Gå til innhold

Svigermor"problem". Hva ville dere gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Nå er det ikke meningen å høres utakknemlig ut, men jeg gjør nok det likevel...

Greia er den at svigermor er kunstinteressert. Så hun har flere ganger (til nå 4 ganger) kjøpt dyr kunst i gave til oss. Kunst hun synes er kjempefin. Jeg og mannen har helt annen smak. Kunsten kan ikke byttes og passer ikke inn i vårt hjem.

Jeg er ganske interessert i interiør og synes det er gøy å dekorere i hjemmet. Men så står jeg der med flere bilder - til verdi av flere tusen kroner - som ikke passer inn i det hele tatt :(

Så - ville dere sagt noe? Jeg synes det er så trasig at svigermor bruker masse penger på noe som vi ikke liker...

Bare så det er sagt: Svigermor er kjempesnill, gavmild og jeg er veldig glad i henne. Jeg vet at hun vil bli lei seg om vi sier noe. Jeg vet også hun blir lei seg om bildene hun har kjøpt henger på boden... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nå kunst i det minste, min svigermor "overøser" oss med broderier hun, både bilder og duker. Skulle jeg hengt opp alt hadde det sett ut som det var bestemoren min som bodde her.

Har de mest nøytrale i rommene der de ses mest, de mindre smakfulle henger på gjesterommet/kontoret og i kjellergangen, også forsvinner det et bilde sånn med jevne mellomrom.

Skrevet

Nei, der ville jeg ikke sagt noe. Forstår deg altså, men tenker at det er en fillesak som ikke er verdt å såre henne over... Kan du ikke henge opp et da, en eller annen plass, og heller bytte litt av og til?

Skrevet

Oj, forstår at dette er vanskelig. det er kjempeviktig at man liker det man har på veggen i sitt eget hjem, så her burde mannen din tatt ansvar og forklart moren sin at dere setter pris på omtanken, men at dere har ulik smak som henne, og at det derfor er vanskelig med kunstgaver. Det er hans mor, så han må fikse det. Jeg hadde aldri hengt opp noe for andres skyld. Mitt hjem er mitt hjem....

Skrevet

Snakk med henne. Så lenge hun ikke får tilbakemelding kommer hun sikkert til å fortsette. Hun kan sitte med oppfatningen av at dere liker den samme stilen så lenge dere ikke sier noe.

Skrevet

si ifra til henne.

hun må da tåle å høre at dere har forskjellig smak. værre enn det er det faktisk ikke.

lykke til

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva slags forhold dere har til deres mødre, men hadde dette vært min mor så hadde forholdet vårt vært såpass åpent og sterkt at det ikke hadde blitt noen sure miner om jeg hadde bedt henne kjøpe noe annet. Jeg er ikke redd for å fornærme mamma for jeg vet at så lenge jeg sier ting på en pen måte så vet jeg at hun takler litt "kritikk".

Det må da være bedre for alle parter om svigermor heller bruker penger på noe de faktisk har bruk for? For hun er jo bare gavmild, og hi er jo ikke utakknemlig, bare litt frustrert ;) Tror kommunikasjon er en god ting ;)

Skrevet

Det er to ting en aldri kjøper til andre; slankepulver og kunst.

Skrevet

Når jeg leser ting som dette er jeg veldig glad for at samboeren min klarer å si fra til moren sin på en pen måte når hun kommer med ting vi ikke liker/ønsker/har bruk for. Hun har flere ganger kommet med ting vi ikke ønsker og da sier samboeren min fint i fra at dette passer ikke hos oss evt at det ikke er vår stil, men hennes. Heldigvis kommer hun ikke med dyr kunst til flere tusen kroner hun har kjøpt med tanke på oss, det er stort sett rimeligere ting. Hadde det vært dyre ting hadde hun nok hvertfall fått beskjed med en gang for at hun ikke skulle gjort det samme flere ganger.

Hvis jeg var deg, hadde jeg bedt samboeren min snakke med henne å si at dere er veldig glad for kunsten, men at dere ønsker å kjøpe kunsten dere skal ha selv.

Skrevet

Min svigermor viste fram vedkurven sin (heslig sak i hamret kobber med løveføtter) og sa til meg: "Vær så snill å si fra hva jeg gir noe dere ikke liker, og bytt gavene. Jeg har hatt denne stående i stua i 25 år."

Ærlighet funker stort sett bra..

Skrevet

Tror jeg også hadde bedt sønnen om å si ifra. Du kan jo evt bli med henne og plukke ut ett selv hvis hun absolutt må kjøpe noe :) min mor kjøpte et dyrt maleri til min søster til jul for noen år siden, og dette var ett av ønskene hennes. Nå i det siste har de pusset opp hjemme, noe som gjør at dette kunstverket ikke passer lengre. Mamma ble faktisk litt snurt fordi hun skulle selge det, hehe...men sånn er det! :)

Skrevet

Jeg ville satt meg ned med henne og takket henne for all kunsten hun har kommet med. Sagt at hun nå har vekket en kunstinterrese i meg som jeg ikke visste jeg hadde, og det er jeg utrolig takknemlig for. Jeg har utviklet en egen smak på grunn av dette, og vurderer derfor å gå til anskaffelse av noen mer personlig utvalgte kunstinvesteringer. Så ville jeg spurt henne om det er i orden om jeg i alle fall i en periode fjerner kunsten hun kom med, for å gi plass til nyanskaffelser. Slik jeg kjenner min svigermor ville hun bare blitt glad. Men nå er ikke kunst hennes felt, men shopping generelt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...