Gå til innhold

sånn gikk legetimen da....grr


Hedda87

Anbefalte innlegg

okei, kanskje jeg er litt sensitiv.. men jeg trodde ikke jeg skulle være nedfor etter å ha snakket med legen!

 

Dette er mitt første svangerskap, har termin 8 mars. Føler jeg har gjort det jeg kan for at spiren skal få en best mulig start på livet. Sluttet å røyke med en gang jeg så den positive testen for tre uker siden. Har tatt opp igjen treninga som ble pausa en mnd siden jeg har vært så trøtt. Jeg gjør og spiser "rett".

 

Mens fastlegen hadde ferie, fikk jeg utskrevet en resept av en annen lege på noe allergimedisin som er tryggere i svangerskapet. Fikk beskjed om at paracet i vanlige mengder går helt fint. (alt dette over tlf)

 

I går hadde jeg min første legetime. Først spurte hun flere ganger om jeg faktisk hadde fått en positiv graviditetstest. Så sier hun at siden min mor har diabetes så kan jeg ikke spise sukker overhodet. Jeg svarer at diabetes type 1 ikke er arvelig. hun snakker det bort å sier at jeg må passe vekten i graviditeten. Jeg er ikke spesielt overvektig, men et par "håndtak" har jeg alltids:P

 

Jeg prøver å dra fram at jeg har sluttet å røyke, noe hun sier er flott. Før hun fortsetter med at paracet er skadelig osv. Allergimedisinen er også feil i følge henne, uten å engang ha sett på hvilken det er. Jeg spør om jeg skal ta blodprøve, men det var visst aaaalt for tidlig, siden jeg nesten ikke er blitt gravid en gang. Hun spør igjen om jeg har fått positiv grav.test. "jaaaaaa" Så sier jeg at jeg vet det er tidlig enda, og at det enda er mulig jeg mister... hun bryter inn å sier: å jaaaada, det er helt riktig at det er veldig usikkert enda, du kan miste så du må ikke si det til noen! " WTF??

 

Ikke skulle jeg få se eller høre noe fra inni magen før UL i uke 18, for dette var ikke vanlig. Første jordmortime er ikke før uke 24!! Venninna mi var henvist til jordmor i uke 8?

DET JEG FøLER ETTER LEGETIMEN ER AT DET KANSKJE BARE ER På LIKSOM AT JEG ER GRAVID, UANSETT GJøR JEG ALT FEIL. IKKE VITS å SI DET TIL NOEN SIDEN DET SIKKKERT VIL Gå GALT. DESSUTEN VIL JEG Få DIABETES HVIS JEG SPISER EN BOLLE, OG JEG VIL BLI TJUKK.

 

ER JEG SMåSPRø, ELLER ER LEGEN EI NEGATIV KJERRING? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva hadde denne legen sniffet på da???????

herregud, finn en annen lege. var til jordmor for første gang i uke 28 jeg men var til legen hver 2-3 uke før det pga jeg har astma. da trenger man å ta oftere prøver pga endringer i medisinene. Rådfør deg hos en annen lege :) ha en fortsatt strålende graviditet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen er ei negativ kjærring! Men hun har rett på iallefall to ting og det er at hvis noen i familien har diabetes så er du disponert for svangerskapsdiabetes. Søstern min har diabetes men jeg spiser nå boller boller og brus fordet... Og så har hun rett i at det ikke er vanlig med ul før i uke 18. Men mange betaler seg til en tidlig ul privat eller også får henvisning til tidlig ul ved feks, blødninger tidlig i svangerskapet. Jeg har termin 22 mars så jeg er i uke 6. men har ingen planer om å dra til første kontroll hos legen før i uke 11 eller 12 med mindre det skulle være noe spesielt før det. Allikevel skal jeg på tidlig ul i uke 9 fordi klinikken i danmark ville at jeg skulle gjøre det, så det tar jeg privat.

Lykke til i svangerskapet og gi faen i den legen. Husk du kan velge å bare ta kontroller hos jordmor hvis du vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke sprø, legen din er ei negativ kjærring.

 

Bytt lege snarest, og gå til jordmor - forklar jordmoren situasjonen, så kommer du nok raskt inn der.

 

Jeg har gått på allergimedisin i tre svangerskap med godkjenning fra lege - det går helt fint, så der er det bare å slappe av.

 

Du er kjempeflink som har sluttet å røyke synes jeg, fortsett å tenk positivt, og kjør et vanlig kosthold - det er ikke farlig! (ja selvsagt bortsett fra alkohol og muggoster da og litt sånn, sjekk matportalen.no så går det heeelt fint).

 

Gratulere med første graviditet og lykke til på vei inn i foreldrerollen - det er kjempeartig og litt slitsomt :-)

 

Og du - husk å ta vare på deg selv med å stresse litt ned og ta det med ro - det finnes mange gode råd der ute, noen ganger litt i overkant mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre at det ikke bare er jeg som er irrasjonell når jeg reagerer...:P gråter jo bare noen ser skeivt på meg på meg for tida :P men ja, hun kan sikkert ha rett i flere ting! Men de tinga gikk meg sikkert hus forbi da jeg merkelig nok ble sittende å nesten forsvare meg:D

Lurer på å bestille meg en tidlig ultralyd rundt uke 12:) Føler liksom at barnefaren trenger det litt også, for at han skal få se at det er sant:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et beroligende svar MrsMilla! :) Kjente bokstavlig talt skuldrene senke seg kraftig her...:) Lykke til dere også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes.... Ta kontakt med jordmor i steden du. De har mye mer peiling og perspektiv enn fastlegen - i allefall har jeg opplevd det sånn! Noen velger å fortelle om graviditet tidlig, nettopp fordi folk da vil skjønne og støtte hvis det(mot formodning) skulle gå galt - det er helt opp til deg, og ikke noe legen din har noe med! Jordmor kan helt sikkert også gi deg et sikrere og mer faglig begrunnet svar på hvorfor du evt bør være forsiktig med sukker (mulig du har større sjans for å få svangerskapsdiabetes for alt jeg vet, men det finner du jo lett ut ved å ta et stikk eller to i fingeren etter hvert! )

 

Ring jordmor i morra du, så slipper du å gå og være lei deg for legens dumme og ubetenksomme kommentarer! Du får bare fortelle dem om opplevelsen din hos legen, så hjelper de deg helt sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååhh... Noen leger burde holde sesg på et labratorie og aldri ha noe med pasienter å gjøre!!!

Jeg følte det også veldig slik som deg under mitt forrige svangerskap. Var i forsvarsposisjon hver gang legen åpnet munnen til slutt. Det fortalte jeg til jordmor og fikk komme dit til hver kontroll i stedet for til legen.

Men ta en tlf direkte til helsestasjonen du og avtalt tid med jordmor! Er da klart du skal dit før uke 24!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅhh... Noen leger burde holde sesg pÅ et labratorie og aldri ha noe med pasienter Å gjøre!!! Jeg følte det ogsÅ veldig slik som deg under mitt forrige svangerskap. Var i forsvarsposisjon hver gang legen Åpnet munnen til slutt. Det fortalte jeg til jordmor og fikk komme dit til hver kontroll i stedet for til legen. Men ta en tlf direkte til helsestasjonen du og avtalt tid med jordmor! Er da klart du skal dit før uke 24!!

 

 

Ja, det blir bare jordmor fra nÅ av... dem har vel bedre peiling pÅ sakene ogsÅ:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...