panda80 Skrevet 27. juli 2012 #1 Skrevet 27. juli 2012 Har vært på ultralyd og kom hjem for noen strakser siden. Det er min første ultralyd noen gang og jeg har vært veldig spent på å høre at alt er bra etc. Hjertet slo og hun viste meg armer, ben og hode..og sa alt var som det skulle. MEN..hun ville at jeg skulle komme tilbake om to uker for å dobbelt sjekke navelen, da hun sa det var akkurat i dette tidsrommet tarmene skulle trekke seg tilbake og hun syntes det var litt vanskelig å se enda (så ikke ut som de hadde trekt seg tilbake foreløpig).. Ble kjemperedd og urolig og har nå sjekka opp litt på nettet. Der står det om utlagt tarm etc..det kan opereres og virker som går bra for de fleste. Kan det være noe annet? Er det noen som har fått beskjed om noe lignende eller som har hørt om noen i samme situasjon? Bekymra..
panda80 Skrevet 27. juli 2012 Forfatter #2 Skrevet 27. juli 2012 Legen ringte meg opp og sa det evt hadde noe med buken å gjøre.. var ikke utlagt tarm. Ingen som har hørt noe om det i det hele tatt??
Nikamo Skrevet 27. juli 2012 #3 Skrevet 27. juli 2012 Jeg kan ikke noe om dette dessverre, men dersom du googler "født med tarmene på utsiden" feks, så dukker det opp mange historier; kanskje det kunne vært godt å lese om andre barn som det har gått helt fint med?!
panda80 Skrevet 28. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 28. juli 2012 Har søkt opp alt jeg kan om dette, men det er ikke så lett å finne noe. Er ikke tarmene på utsiden (spurte da legen ringte meg igår..hun sa også det ikke var så lett å finne noe om det på nettet). Har funnet opp litt mer om det nå..etter flere timer på nettet igår kveld. Tarmene i navlestrengen trekker seg tilbake i bukhulen hos fosteret i rundt uke 10 slik det står beskrevet ifølge fosterutviklingen Jeg er i uke 12. Hvis ikke dette skjer kan det oppstå en misdannelse som jeg tror kalles maltrasjon i tarm. Ganske alvorlig misdannelse og behandlings metoder er nærmest umulig å finne fram til uansett hvor jeg søker. Skal tilbake på ultralyd i uke 14 og det eneste jeg kan gjøre er å vente og håpe på det beste. Uansett, takk for svar
Bonanza Skrevet 28. juli 2012 #5 Skrevet 28. juli 2012 Hei! Ser at du er urolig her, og velger da å svare deg med det jeg vet. Det er noe som heter gastroschise som er slik du beskriver. Babyen blr da operert 1 levedøgn. Et (som oftest lite snitt), hor de putter tarmene på plass igjen. De går veldig bra med disse barna. Jeg ha et barn med en annen type " misdannelse", øsofagusatresi (delt spiserør). Vi var på Rikshospitalet i 5 uker, og det lå vi sammen med tre andre babyer som var operert for gastroschise. Det har gått kjempeflott med disse barna, jeg ha kontakt med foreldrene på face, og de er i dag flotte, friske og raske 7-åringer . Ca 15 barn pr år blir født med gastroschise, så det er ikke mange, men muligheten er jo der. Misdannelsen til mitt barn rammer også ca 15 barn pr år, og jeg opplevde det jo. Håper alt er bra med babyen din, så du slipper den ekstra bekymringen som slikt medfølger. Men om du skulle havne i en situasjonen, så går det veldig bra tilslutt likevel.. Lykke lykke til .
panda80 Skrevet 28. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 28. juli 2012 (endret) Hei! Ser at du er urolig her, og velger da å svare deg med det jeg vet. Det er noe som heter gastroschise som er slik du beskriver. Babyen blr da operert 1 levedøgn. Et (som oftest lite snitt), hor de putter tarmene på plass igjen. De går veldig bra med disse barna. Jeg ha et barn med en annen type " misdannelse", øsofagusatresi (delt spiserør). Vi var på Rikshospitalet i 5 uker, og det lå vi sammen med tre andre babyer som var operert for gastroschise. Det har gått kjempeflott med disse barna, jeg ha kontakt med foreldrene på face, og de er i dag flotte, friske og raske 7-åringer . Ca 15 barn pr år blir født med gastroschise, så det er ikke mange, men muligheten er jo der. Misdannelsen til mitt barn rammer også ca 15 barn pr år, og jeg opplevde det jo. Håper alt er bra med babyen din, så du slipper den ekstra bekymringen som slikt medfølger. Men om du skulle havne i en situasjonen, så går det veldig bra tilslutt likevel.. Lykke lykke til . Så bra at alt har gått bra med barnet ditt Såvidt legen sa var det ikke snakk om gastroschise (utlagt tarm)..det var det jeg også trodde det var. I de fleste tilfeller går det bra med barnet hvis de blir født med det. Er visst snakk om noe annet..spurte legen spesifikt og det var ikke det, men hun ville ikke utdype det heller da det foreløpig ikke er påvist noe helt konkret. Ja, må håpe alt er bra med babyen min..håper og ber om at det er det.. Endret 28. juli 2012 av panda80
Bonanza Skrevet 28. juli 2012 #7 Skrevet 28. juli 2012 Hei! Ser at du er urolig her, og velger da å svare deg med det jeg vet. Det er noe som heter gastroschise som er slik du beskriver. Babyen blr da operert 1 levedøgn. Et (som oftest lite snitt), hor de putter tarmene på plass igjen. De går veldig bra med disse barna. Jeg ha et barn med en annen type " misdannelse", øsofagusatresi (delt spiserør). Vi var på Rikshospitalet i 5 uker, og det lå vi sammen med tre andre babyer som var operert for gastroschise. Det har gått kjempeflott med disse barna, jeg ha kontakt med foreldrene på face, og de er i dag flotte, friske og raske 7-åringer . Ca 15 barn pr år blir født med gastroschise, så det er ikke mange, men muligheten er jo der. Misdannelsen til mitt barn rammer også ca 15 barn pr år, og jeg opplevde det jo. Håper alt er bra med babyen din, så du slipper den ekstra bekymringen som slikt medfølger. Men om du skulle havne i en situasjonen, så går det veldig bra tilslutt likevel.. Lykke lykke til . Så bra at alt har gått bra med barnet ditt Såvidt legen sa var det ikke snakk om gastroschise (utlagt tarm)..det var det jeg også trodde det var. I de fleste tilfeller går det bra med barnet hvis de blir født med det. Er visst snakk om noe annet..spurte legen spesifikt og det var ikke det, men hun ville ikke utdype det heller da det foreløpig ikke er påvist noe helt konkret. Ja, må håpe alt er bra med babyen min..håper og ber om at det er det.. Ok;-). Hemmelighetsfull den legen! De kunne ikke 100% si at det var øsofagusatresi på barnet mitt, men de nevnte mulig diagnose og med beskjed om å ikke sjekke det på nettet, for det var jo ikke sikkert at det var det. Men det var altså det da. Satser på at alter bra med babybildene magen din da . Hvis du føler for det så oppdater her da, etter UL . Lykke til igjen!
Bonanza Skrevet 28. juli 2012 #8 Skrevet 28. juli 2012 Har hørt om noe som heter omphalocele(navlestrengsbrokk), men vet ikke noe rundt det egentlig. Fikk med meg mye de 5 ukene vi bodde på Rikshospitalet .
panda80 Skrevet 29. juli 2012 Forfatter #9 Skrevet 29. juli 2012 ja, det får en si..mulig jeg har hørt om navlestrengsbrokk, men har ikke tenkt på det. Har bestemt meg for å la dette ligge litt og se hva hun sier når jeg kommer tilbake på ultralyd. Det er onsdag den 08. Hvis jeg bruker tid på å tenke og bekymre meg over dette hele tiden blir jeg bare urolig og nedstemt. Prøver å gjøre andre ting og ikke tenke så mye på det (klarer jo ikke å få det helt ut av hodet), så får tiden vise.. Tusen takk for tilbakemeldingene dine og din med menneskelighet..det varmer
Bonanza Skrevet 31. juli 2012 #10 Skrevet 31. juli 2012 Ja det er absolutt lurt å prøve å tenke positivt! Jeg gjorde det selv, jeg overbeviste meg selv om at det ikke ville være noe galt med mitt barn, levde som før med mye aktivitet. Jeg hadde så mye fostervann (6 liter), at jeg ved en anledning var på Riksen og tappet ut 1,5 liter for å lette på trykket. De tok da rutinemessig fostervannsprøve for å se etter kromosomfeil. Dette bekymret meg ikke, for jeg var sikker på at babyen iallefall ikke hadde noe slikt, jeg var jo bare 26. De ringte på lille julaften, og sa det var et kromosomfriskt barn;-). Hun måtte riktignok skjøte spiserøret sitt, og det ble noen uker med opp og nedturer da hun var født. Men alt som kan fikses kirurgisk er greit føler jeg nå. Så lenge barnet blir friskt etterhvert. Det blir spennende den 8 for dere da! Satser på at dere da kan senke skuldrene og nyte resten av graviditeten;-). Selv skal jeg på UL den 9( uke 12). Vi høres
panda80 Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #12 Skrevet 22. oktober 2012 hei du har ikke vært inne her siden vi skrev sist..så hyggelig at du husket meg jada, det hadde trekt seg tilbake og alt var i sin skjønneste orden..det blir ei lita jente Når har du termin?
Bonanza Skrevet 23. oktober 2012 #13 Skrevet 23. oktober 2012 Hei! Så herlig å høre at alt var i orden!! :) . Jeg venter også ei jente, den 21 februar. Det blir planlagt KS (pga to akutte fra før), så da blir det vel en gang mellom 11 og 14 februar kanskje . Din termin?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå