Gå til innhold

Hvordan løse dette- ang arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 21 år, og da jeg var 18 tok faren min opp ett lån på leilighet til meg. Jeg har betalt hele summen på lånet hver mnd, med tanke på at jeg skulle overta når jeg fikk økonomi til det. Det vil si at faren min ikke har hatt noen utgifter.

Jeg har betalt nesten 400.000 kr på leiligheta tilsammen, da jeg hadde en del i ek da den ble kjøpt.

Nå har faren min desverre omkommet, og det er nå blitt krangel om leiligheta. Det er faren min som eier denne (da jeg/vi ikke tenkte på å ta opp lånet sammen), men nå krever søskenene mine at jeg må selge og at vi skal fordele summen likt- eller at jeg må kjøpe de ut- noe jeg overhode ikke har mulighet til nå.

Har jeg noe krav på å få tilbake det jeg har betalt, eller må jeg bare se de 400.000 kronene som "borte"? Jeg er fortvilet nå, og jeg har neimen ikke råd til å miste de 400.000 kronene :(

Kjøpte leiligheta til 1,7 mill og har steget til ca 2,2 mill, så sitter jo igjen med en del pga oppussing og fordi det er et mer attraktivt område nå.

Ser at dette ble veldig klumsete, men er det noen som har peiling?

Er litt grønn på området selv, og skjønner at arven skal deles likt mellom søsknene. Vi er 3 søsken tilsammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det beste er å kontakte en advokat! Ikke gå med på noe salg før du har gjort det. Bruk en egen advokat.

Har du noen bevis på at du har betalt så mye?

Skrevet
Tror det beste er å kontakte en advokat! Ikke gå med på noe salg før du har gjort det. Bruk en egen advokat. Har du noen bevis på at du har betalt så mye?

Jeg har bankutskrifter på at jeg har betalt en bestemt sum hver mnd, og regner med at vi kan finne ut at pappa har betalt samme sum til banken. Har i papirene hvor mye jeg har betalt i ek da den ble kjøpt.

Alle søskenene er også fullt klar over hvordan dette ble gjort, og hva som var meningen. Det har blitt tatt opp med alle søskenene tilstede flere ganger.

HI

Skrevet

Om du har betalt inn egenkapital i den regner jeg med du kan kreve den summen utenfor. Men siden leiligheten står p faren din blir månedlige utgifter sett på som leie, at du har leid den av faren din og ikke har krav på noe :(

Skrevet

Huff, så leit med faren din :(

Også utrolig leit med søsken som plutselig blir til gribber. Hva er det med arv som får frem det verste i folk??

Skrevet

Man kjenner ikke sin familie før man har prøvd å dele en arv med de.

Er et ordtak som lyder noe i den retningen og det er sannelig ikke langt fra sannheten.

Jeg ville tatt en advokat på dette, er mye som står på spill. Evt så kan du jo prøve å ta kontakt med juss studentene, de tar div oppdrag gratis.

Skrevet

Ta advokat!!! I arv er familie et mareritt (desverre).

Skrevet

Du har krav på å få tilbake egenkapitalen din samt det du har betalt i lån ( som kan bevises med bankutsrifter fra deg og faren din)

Hvis søsknene dine ikke går med på den løsningen, nekter du bare privat skifte og krever offentlig skifte. Det koster masse penger og tar drit lang tid. Regner med at søsknene dine vil ha pengene sine før 2014 liksom.

Skrevet

Tror ikke du kan kreve det du har betalt til faren din og som han har betalt inn til banken pga det blir sett på som leieinntekt fra deg til han. Men ville prøvd på det med hjelp av advokat. Har du feks betalt mer enn hva en tilsvarende leilighet ville koste å leie kan det hende du stiller noe sterkere. Om du har stått for kostnader til oppussing som har ført til verdistigning må du få med det også. Når det kommer til arv så blir folk gale av kun 10 kr.. Så til oss andre som enda ikke står i en slik situasjon- sikker alt med skriftlige avtaler og ikke vær naiv el dumsnill. Ekstra viktig i samboerskap og i familier med mine dine våre barn! En farsarv er jo en "bonus" men dør mannen din og du ikke har alt på g kan du miste både hus og hjem...

Skrevet

Du skal ha igjen ek, det du kan bevise du har betalt direkte på lånet(ikke husleien) og det du kan bevise du har brukt på oppussing ut over vanlig vedlikehold.

Ellers var det faren din som eide leiligheten og den går inn i boet som skal deles likt på alle hans livsarvinger og ikke bare deg.

Skrevet

Har du og faren din noen avtale på dette? Skriftlig eller mutlig (helst i f.eks. banken eller forran andre vitner når dette ble sagt). Muntlige avtaler kan også være bindende selv om de nok er vanskligere å bevise slik ting er nå.

Har du eventuelt mulighet til å ta over resten av lånet nå? Oppussing vil nok også kunne tilfalle deg. Har faren din gjort tilsvarende for dine søsken for å hjelpe de inn på boligmarkedet?

Ellers så ville jeg gjort som de andre foreslår her: ta kontakt med en advokat som er spesialist på arverett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...