Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #1 Skrevet 24. juli 2012 Der jeg jobber gir vi flere ganger pr uke Anestesi til barn med dårlige tenner som må trekkes. Nå vurderer vi om vi skal melde alle disse foreldrene til barnevernet pga omsorgssvikt. Hva mener dere om det?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #2 Skrevet 24. juli 2012 Jeg tenker at de allerede burde blitt meldt av tannlegen. Greit at noen få barn kan ha en tannsykdom som gjør tennene dårlige, men det gjelder ikke alle. Trodde tannlegen hadde opplysningsplikt egentlig...?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #3 Skrevet 24. juli 2012 Hva vi mener?? TAnnleger har meldeplikt til barnevernet og da regner jeg, og vi, med at enhver tannlege kan vurdere dette selv utfra barnets tannhelsestatus
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #4 Skrevet 24. juli 2012 Barnet mitt falt og to tenner løsnet såpass at de måtte trekkes. Mener dere virkelig at jeg skal anmeldes til barnevernet for dette?
sunnii Skrevet 24. juli 2012 #5 Skrevet 24. juli 2012 jeg jobber som tannhelsesekretær, og på den klinikken der jeg jobber blir det sett på og hvis de ikke finner en god grunn til at det er slik så blir det meldt ifra om. jeg syntes det er bra, fordi det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna har god tannhelse
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #6 Skrevet 24. juli 2012 Jobber du på sykehus som tar i mot henvisninger fra tannhelsetjenesten? Jeg er tannlege, og har jobbet offentlig i noen år. Jeg melder fra der jeg synes det er grunn til det. Noen barn blir henvist pga redsel, syndromer etc, og der melder jeg selvfølgelig ikke, men der det foreligger (mistanke om) omsorgssvikt tar jeg det raskt videre. Fylkeskommunen jeg jobbet i hadde klare retningslinjer, men vet det er litt ulikt fra fylke til fylke. Uansett tenker jeg at det ikke skader om sykehuset også melder fra der det er grunn til bekymring (det bør dere vel strengt tatt gjøre?).
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #7 Skrevet 24. juli 2012 Barnet mitt falt og to tenner løsnet såpass at de måtte trekkes. Mener dere virkelig at jeg skal anmeldes til barnevernet for dette? Nei, det er ikke det vi mener (noen må alltid misforså, med vilje), men når barn gjenntatte ganger har unormalt store tannskader eller skader som kan tyde på omsorgssvikt eller misbruk så har tannlegene meldeplikt #3
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #8 Skrevet 24. juli 2012 Dårlig tannstell er faktisk en av de tydeligste tegnene på omsorgssvikt, så det er jo veldig viktig at mistenkelige saker blir rapportert til bv. Jeg reagerer på at dere ikke har noen rutine på dette? Trodde det var regelverk som må følges her?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #9 Skrevet 24. juli 2012 Der jeg jobber gir vi flere ganger pr uke Anestesi til barn med dårlige tenner som må trekkes. Nå vurderer vi om vi skal melde alle disse foreldrene til barnevernet pga omsorgssvikt. Hva mener dere om det? Så lenge dere vet at det ikke er snakk om tannsykdom som ikke skyldes dårlig pussing. Eller at det kommer av medisiner mot annen sykdom som barnet må ta så er det selvsagt at det bør meldes. Det sagt jeg har to ganger vært til tannlege med mitt diagnose barn og hun vil ikke åpne munnen for tannlegen. Men den tannlegen vi har bare avfeier med at jaja siden søstera har bra tenner så er det tydelig at jeg passer på pussinga og det er bare å vente. Og ble dritsur når jeg sa at jeg skulle høre med Habiliteringen da jeg vet de har en tannlege kontakt som jobber spesielt med diagnosebarn. Det var da ikke måte på hvor hysterisk jeg var som vil ha mine barns tenner sjekket. noe jeg vil nettopp fordi jeg vet at det i perioder er nesten umulig å få henne til å åpne munnen for pussing slik at pussinga ikke blir bra. og fordi hun har ekstremt høy smerteterskel og ikke har språk. Så sånn sett så må man jo se an hver situasjon. Men et normalt fungerende barn som ikke har sykdom eller medisin som går utover tennene skal heller ikke normalt sett ha råtne tenner. Det må ikke ligge en svikt fra foreldrene bak men er en stor sjanse.
Musemora Skrevet 24. juli 2012 #10 Skrevet 24. juli 2012 Det er vel ikke barn med syndromet/sykdommer/ de som bruker spesielle medisiner osv man er ute etter? Det må da være normale barn som egentlig burde hatt fine tenner. Diagnoser/ faste medisiner/ sykdommer vil jo bli opplyst til de som behandler barnet?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2012 #11 Skrevet 24. juli 2012 Det er litt fælt for vi har barn med "dårlige tenner". Eller...de har emaljeskader på tennene sine. Når det ble oppdaget på førstemann beskyldte tannlegen meg for å tatt medisiner mens jeg var gravid nor jeg ikke hadde gjort...så kom nummer to med samme og nå nummer tre. Far har dette også. Nå skal vi til tannlegen denne uka...ene må nok trekke en jeksel og andremå borre stort i en tann. Dette er ike noe som kan pusses vekk...det er emaljen som er ødelagt. Jeg får vondt i magen hver gang for jeg er redd akuratt sånn som dette....at noen tror ille om oss på grunn av tennene.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 25. juli 2012 #12 Skrevet 25. juli 2012 Ja det mener jeg, og er det slik at de dårlige tennene ikke skyldes omsorgssvikt så blir det avdekket og ingen skade skjedd. Heller meld en gang for mye enn for lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå