Gå til innhold

Hva er vitsen med mors 6-ukerskontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk beskjed on at det var super-viktig å bestille meg 6-ukerskontroll hos fastlegen. Slik foregikk den:

Legen: gikk fødselen bra?

Meg: ja

Legen: er det noe du lurer på?

Meg: nei, egentlig ikke..

Legen: ja.. det kan være lurt å barnesikre huset etter hvert...

Meg: ja, jeg vet det og jeg har tenkt litt på det.

Og så sendte han meg hjem.

Hva i svarte er så viktig med denne kontrollen da?? Er alle 6-ukerskontroller slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min var slik:

Lege: gikk fødselen bra?

Jeg : ja

Lege: har du ppiller?

Jeg nei

Lege: her har du for 2 år, hade bra.

Skrevet

Kan føye på at denne livsviktige kontrollen kostet meg 192 kroner.

Skrevet

Satte inn spiral på min 6-ukerskontroll.

Skrevet

Man skal vel ha en GU for å se til at alt er "på plass" og i orden igjen etter fødselen. Det hadde hvertfall jeg. Pluss de samme spørsmålene :) Og beskjed om å trene masse knipeøvelser (oh yes, takk det kjente jeg når jeg trente at jeg trengte)

Skrevet

Hadde skjønt at det var viktig om legen skulle sjekke om livmoren var gått tilbake til normalt eller noe sånt.. eller dersom man plagdes med stingene eller noe, men det var liksom bare en halv time av mitt liv som jeg aldri får tilbake..

Skrevet

Er ikke 6-ukers-kontrollen en del av svangerskapskontrollene og skal være gratis? Det sa i hvert fall min lege til meg da han gikk igjennom hvilke kontroller jeg skulle ha fremover.

Skrevet

- Få prev (men du må jo spørre selv da)

-Sjekke at blodtrykket har stabilisert seg

- Sjekke jernlager

- Sjekke at sting har grodd

+ evt.

Skrevet

Begge mine 6 ukers-kontroller har vært "nyttige", iallefall, med GU. Den siste gangen viste det seg at jeg var så åpen der nede at jeg ble henvist til fysioterapeut for å trene opp igjen bekkenbunnsmuskulaturen. Ellers er det jo greit å få ordnet med p-piller og lignende.

Skrevet

P-piller bruker jeg bare å ringe legen og få han til å skrive resept så henter jeg den når det passer. Ser jo at noen av dere har hatt nyttige kontroller, kanskje bare legen min som ikke har peiling? Trodde også man skulle sjekke blodtrykk ++ så man kunne vite at alt var i orden. Nå begynner ho jeg å tenke, tenk om ikke alt er i orden i underlivet enda så får jeg aldri vite det. Men jeg var ikke så keen på GU heller om ikke legen mener det er nødvendig så har ikke lyst å mase meg til det...

Skrevet

På min 6 ukers så har legen spurt om hvordan jeg opplevde fødselen, barseltid, amming, familieliv og hvordan jeg har det. Så har hun tatt opp prevansjon, forskjellige typer osv, i tillegg til en gu for å sjekke at alt er tilbake til normalen. Nå er legen min grundig og som vet hvordan det er å føde og være nybakt mor, og hos henne så er 6 ukers kontrollen siste "svangerskaps"kontroll, så betaler ingenting :)

Skrevet

Jeg har heller ikke betalt for 6 ukers kontrollen, det er den siste kontrollen i "svangerskapsomsorgen" og gratis.

Jeg har tatt blodprøver for å sjekke at alt er som det skal med blodprosent, jernlager osv, levert urinprøve for å sjekke at alt er som det skal der.

Samtale om prevensjon.

Samtale om fødsel, tiden etterpå, amming osv.

GU om nødvendig, bare om det er smerter, ubehag eller andre ting man vil få sjekket. Evt celleprøve om det ikke ble tatt i svangerskapet.

Skrevet

Jeg var ikke klar over at jeg skulle ha en slik kontroll. Ingen hadde sagt noe om det. Da jeg fikk mensen tilbake veldig fort, ringte jeg og fikk time for å få resept på spiral. Da sa legen at timen ble regnet som den gratis kontrollen man skal ha etter fødselen, så jeg slapp å betale for resepten også. Fikk også tatt en blodprøve, men var i ammetåka nok til å ikke få med meg hva den var for, annet enn at alt var som det skal være. Legen sa at siden han skulle inn med spiralen uka etter, kunne jeg skippe gyn delen av den gratis timen, for han hadde egentlig ikke behov for å titte inn dobbelt. Legen min er ung, kjekk og morsom, noe som gjør at jeg før jeg ble mor, aldri i livet ville turt å få gu hos han. Nå er det som en tur til tannpleier, eller optiker. Hihi :) Anbefaler å få gynekologisk undersøkelse. Selv om du i utgangspunktet ikke tror noe er galt, er det godt å høre en proffesjonell si at alt ser akkurat ut som det skal gjøre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...