Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 Babyen min er 10 måneder og reiser seg ikke opp enda... Er han veldig sen? Når er det grunn til bekymring. Storesøster sprang rundt bordet da hun var 8 måneder... Vet det er stor forskjell på barna, men lurer på hva som er innenfor normalen her...
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #2 Skrevet 24. juli 2012 Min jente reiste seg heller ikke opp når hun var 10 mnd, ei heller ålet eller krabbet. Men når hun bikket 11 mnd skjøt utviklingen fart og det tok ikke lang tid før hun var på nivå med de fleste jevnaldrende. Hun er 15 mnd og går ikke enda, men det er ikke lenge før hun slipper seg. Hvis jeg skal sammenligne henne med broren(som var normalt/tidlig ute motorisk) lå hun ca 4 mnd bak han i utvikling ved 10 mnd. Nå ved 15 mnd er hun ca 2-4 uker bak han. (Selv om han var tidlig ute tok han en pause ved ca 12 mnd og begynte ikke å gå før han var 14 mnd.)
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #3 Skrevet 24. juli 2012 Takk for svar. Han har ålet seg (kommer veldig fort frem) fra han var 6 måneder. Står i krabbestilling innimellom, men krabber fortsatt ikke... Håper bare ikke noe er galt...
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #5 Skrevet 24. juli 2012 En av vennene til sønnen min hadde så vidt lært seg å åle seg bakover da han ble et år. Jeg husker ikke når han begynte å reise seg opp, men han lærte å gå da han var ca 1,5år. Min sønn gikk da han var 1år. Nå er de 5år og løper, hopper og klatrer begge to, det er ingen forskjell på dem. Det er ikke noe unormalt at et barn ikke reiser seg opp når det er 10mnd. Så lenge sønnen din åler seg frem og står i krabbestilling, hadde jeg ikke vært bekymret i det hele tatt. Hvis du likevel er veldig bekymret, så ville jeg tatt kontakt med helsestasjon for å få en ekstra kontroll der.
min<3 Skrevet 24. juli 2012 #7 Skrevet 24. juli 2012 I min barselgruppe med 5 barn var min desidert tregest av alle,både med å ligge på magen,snu seg,åle,krabbe you name it. Nå er de straks 14 mnd og det er kun han og en til som går.
Lady lovely locks Skrevet 24. juli 2012 #8 Skrevet 24. juli 2012 Normalen er STOR. Alt fra at barne går når det er 10 mnd til 2 år er helt innenfor normalen. Men helsestajonen pleier å følge tett opp hvis barnet ikke går ved 19 mnd. Men slapp av. Kanskje er fokuset til barnet ditt på et annet omåde en det motoriske. Jeg er redd for å gi noen absolutter, man blir lett opphengt av slikt.
Tabitha Skrevet 24. juli 2012 #9 Skrevet 24. juli 2012 Jeg vil jo si at storesøsteren som sprang rundt bordet da hun var 8 måneder, var veldig tidlig ute.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #10 Skrevet 24. juli 2012 Sønnen min gikk når han var 10 måneder, dattera mi da hun var 15. Normalen er svært vid, ingen grunn til bekymring:)
me_87 Skrevet 24. juli 2012 #11 Skrevet 24. juli 2012 Min er 9 mnder å nettopp begynt å rulle så snakk om sen baby hehe! Har helsesøster sagt hun er beskymret? Visst ikke så er det nok ikke noe å tenke på enda Helsesøster henviser deg videre om hun menet barnet er veldig treg.
Anastasia ♂11 ♀13 ♂16 ♀19 Skrevet 24. juli 2012 #12 Skrevet 24. juli 2012 Da min gutt var 10,5 mndr, kunne han kun rulle fra rygg til mage og åle seg bortover gulvet av grovmotoriske milepæler. Sto ikke i krabbestilling heller. Plutselig da han var 10,5 mndr, begynte han ene uken å sette seg opp på gulvet (og satt da helt stødig fra dag en) og dra seg opp i knestående og stående stilling. Uken etter reiste han seg opp i stående stilling etter alt han kunne finne, så begynte han såvidt å gå rundt møbler. Uken etter det gikk han med gåvogn og når vi holder ham i hendene. Nå blir han 1 år om litt mer enn en uke, og går med støtte, setter seg opp, reiser seg etter møbler/veggen/beinet mitt, setter seg ned fra stående stilling, klatrer opp hele trappen, og han har til og med begynt å krabbe! Når han vil komme seg raskt frem, så åler han lynraskt over gulvet, men ellers så krabber han mellom lekene. Tror han har skjønt at det er lettere å sette seg opp/reise seg fra krabbeposisjonen. Dvs at han var på ditt barns nivå da han var 10 mndr, litt sen, men vel innenfor normalen, og nå har han tatt igjen det meste den siste mnd, og ligger vel ganske på gjennomsnittet motorisk. Fordelen med at han var litt sen med å sette seg opp/reise seg, er jo at han nesten ikke har hatt noe knall og fall! Kan huske at han har falt og slått hodet skikkelig hardt tre ganger alt i alt. Så ikke vær bekymret, barnet ditt høres helt normal ut, og plutselig så løsner det skal du se:)
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #13 Skrevet 25. juli 2012 Nei, helsesøster har ikke sakt noe... For var jo sist kontroll da han var 8 mnd. Neste er 1 års kontrollen. Ved 8 mnd syntes hun har var flink motorisk, men nå er det jo altså gått 2 mnd og jeg føler han henger etter. Men han setter seg opp og har gjort det godt over en mnd. Så han er vel bare treg med å reise seg opp og stå og at han åler istedenfor å krabbe. Håper det løsner snart. Takk for svar alle sammen.
Dorrimor ♂♂ Skrevet 25. juli 2012 #14 Skrevet 25. juli 2012 Min yngste er enda treigere motorisk enn din. Han åler seg bare rundt sin egen akse og bakover, m ikke framover. Kommer seg ned fra sittende, m ikke opp, og han blir 11mnd om en uke! Her åler storebror da han var 6mnd, så jeg var også bekymret. Utviklingen hans har stått på stede hvil i flere mnd. Vi har oppfølging av fysioterapeut gjennom HS, men hun finner ikke noe galt, mener faktisk bare at han er litt bedagelig. Vi ble faktisk anbefalt å prøve gåstol på han (men hun understreket at dette var noe hun normalt ikke anbefalte, m m han kunne d øke interessen). Barn er så forskjellige, m jeg må innrømme at jeg noen ganger bekymrer meg litt jeg også.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #15 Skrevet 25. juli 2012 HI her... må bare si at han reiser seg i knestående og setter seg, men bekymringen min går på at han ikke reiser seg i stående enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå