Gå til innhold

sykepenger, hvordan ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan regnes sykepenger? siste lønning? 3 siste?

jeg blir sykmeldt en periode, og har kun vært i den nye jobben 3 mnd (har jobbet sammenhengende flere år). de to første mnd var lønna dårlih, mens denne mnd fikk jeg veldig bra lønn og kommer til å ligge på dette nivået fremover.

tar de utgangspunkt i den siste lønna, eller har de to dårlige lønningene noe å si?

håper noen vet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav tar utgangspunkt i hva arbeidsgiveren din sender inn av lønnsopplysninger. Arbeidsgiveren din skal oppgi lønnen du ville hatt om du var i arbeid, man skal ikke tape penger på å bli syk.

Skrevet

ok. så bra. hadde dårlig lønn under opplæring, men kommer til å ha god lønn framover. så litt redd for sykmeldng dersom jeg ikke får betalt huslån osv :S men da ordner det seg nok, er heldigvis bare for en kort periode :)

Skrevet

Så vidt jeg husker var det slik at hvis lønnen varierte med mer enn 25% fra en mnd til en annen brukte de et gjennomsnitt. Ellers brukte de siste måned de fikk opplysninger om.

Skrevet

De tar ett gjennomsnitt av det du har tjent i siste 6 mnd.spørs om du vil gå ned litt i lønn,hvis det er stor forskjell

Skrevet
De tar ett gjennomsnitt av det du har tjent i siste 6 mnd.spørs om du vil gå ned litt i lønn,hvis det er stor forskjell

Hvis det har vært en spessiell grunn til lav lønn en mnd eller to kan det hende du kan argumentere slik at disse ikke telles med.

Skrevet

her var det mange ulike svar;) skal snakke med nav, men får alltid ulike svar der også :/

Skrevet

De tar bare et gjennomsnitt om det lønner seg for deg. Så om du har tjent mye før men gått ned i lønn nå kan du be dem regne gjennomsnitt.

Tjener du greit nå ville jeg ikke tatt kontakt med dem i det hele tatt, arbeidsgiveren din har et standard skjema de skal sende til nav og der skriver de hva din forventede inntekt hadde blitt om du ikke ble syk og nav bruker den.

Ikke ta kontakt med nav før du evt har fått en utbetaling som er lavere enn du forventet, vent å se hva de faktisk utbetaler. Jeg er arbeidsgiver selv, og mine ansatte har fått den lønnen jeg har oppgitt, og de spør ikke hva de har tjent i gjennomsnitt siste halve året men hva de faktisk ville tjent om de ikke ble syke.

Skrevet

De tar bare et gjennomsnitt om det lønner seg for deg. Så om du har tjent mye før men gått ned i lønn nå kan du be dem regne gjennomsnitt.

Tjener du greit nå ville jeg ikke tatt kontakt med dem i det hele tatt, arbeidsgiveren din har et standard skjema de skal sende til nav og der skriver de hva din forventede inntekt hadde blitt om du ikke ble syk og nav bruker den.

Ikke ta kontakt med nav før du evt har fått en utbetaling som er lavere enn du forventet, vent å se hva de faktisk utbetaler. Jeg er arbeidsgiver selv, og mine ansatte har fått den lønnen jeg har oppgitt, og de spør ikke hva de har tjent i gjennomsnitt siste halve året men hva de faktisk ville tjent om de ikke ble syke.

åh, takk for godt tips :) jeg tjener godt nå, og vil fortsette å tjene godt framover. men i opplæringen hadd jeg under halvparten. men om arbeidsgiver skal opplyse om hva jeg ville tjent om jeg jobbet,så ordner det seg :) er bare så redd for at jeg ikke kommer noen vei dersom jeg faktisk fåt en dårlig utbetaling fra nav. er så vanskelig å komme noen vei med de :S

Skrevet

Man skal ikke tape penger på å bli syk i Norge, tjener du forskjellig fra måned til måned tar de gjennomsnittet, men har du akkurat hatt et lønnshopp før du ble syk skal sykepengene regnes etter lønnen du fikk etter lønnshoppet.

De eneste som kan tape på å bli syke er de som har provisjon eller mye natt/kveldstillegg i lønna si, da er det ikke alltid sykepengegrunnlaget blir helt riktig.

Skrevet

ok.har ikke provisjon, men tjente dårlig i begynnelsen pga jeg ikke jobbet 100% under opplæring. skal til legen neste uke, så da får vi se. ønsker egentlig ikke sykmelding, men er ikke så lett å tilrettelegge en aktiv jobb med mange ekstremt tunge løft...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...