Gå til innhold

Helsestasjonen vil ha bekreftelse på legekontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ga helsestasjonen et brev om at vi var på 2-årskontroll på legekontoret, og at vi sluttet hos helsestasjonen.

Siden dette har lederen for helsestasjonen ønsket/krevd at jeg skulle møte opp på en "avslutningssamtale" på hennes kontor.

Dette ønsket jeg ikke, men hun skriver i et brev at hun ønsker oss over på en annen helsestasjon i kommunen, eller hun tilbyr oss en annen helsesøster.

Hun skriver i brevet at hvis det har vært en 2-årskontroll hos legen, vil hun gjerne ha tilbakemelding fra fastlegen på dette!

Det står i retningslinjene fra Regjeringen at helsestasjonen ikke har krav på tilbakemelding om hvordan det går med barna. Men jeg ønsker ikke at helsestasjonen skal kontakte Barnevernet og si at barnet ikke har vært på 2-årskontroll. Da vil det nemlig bli "full alarm" i noen dager eller uker.

Jeg er derfor nødt til å ta kontakt med legen og be henne sende en bekreftelse på at vi var der på kontroll da barnet fylte 2 år - noe som er sannheten - der barnet ble oppfattet som friskt.

Sannsynligvis vil jeg skrive til legen at jeg kun aksepterer at hun gir ut tidspunktet for kontrollen, og at barnet ble regnet som friskt. Og at jeg ikke aksepterer noen kommunikasjon mellom legekontoret og helsestasjonen... Kan jeg skrive det?

Helsestasjonen meldte oss tidligere til Barnevernet, og nå aksepterer de ikke at vi slutter, de tror ikke at vi har vært på legekontroll, og de ønsker tydeligvis en full utskrift av legejournalen til et friskt barn...

Innpåslitne mennesker, altså!

Lederen for helsestasjonen krever attpåtil en "rask tilbakemelding" på brevet hun sender midt på sommeren!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er det som ikke aksepterer at dere slutter, helsestasjonen selv?

Syns det er vanskelig dette her. Er mye dill og dall på helsestasjonen, så syns egentlig det hadde vært greiest å bare gått til lege, men på en annen side så sjekker helsestasjonen mye mer enn at barnet er friskt. De er flinke til å vurdere og gi råd med tanke på mental og fysisk utvikling. Jeg hadde vært livredd for å gå i mot de offentlige "tilbudene", så biter tenna sammen og møter opp. Hvorfor har du problemer med det?

Syns du skal be om bekreftelse fra legen slik at du får fred. De kommer til å forfølge deg uansett hvor mye frivillighet det liksom er.

Skrevet
Jeg ga helsestasjonen et brev om at vi var på 2-årskontroll på legekontoret, og at vi sluttet hos helsestasjonen. Siden dette har lederen for helsestasjonen ønsket/krevd at jeg skulle møte opp på en "avslutningssamtale" på hennes kontor. Dette ønsket jeg ikke, men hun skriver i et brev at hun ønsker oss over på en annen helsestasjon i kommunen, eller hun tilbyr oss en annen helsesøster. Hun skriver i brevet at hvis det har vært en 2-årskontroll hos legen, vil hun gjerne ha tilbakemelding fra fastlegen på dette! Det står i retningslinjene fra Regjeringen at helsestasjonen ikke har krav på tilbakemelding om hvordan det går med barna. Men jeg ønsker ikke at helsestasjonen skal kontakte Barnevernet og si at barnet ikke har vært på 2-årskontroll. Da vil det nemlig bli "full alarm" i noen dager eller uker. Jeg er derfor nødt til å ta kontakt med legen og be henne sende en bekreftelse på at vi var der på kontroll da barnet fylte 2 år - noe som er sannheten - der barnet ble oppfattet som friskt. Sannsynligvis vil jeg skrive til legen at jeg kun aksepterer at hun gir ut tidspunktet for kontrollen, og at barnet ble regnet som friskt. Og at jeg ikke aksepterer noen kommunikasjon mellom legekontoret og helsestasjonen... Kan jeg skrive det? Helsestasjonen meldte oss tidligere til Barnevernet, og nå aksepterer de ikke at vi slutter, de tror ikke at vi har vært på legekontroll, og de ønsker tydeligvis en full utskrift av legejournalen til et friskt barn... Innpåslitne mennesker, altså! Lederen for helsestasjonen krever attpåtil en "rask tilbakemelding" på brevet hun sender midt på sommeren!

Send et brev til helsestasjonen og fortell at du ikke ønsker noe videre kontakt med dem og at du absolutt ikke gir dem tillatelse til å innhente noen opplysninger om barnet fra andre instanser eller privatpersoner.

Skrive videre at du anser dere pågående fremferd som krenkelse av privatlivets fred og at du forventer at enhver kontakt opphører øyeblikkelig.

Deretter driter du i dem :)

Skrevet

Hvorfor vil du skrive at du ikke aksepterer kommunikasjon mellom helsestasjon og lege? Mulig du har fått dem opp i halsen, men å gjøre dette vil du bare tape på.

Skrevet

øhh, er dette en spøk?

vist barne ditt er friskt å du ellers ikke har noe å sjule så kan ikke JEG forstå at du ikke kan sammarbeide med helsestasjonen om dette! å vist helsestasjonen har meldt dere til barneværnet tidligere, så er det vel en grund for det?? eller?

syns ikke det er urimelig at helsestasjonen vil ha denne infoen. di vil trossalt barnes beste!!

Skrevet

Ved å opptre så vanskelig som du gjør her ber du jo om en ny bekymringsmelding til barnevernet.

Om du nekter legen å uttale seg om barnet til helsesøster, og gir helsesøster munnkurv overfor legen må de jo kontakte en tredjepart (barnevernet) som kan innhente opplysninger begge steder og sette de opp mot hverandre.

Om de er oppriktig bekymret for barnet ditt og oppfølgingen dere gir det kommer de selvfølgelig til å kontakte barnevernet, det er de faktisk pliktige til å gjøre.

Hvorfor i alle dager vil du ikke at lege og helsesøster snakker sammen?

Skrevet

Hvis jeg ikke tar helt feil nå så har du skrevet en del her før om hvorfor helsestasjonen har sendt bekymringsmelding, og det var vel også du som har en mann sm sovnet under møte på helsestasjonen? Tror du gjør klokt i å samarbeide. Helsesøster er antagelig med god grunn bekymret for barnet ditt, og det bør du ta på alvor om d ikke vil ha bv koblet inn.

Skrevet
øhh, er dette en spøk? vist barne ditt er friskt å du ellers ikke har noe å sjule så kan ikke JEG forstå at du ikke kan sammarbeide med helsestasjonen om dette! å vist helsestasjonen har meldt dere til barneværnet tidligere, så er det vel en grund for det?? eller? syns ikke det er urimelig at helsestasjonen vil ha denne infoen. di vil trossalt barnes beste!!

Ikke urimelig? Dette er informasjon helsestasjonen ikke har krav på. De kan ikke kreve noe som helst.

Selv måtte jeg be helsestasjonen trekke seg tilbake da de var ekstremt pågående i en periode da mitt barn var under utredning. Siden barnet var ivaretatt av noen av Norges beste spesialister ble helsestasjonens evinnelige gnål ikke noe annet enn en belastning.

Helsestasjon er et frivillig tilbud.

Skrevet
øhh, er dette en spøk? vist barne ditt er friskt å du ellers ikke har noe å sjule så kan ikke JEG forstå at du ikke kan sammarbeide med helsestasjonen om dette! å vist helsestasjonen har meldt dere til barneværnet tidligere, så er det vel en grund for det?? eller? syns ikke det er urimelig at helsestasjonen vil ha denne infoen. di vil trossalt barnes beste!!
Ikke urimelig? Dette er informasjon helsestasjonen ikke har krav på. De kan ikke kreve noe som helst. Selv måtte jeg be helsestasjonen trekke seg tilbake da de var ekstremt pågående i en periode da mitt barn var under utredning. Siden barnet var ivaretatt av noen av Norges beste spesialister ble helsestasjonens evinnelige gnål ikke noe annet enn en belastning. Helsestasjon er et frivillig tilbud.

jeg sier at JEG personlig ikke syns at det er urimelig!!! skal du fortelle meg hva jeg bør mene også nå eller??

helsestasjonen er da kun ute etter barnas beste, å ser di at barne har det bra såer di vel fornøyd.. men med den motstand hun bruker så virker det mistenkelig spør du MEG!!

MIN MENING ALTSå!

å det er bedre med en bekymringsmelding for mye enn en for lite.

Skrevet

Ikke noe rart med hespetrær til helsesøstre. Min tidligere helsesøster var bekymret for at jeg var utenlandsk OG alenemor. Da kunne jeg ikke være bra nok for å oppdra mine barn synes det som hun mente. Hun spurte om jeg hadde noen andre erfarne mødre i nærheten som kunne følge meg opp og gi meg råd (var på det tidspunktet selv 2-barnsmor i alder av 26 år, med fullført utdanning og god stabil jobb, eldstebarnet på turn og fotball etc). Jeg vet ikke HI sin historie, men det hender at helsesøstre oppfører seg som noen bedrevitende drittsekker dessverre. Her ble jeg ikke meldt til barnevernet siden helsesøster ikke hadde noe å "ta" meg på, men hun prøvde virkelig alt.

Skrevet

Jeg tror de aller fleste føler litt på at en del helsesøstre er for myndige og behandler oss mødre som at vi ikke har evne til å ta avgjørelser eller vurdere uten dem. For min del følte jeg alltid misnøye når jeg ikke hadde noe jeg lurte på eller følte jeg trengte veiledning til. Nesten så jeg måtte simulere ett problem for at helsesøster skulle føle seg nyttig. Jeg er selv sykepleier og har jobbet med mennesker og barn i mange år, så følte meg stort sett trygg på min rolle som mor. De aller fleste har også andre erfarne mødre i sitt nettverk de kan diskutere issues med.

Men man kommer ingen vei med å motarbeide dem. Det er bare å jatte med og komme seg hjem og glede seg over at det forhåpentligvis er lenge til neste kontroll.

Skrevet

Det skal ikke være grunnlag for mistanke å gå til kontroll hos legen. Hvis jeg nå oppgir navnet til fastlegen og helsestasjonen tar kontakt med henne, blir det nesten som å fortsette på helsestasjonen. Og jeg ønsket å slutte på helsestasjonen.

Det var meg som skrev tidligere ja, og Barnevernet har dessverre bedt om omsorgsovertagelse. Saken kommer opp i høst. Dette pga at de er bekymret for emosjonell omsorgssvikt, pga en antatt ustabil far, og de er generelt skeptiske til oss begge som omsorgspersoner. Advokaten sier at en sykdom ikke er omsorgssvikt, men at det kan være økt risiko for omsorgssvikt.

Så vi er allerede under sterkt press. Og jeg ønsker slett ikke en alarmsituasjon der Barnevernet tror at barnet ikke har fått noen 2-årskontroll overhodet. Selv om de jo etter en tid vil få greie på at barnet har vært hos legen. Jeg ønsker heller ikke at helsestasjonen skal uttale seg om at legens 2-årskontroll var for dårlig, og at helsestasjonen vil kreve en ny 2-årskontroll.

HI

Skrevet
Ikke urimelig? Dette er informasjon helsestasjonen ikke har krav på. De kan ikke kreve noe som helst. Selv måtte jeg be helsestasjonen trekke seg tilbake da de var ekstremt pågående i en periode da mitt barn var under utredning. Siden barnet var ivaretatt av noen av Norges beste spesialister ble helsestasjonens evinnelige gnål ikke noe annet enn en belastning. Helsestasjon er et frivillig tilbud.
jeg sier at JEG personlig ikke syns at det er urimelig!!! skal du fortelle meg hva jeg bør mene også nå eller?? helsestasjonen er da kun ute etter barnas beste, å ser di at barne har det bra såer di vel fornøyd.. men med den motstand hun bruker så virker det mistenkelig spør du MEG!! MIN MENING ALTSå! å det er bedre med en bekymringsmelding for mye enn en for lite.

Hehe, er du alltid så hissig og usaklig?

Skrevet

Har ikke lest alle svarene her, men kan ikke tenke meg at helsestasjonen kan kreve innsyn i barnets journal dersom dere ikke ønsker det. Jeg er ikke lege selv, men tannlege. Dersom jeg hadde fått en slik forespørsel, ville jeg (med samtykke fra foreldrene) skrevet noe slikt som "Jeg bekrefter at NN, f. nr 111111 11111, har vært til toårskontroll ved xx legekontor". Ikke mere mikkmakk enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...