Happy-Mama:) Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 Datteren min på 3,5 sluttet med bleie på dagtid i fjor sommer, og det har gått veldig bra (naturligvis med noen uhell innimellom, men sånn er det jo bare). Nå har hun også sluttet med nattbleien. Hun har vært med på å bestemme dette selv, skal bli storesøster til høsten og er opptatt av at hun skal være stor og "baby skal være baby og bruke bleie", men det var vi som foreldre som tok avgjørelsen om å kutte ut bleien. Da vi sluttet med nattebleien hadde hun kun hatt tørre bleier sånn en gang innimellom, men nå er det jo så forskjellig hva folk mener om hvorvidt barna bør ha hatt så og så mange tørre nattebleier før de sluttet osv, så siden frøkna var innstilt på dette selv bestemte vi oss for å prøve. Mamsen og papsen synes jo det er veldig greit med bare et bleiebarn til høsten...;p Hun våkner ikke om hun må på do, noe som har medført endel uhell siden bleieslutt for rundt tre uker siden. Hun går alltid på do og tisser før hun legger, men hun greier altså ikke å våkne når hun må tisse. De gangene hun ikke har hatt uhell har hun holdt seg hele natten, og disse nettene har hun da holdt seg siden leggetid klokken 19 til vi står opp (alt i fra 08-11). Det er liksom slik at enten holder hun seg hele natten, eller så tisser hun seg ut. Bare et uhell per natt, gjerne 3-4 netter på rad, før hun har 3-4 tørre netter på rad (der hun holder seg gjennom hele natten ja). Problemet (som er så sårt for mammahjertet), er at jentungen blir helt fortvilet hver gang hun tisser seg ut, og gråter så sårt at det stikker i hjertet mitt. Jeg får helt vondt av henne der hun ligger og hikster fordi trusen og sengen er våt... Jeg vet liksom ikke helt hva vi skal gjøre heller, for vi har aldri laget noe nummer ut av at hun har tisset på seg, bare skiftet på sengen og trusen og lagt henne på nytt, kanskje sagt noe sånt som "Det er sånt som skjer, det går bra". Har heller ikke lyst til å gå tilbake til bleie, siden jeg regner med at det "nederlaget" kan gjøre vondt værre igjen... Vet bare ikke hva jeg skal gjøre henne!!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #2 Skrevet 24. juli 2012 Sovner hun greit om kveldene? Hva med å vekke henne for å gå på do når dere legger dere?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #3 Skrevet 24. juli 2012 Om hun sover tungt så kan du ta henne opp når du skal legge deg for å sette henne på do. En venninne av meg gjorde det med sin datter og hun tisset i halvsøvne og så ble hun bært i seng igjen. Etter en periode løste det seg av seg selv da datteren skjønte dette med å stå opp for å tisse når hun måtte tisse på kvelden / natta.
Anina Skrevet 24. juli 2012 #4 Skrevet 24. juli 2012 Hva med å ta hun på do når dere legger dere? Vi måtte gjøre det med ene vår, og da gikk det som regel fint:-)
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #5 Skrevet 24. juli 2012 Jeg har lest at hvis man tar dem opp når man legger seg selv, så "lærer" man dem å tisse rundt den tiden, så hvis man ikke gjør det, så vil de tisse på seg da. Vi har begynt med bleie igjen på sønnen vår etter å ha prøvd flere runder å slutte med bleie på natta. Han våkner ikke når han må tisse og han våkner ikke når han har tisset og blir iskald, så da har vi gjort det sånn og han har godtatt det uten alt for store problemer.
Happy-Mama:) Skrevet 24. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 24. juli 2012 Har lest at man ikke bør ta opp ungene og bære dem på do, fordi det forstyrrer prosessen med å lære seg til å våkne selv, så vi har bevisst latt være å gjøre dette. Har vurdert det noen ganger likevel, men jeg tror vi holder fast på å ikke gjøre akkurat det. Er også usikker på hvorvidt hun ville lagt seg til igjen uten problemer om vi vekket henne... Hun våkner heldigvis idet hun tisser, så hun blir ikke liggendes våt og kald. Hun legger seg også fint til på kvelden, sovner som regel iløpet av 10 minutter etter at vi har sagt god natt. Hun sier selv at hun ikke vil ha bleie igjen, så jeg føler liksom ikke at vi kan sette på henne det igjen heller... Jeg ønsker meg bare et trylleformular som kan trøste henne og få henne til å innse at mamma og pappa ikke bryr seg noe om at hun tisser seg ut, og at det ikke skal være sååå sårt for henne å gjøre det...
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #7 Skrevet 31. juli 2012 Jeg var "sengeveter" da jeg var liten, å dette ødela mye for meg i forhold til overnatting hos venninner å sånn.. Blei prøvd det meste for å bli kvitt dette problemet, men det som til slutt hjalp var faktisk at jeg blei operert for mandler og polypper..Etter det så blei det gradvis bedre og bedre :-) så problemet hos meg var nok rett og slett at jeg sov for hardt om natta... Husker veldig godt at jeg skulle på leirskole å grudde meg veldig pga det her.. Hadde med meg sånne underlag til å ha i senga, som jeg klarte å lure på uten at noen andre så det.. men det gikk kjempe bra, å har gått bra i ettertid også.. Hatt noen få uhell når jeg har hatt blærekatarr og vært veldig sliten samtidig.. Har ikke noe fasit svar for alle, men dette er min erfaring ihvertfall :-) Håper det løser seg, for unner ingen barn å ha dette problemet..
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #8 Skrevet 31. juli 2012 Vi har brukt tørre bleier på morningen som en indikasjon på når de har vært klar for å slutte med bleie på natt. Min erfaring er at de tisser seg ut veldig tidlig på morningen, like før de står opp når de tisser på natta, er det egentlig tidlig på morningen det skjer. Når de nå har uhell så er det gjerne etter de er kommet inn i vår seng, og er sånn halvvåkne, eller de tisser seg ut rett før de kommer inn til oss. De har ikke samme initiativ som voksne om å faktisk stå opp, for det er så godt og varmt under dyna, og så er de så trette, de ønsker bare å sove litt til, og så vet de at det blir enda varmere og gjerne litt deilig når de tisser seg ut, før det blir klamt og kaldt. Sjekk henne på ulike intervaller når dere går opp, eller om dere er litt tidligere oppe enn henne, vekk henne før det går ille, finn ut når hun pleier å ha uhellene sine.
Tessajinta83 Skrevet 31. juli 2012 #9 Skrevet 31. juli 2012 Glemte å ta med at jeg hadde dette problemet fra jeg var ca 4 år jeg jeg fikk den operasjon når jeg gikk i 5 eller 6.klasse... Men syns du skal ta det opp med lege/helsesøster jeg :-)
Gjest Mamma til 3 små Gull Skrevet 31. juli 2012 #10 Skrevet 31. juli 2012 Største jenta her på 3,5 år sluttet rett før hun var 3 år med bleie på natten. Hun hadde også en del uhell i begynnelsen, så vi valgte å ta henne opp da vi gikk å la oss. Dette har funket fint for oss, og nå våkner hun selv om hun må på do Nå unngår vi å gi henne mye drikke på kveldene, og hun går alltid på do rett før hun legger seg. Nå er hun tørr omtrent hver natt, men det hender en sjelden gang at hun har et lite uhell om natten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå