Gå til innhold

Jobber vikariat- rett på foreldrepenger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner i ny jobb nå i september. Dette er et vikariat frem til 22 juni 2013. Hvordan er reglene ifht svangerskapspenger når jeg er i vikariat? (telles de tre siste årene, eller telles lønnen jeg har nå?) Når er siste datoen jeg kan bli gravid for å få utbetalt foreldrepenger? Har ikke råd til å gå hjemme et år uten lønn..

 

Blir veldig glad om noen vet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får foreldrepenger uansett! Basert på de 6 beste månedene av de 10 siste. Når vikariatet ditt er over er det NAV som overtar lønningen av deg. Jeg har permisjon fra vikariatet mitt nå, og i februar overtar NAV. Inget problem, du kan bli gravid når du selv måtte føle for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får foreldrepenger uansett! Basert på de 6 beste månedene av de 10 siste. Når vikariatet ditt er over er det NAV som overtar lønningen av deg. Jeg har permisjon fra vikariatet mitt nå, og i februar overtar NAV. Inget problem, du kan bli gravid når du selv måtte føle for det!
Feil. IKKE de 6 beste mnd.

 

Men du må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før permisjonen din starter for å ha rett på foreldrepenger.

De ser som regel på den siste lønningen, men har du veldig variabel lønn tar de ett snitt av de siste 3/6/9 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh, merkelig. Mener bestemt at de tar snittet av de 6 beste månedene av de 10 siste månedene du har jobbet. Men whatever, hun har uansett rett på foreldrepenger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

<h3>

Hvem kan få foreldrepenger?</h3>

<p>Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt</p>

<ul>

<li>sykepenger</li>

<li>foreldrepenger ved fødsel og adopsjon</li>

<li>svangerskapspenger</li>

<li>omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet </li>

<li>pleie- og opplæringspenger</li>

<li>dagpenger under arbeidsløshet</li>

<li>arbeidsavklaringspenger (AAP)</li>

</ul>

<p>Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være</p>

<ul>

<li>lønn fra arbeidsgiver under utdanning</li>

<li>ventelønn </li>

<li>avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste<br />

<br />

<br />

<a href="http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel">http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel</a></li>

</ul>

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo oversiktelig... :P

 

Men altså, man må ha vært yrkesaktiv i MINST 6 av de 10 siste månedene FØR stØndasperioden trår til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh, merkelig. Mener bestemt at de tar snittet av de 6 beste månedene av de 10 siste månedene du har jobbet. Men whatever, hun har uansett rett på foreldrepenger;)
Det er kun de som er arbeidsledig når de går ut i permisjon som får regnet ut av de 6 beste. Ingen andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh, merkelig. Mener bestemt at de tar snittet av de 6 beste månedene av de 10 siste månedene du har jobbet. Men whatever, hun har uansett rett på foreldrepenger;)
Det er kun de som er arbeidsledig når de går ut i permisjon som får regnet ut av de 6 beste. Ingen andre.

 

 

Det fikk venninna mi, hun fikk fra den beste mnd før hun gikk ut i perm :D Men, kommer sikkert an på behandler på Nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok, dokke sei at man må jobbe 6 av de 10 månedenne.

Sei det sann, jeg er tilkallingsvikar på 2 arbeidsplasser. tilsammens siste 2 årenne har jeg jobba tilsammens ca 80 prosent. av og til 100 prosent. Da har jeg rett på foreldrepenger ut frå det,

Men regnes sjølve graviditeten med det? siste gang jeg gikk gravid fikk jeg hypermessig ( extrem kvalme ) var sengeliggende heile svangerskapet og jobbet ingenting. MEN hadde fast jobb da så det var ikkje noe problem.

Men hvis jeg blir gravid nå og får hypermessig igen og klarer ikkje å jobbe mens jeg enda går gravid. har jeg rett på foreldrepenger da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil du mest sansynelig få det som heter engangsstønad heller. Men jeg ville snakket med legen min angående det. For tror kanskje du har rett på sykemelding da, eller svangerskapspenger som skal telle som lønn. Snakk med lege og Nav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...