Gå til innhold

Oppførsel på 5 år gamle gutter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom til å tenke på min egen sønn på 5 når jeg leste det andre innlegget om hun som sliter med sønnen sin og lurer på hvordan andre barn (og spesielt gutter) på den alderen er?

Er det vanlig at 5 åringer kommer i en ny fase med slåing f.eks?

Hvor mye er det vanlig at de skal teste grenser, trasse, nekte å høre etter?

Er de frekk i munnen, altså svarer tilbake om de blir snakket til, kaller deg ting osv? (har en følelse av at dette er litt vanlig :P)

Jeg synes det virker som om min sønn har dotter i ørene.. uansett hva vi sier, hvordan vi sier det eller hva vi gjør, så hører han så og si aldri etter.. virker ikke som om han greier å konsentrere seg om noe annet enn det han selv vil, som f.eks se på tv, leke med noe osv..

Og om vi først får litt oppmerksomhet fra han så er det bare tulling.. Smiler, ler, lukker øynene, vrir på seg +++...

Har vi regler eller avtaler så er han helt enig der og da, men glemmer dem etter kort stund.. blir han snakket til og faktisk har hørt etter så holder det i 2 minutt så er det på igjen..

Så nå lurer jeg fælt på hvordan andre 5 åringer er.. både pappan og jeg er sliiiten og vil gjerne ta han med på ting uten at det bare blir ett ork.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er førskolelærer, og jeg kjenner mange slike gutter... :)

Det er ganske vanlig. rundt 5-6 års alder kommer gjerne barn i en periode man kan kalde 6 års trass.

Barn blir gjerne litt "svimete, klønete, ufokuserte". Så ja det er vanlig. MEN alikevel... vi voksne må ta ansvar. forvente av dem, ha regler. Dette gir tryggehet.

Skrevet

Gutten vår blir 5 i oktober, men har endret oppførsel veldig det siste halve året. Føler at jeg har en tenåring i hus! Han hører ikke etter, han er mutt, storforlangende og utakknemlig. Gir vi ham fingeren, skal han ha hele hånda. Prøver jeg å gi ham en klem, dytter han meg unna :( Skjønner ikke hva som skjer med gutten min. Han sier hver morgen at han hater bhg og at han ikke har venner, men når vi henter ham (før han ser oss) ser vi at han ler og koser seg og alltid har noen å leke med. Bhgpersonalet sier han er en populær gutt, blid, hjelpsom og høflig.

Vår trøst er at han oppfører seg i bhg og når familie eller venner passer ham, han tar ut all guffa hjemme.

Skrevet
Gutten vår blir 5 i oktober, men har endret oppførsel veldig det siste halve året. Føler at jeg har en tenåring i hus! Han hører ikke etter, han er mutt, storforlangende og utakknemlig. Gir vi ham fingeren, skal han ha hele hånda. Prøver jeg å gi ham en klem, dytter han meg unna :( Skjønner ikke hva som skjer med gutten min. Han sier hver morgen at han hater bhg og at han ikke har venner, men når vi henter ham (før han ser oss) ser vi at han ler og koser seg og alltid har noen å leke med. Bhgpersonalet sier han er en populær gutt, blid, hjelpsom og høflig. Vår trøst er at han oppfører seg i bhg og når familie eller venner passer ham, han tar ut all guffa hjemme.

Hver glad for det. :) og det også er ganske vanlig.

Regner med at du også krangler mere med din man enn med dine kolegaer. Gutten har sosiale antenner. Og at han er mere kranglete hjemme betryr at det er her han er mest trygg.

Skrevet

Takk for svar! Litt betryggende å høre at det ikke bare er vår som er sånn, hehe..

Vår er også mye bedre i oppførselen i bhg.. styrer har sagt at han er typisk "bhg-barn", altså ikke noe negativt.. slåss og krangler litt med de andre guttene av og til, men ikke noe bekymringsverdig..

Litt lettere å forholde seg til det negative om man vet det er normalt på en måte.. har jo nesten vurdert å ta kontakt med noen for å høre hva vi skal gjøre, hehe.. men da fortsetter vi med det vi har gjort hittil og håper på at det en dag gir seg ;)

Skrevet

Som å lese om min egen 5 åring hi og nr 3.

Håper det er ganske normalt :P

Skrevet

puh :P

Men hva gjør dere da når de er på sitt mest sjarmerende? ;)

Hva sier/gjør dere om de svarer tilbake?

Når de tuller og IKKE vil høre etter?

Og er det også slitsomt for dere å ta de med på ting, f.eks turer eller butikken?

Det går ikke gærnt hver gang altså, men han er veldig flink til å springe rundt, ta på ting, hoppe, bråke :P

Skrevet

Eneste han får lov til å kalle meg er dumming. Han har prøvd seg på dust et par ganger og da sier jeg strengt: Unnskyld,men hva sa du? Da svare han: Ingenting.

Og noen ganger når han kaller meg dum svarer jeg bare: Ja, det er mamma sin jobb det ;)

Om han gjør noe galt som å slå,slå seg veldig vrang får han først en advarsel og gjentar han oppførselen blir han enten sendt på rommet sitt til han er klar for å si unnskyld eller så mister han spilltid.

Skrevet

Min 5-åring er veldig enten eller. Noen ganger fremstår han som det mest veloppdragne og fornuftige barn i verden og svarer på beskjeder med å si "ok" også følge opp osv....men så kan han på sekundet snu til å være et levende mareritt, sutrer og skriker, furter og er sur og utakknemlig, krangler med lillesøster på 3år og sjefer veldig med henne, kravstor (bortskjemt?) og i det hele tatt....tror det er veldig normalt.

Skrevet

Her har 5-7 års alderen vært krevende. Veldig urolig i kroppen, vanskelig for å ta beskjeder, vilter, ustabilt humør ( tilsnakk eller konsekvens fører den ene dagen til ingen reaksjon hos han, neste dag tårer og tredje dag sinne). Han har prøvd ut noen banneord (lært på skolen), det var lett å få bukt med, han har aldri vært direkte frekk med oss foreldre. Det har tatt lang tid å lære han å ta signaler fra andre barn og voksne om at nå er vi ferdig med å herje, og at leken er gått for langt.

Nå er han 8 år, og virker mer harmonisk.

Gjest Antarctica
Skrevet

Har en straks femåring og en seksåring og kan ikke si jeg har sett noen "ny" trassalder hos noen av dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...