Gå til innhold

Skatt av foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan regner nav hvor mye skatt de skal trekke av foreldrepenger? Fått første utbetaling nå, og de har bare trukker 12% skatt?

Jeg pleier da ha trekk på 32%

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å huske at jeg leverte inn skattekortet?

Skrevet

Nav henter skatteopplysningene dine direkte fra skatteetaten. Om noe ikke stemmer tar du kontakt med de.

Skrevet
Nav henter skatteopplysningene dine direkte fra skatteetaten. Om noe ikke stemmer tar du kontakt med de.

Ok, men jeg går skatteetaten ut i fra hva jeg pleier å betale da? Eller hva jeg burde betale?

NAV ville ikke ha skattekort sa de. Og i jobben har jeg selv bestemt hvor mye de skulle trekke. (Fikk tilsendt et tabellkort fra skatteetaten, men ba arbeidsgiver drite i det og trekke 32%)

Pleier å få igjen ca. 50 000 på skatten. Så kanskje de trekker det jeg skal betale fremfor det jeg alltid har pleid å betale da?

Skrevet

Ja, nav betaler det skatteetaten mener du skal betale.

Om du pleier bruke høyt skattetrekk som en måte å spare penger på får du opprette en konto for å lage et fast trekk til den hver måned isteden så sparer du helt på egenhånd ;)

Skrevet

NAV får skatteoppkysninger fra skattekontoret.

Hvis du bruker å få igjen 50 000 så bør du spare for egen hånd. Er det andre grunner til at Skatteetaten skulle hatt galt trekk, som f.eks at du har skatteklasse 2 annet hvert år fordi du er skilt å du og ex mann bytter på å ha skatteklasse 2 som mange gjør. Bør du kontakte nav og oppgi grunn til at du vil ha høyere skattetrekk...

Skrevet
Hvordan regner nav hvor mye skatt de skal trekke av foreldrepenger? Fått første utbetaling nå, og de har bare trukker 12% skatt? Jeg pleier da ha trekk på 32%

Oida, da kan det hende du får skikkelig skattesmell.. Ville bare bedt nav eller arbeidsgiver trukket det samme som du pleier. Null problem å betale mer skatt, vanskeligere å betale mindre :-)

Altså om lønna di er omtrentlig den samme, og ikke har blitt betraktelig mindre eller annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...