Gå til innhold

Kjøpe brukt vs. nytt bilsete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva dere tenker om å kjøpe et brukt bilsete, f.eks 2 år gammelt, av en fremmed.

Jeg vet ikke om jeg helt vil få roen om jeg kjøper et brukt bilsete, men samtidig tenker jeg "logisk", ang hvor mange biler som er med i ulykker, og hvor mange av disse som har babysete i..

Og om en mor kunne hatt samvittighet til å selge et bilsete som har vært utsatt for noe til en annen mor&baby.. Jeg kunne hvertfall aldri ha hatt samvittighet til å gjøre det, men man vet jo aldri med folk...

Tenker jo uansett å se på setet, se an folkene som selger etc.

Hva med å kjøpe brukt bilsete hos en forhandler av babyutstyr, kan de se noe bedre om det er skade på setet etc....?

Så mye å ta hensyn til, og tenke på, så ikke greit.

Dette er snakk om det første setet, sete som skal brukes når den er litt større er kjøpt nytt, men brukt til et tidligere barn (bekjent).

Kom gjerne med innspill, med litt begrunnelse :)

Vet man ikke skal tenke penger i forhold til sikkerhet for det mest dyrbare man har, og kunne ikke tilgitt meg selv om det hadde skjedd noe alvorlig som kunne vært unngått for å spare 2500,-

Derfor jeg poster anonymt, da jeg forventer endel sterke meninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sterke meninger får du nok ja :)

Jeg ville ikke gjort det, og min begrunnelse er akkurat som du sier, man vet jo aldri med folk.. :)

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Hadde heller aldri kjøpt brukt bilstol av fremmede. Man tror ikke at folk lyver, men historien viser at alle er ikke like ærlige og jeg bruker ikke barnet mitt for å finne det ut.

Bilulykke er heller ikke eneste årsak til at isoporen svekkes eller sprekker. Slagskader eller at setet er langt eldre enn det som oppgis i annonsen ol. kan også være en årsak og man vet aldri når man ikke kjenner, eller stoler på, den man kjøper setet av.

Skrevet (endret)

Hei, jeg skjønner tankegangen din, men samtidig er det jo litt synd om man lar være å gjenbruke barnebilseter også, rent miljømessig.

Personlig har jeg kjøpt nye seter til mine barn unntatt det vi har arvet fra kusine/fettere som jo er helt trygt siden vi vet de ikke har vært i kollisjon. Vi tenker også å selge babysetet vårt nå, jeg tror markedet faktisk er ganske bra for å få solgt videre også.

Du har ikke noen du kjenner du kan kjøpe brukt sete av, da, så du er sikker på at de ikke har vært i kollisjon? Ellers kan man jo se an veldig annonsene og menneskene bak som du sier. Og passe på å få med alle kvitteringer og slikt så man kan sjekke når setet faktisk ble kjøpt osv.

Det er vanskelig å gi noe godt råd her, egentlig tror jeg det er greit å kjøpe et brukt sete så lenge man er litt nøye, men samtidig kjøpte jeg jo nytt selv... ;)

Endret av minni75
Skrevet

Vi kjøpte det første setet bruk, tenkte ikke helt igjennom konsekvensene. Da jeg var i butikken sa de at de ofte opplevde at folk som hadde hatt småkollisjoner og som kjøpte nytt bilsete selv ofte ikke ville levere inn det gamle, men "de ordner med det selv". Vet jo ikke om dette er noe de sier for å selge, men jeg skulle jo kjøpe nytt uansett, så hadde jo ikke vært noe poeng for henne å lyve om det heller akkurat.

Det holder at setet har fått seg en trøkk, så trenger ikke ha vært med i kollisjon for å ikke være sikkert.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok vurdert ut i fra hvor mye setet blir brukt også.. er jo større sjans for en kollisjon om dere kjører mye.

Og husk, setet skal ikke være eldre enn fem år, pga plasten blir morken. Kjekt å kjøpe nytt kanskje om dere tenker å få flere barn senere selv...

Skrevet

Jeg tar bilsikkerhet alvorlig. Og jeg klarer ikke å stole på at de har behandlet setet fint, eller at det ikke har vært i kollisjon. Selvsagt så er sannsynligheten stor for at det ikke har vært i kollisjon, men man vet jo aldri om de feks har slengt det hit og dit og behandlet det stygt.. For meg er det ikke så mye penger å spare med tanke på at man faktisk skal stole på setet og..

Skrevet

Man kan spare penger på mye, men å spare penger på bilsete til skatten i magen hadde jeg ALDRI gjort. Man vet ikke med folk, og som mange over sier; en trøkk holder før setet ikke burde brukes mer.

Barnas hus har tilbud på britax seter nå om du trenger å spare penger er det iallefall litt billigere enn normal pris, og helt nytt og SIKKERT!!!!

Skrevet

Jeg kjøpte første setet brukt og hadde ingen betenkeligheter om det. Det var kjøpt nytt av dem jeg kjøpte det av (fikk se kvitteringen) og var brukt i 10 mnd. De fortalte at det ikke hadde vært med i kollisjon.

Setet jeg har til lillemann nå kjøpte jeg av min forrige huseier som er en meget fornuftig og trivelig dame og hadde heller ikke noe betenkeligheter for det.

Skrevet

HI her.

Takk for svar.

Blir nok å kjøpe nytt, ville bare høre.

Og nå er jeg enda mer sikker på å kjøpe nytt :)

Skrevet

Vi kjøpte nytt sete.

Hvis du kjøper brukt sete, så kan det jo være ødelagt selv om det ikke har vært i noen kollisjon. Kan jo være mistet i bakken? Mister du ett tomt (håper jeg) baby sete i asfalten så kan det bli skadet i plastikken og isoporen inni sete? Eller er det bre jeg som tenker slik? :P

Skrevet

Tryggeste er vel å kjøpe nytt! :)

Men teoretisk kan jo nye barnestoler også ha fått tøff behandling, ramlet ned fra hylla i butikken, esken ramlet ned under transport... man vet liksom aldri hvis man skal være skikkelig paranoid ;)

Men jeg ville nok kjøpt nytt ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...