81 cm rundt midja. Er jeg overvektig da? :( Bruker jo s/m :(
Oi, er det veldig tynn ellers på kroppen da? Jeg er 89 cm rundt midjen, er ikke mye høyere enn deg, 162 cm og veier rundt 90 kilo...

Jeg er egentlig normalt slank, men har litt ekstra rundt magen etter barnefødslene. Litt ekstra hud. Men har timeglassfasong, så jeg ble litt overrasket nå :( Jaja, da vet jeg hvordan lørdagskvelden skal tilbringes, 500 sit ups ;)

Skrevet

Jeg er selv 174 og veier 69 kilo. Har vært oppi 73 kilo, men følte meg ikke komfortabel og rett og slett smålubben. Har også vært nedi 59 kilo, men det så ikke pent ut. Min "idealvekt" er 65-67 kilo. Når vekten min er under 70-tallet bruker jeg stort sett størrelse 38, men pga høyden må jeg kjøpe størrelse 40 i noen klær.

I skostørrelse bruker jeg 40-41, noe jeg ikke synes er noe som helst problem. Har aldri følt at jeg burde ha hatt mindre føtter pga høyden min.

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Jeg har hørt at midjemålet er det so m betyr noe? For det er der fettet er farlig, i form av innvendig fett som ikke er bra for innvollene..

Skrevet

Syntes du har lite hyggelige mennesker rundt deg om de vet du bruker 40/42 og sier slikt ofte.

Jeg veier 72 kg og bruker 42 i klær og jeg vet at jeg er overvektig og prøver å jobbe meg ned igjen. men jeg er også bare 160 høy.

Jeg er ikke fornøyd og trives ikke.

å kommentere sko størrelser er jo helt på trynet ingen kan gjøre noe med hvor store føtter man har. Det er i mine øyne bare lavmål.

Om du trives slik du er og er frisk så skal du bare overhøre, det spiller ingen rolle hva andre syntes gjør det vel. Det er hva du syntes som er viktig.

Men sier igjen om de sier dette med viten å vilje for å hinte til at de syntes du er stor så er de rett og slett dårlige venninner.

Skrevet
Jeg er egentlig normalt slank, men har litt ekstra rundt magen etter barnefødslene. Litt ekstra hud. Men har timeglassfasong, så jeg ble litt overrasket nå :( Jaja, da vet jeg hvordan lørdagskvelden skal tilbringes, 500 sit ups ;)

Husk at midjen er det smaleste punktet på overkroppen og ikke rundt navlen slik folk ofte tror...

Skrevet

Her veier jeg godt over 80 kilo, 168 cm høy, og bruker str 38/40 i bukser og stortsett L i topper. Jeg har også timeglassfasong, eller nå for tiden litt for mye mage til at det syntes hehe.

Jeg har noen ekstra kilo spes litt på magen etter 2 tette, men jeg er ser ikke veldig overvektig ut. Men skulle jeg veid 58 kilo, altså 10 mindre enn min egen høyde, ja da haddejeg sett SYK ut, har vært nede i 68 i voksen alder, og da var jeg smal som ei fjøl, brukte 36 i klær. Min idealvekt er rundt 75 kilo, da er jeg normalt slank med litt former.

Vi er alle forskjellige, har ei vennninne som veier like mye som meg og er like høy, og hun betegnes som en stor jente vil jeg si, og bruker 44/46 i klær, så kroppene våre er satt sammen helt ulikt. I min vennegjeng er vi alle forskjellige, og ingen kommenterer da andres str? Høres helt fjortis ut.

Han forresten en bror på 185 som veier 130 kilo, og han er ikke tykk i det hele tatt, men muskuløs. Samme med min 4 åring på 21 kilo, helt normalt slank gutt. I vår familie er vi bare tunge rett og slett.

Skrevet

Jeg er 166, veier 57 kg, men på inbody kroppsanalyse så hadde jeg alt for mye fett på kroppen. Fettprosent på over 30, så her skal det trenes. Det jeg vil fram til er at det ikke alltid betyr noe hvordan du ser ut utenpå. Jeg ser slank ut.

jeg er like høy som deg, 55 kg. er også veldig slank, men hadde nok også hatt høy fettprosent om jeg målte. enig med deg, mye annet som.spiller inn, ikke bare åssen man ser ut utenpå. jeg har et midjemål på 65 cm, og ja jeg er tynn, men ser ikke sykelig tynn ut. kunne da strammet opp litt jeg også :P folk er forskjellige, man kan ikke si ut fra høyde og vekt, evt klesstr om noen er tykke eller tynne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...