Gå til innhold

når sluttet deres barn på sfo?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Når de slutter på sfo må de jo også være alene hjemme i ferier... Når sluttet din? Og hvor lenge var han/hun alene på ettermiddagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste sluttet nå som SFO stengte for sommeren, han gikk da til ut 4. klasse og blir 10 år i høst. Han (og lillebroren) har bare hatt 60% plass og dermed vært ferdig kl 15.30 og måtte være alene hjemme i alt fra 5 min til 1,5 time på ettermiddagene før jeg var hjemme igjen. Feriene er ikke noe problem for oss siden jeg er lærer og har fri selv.

Skrevet

Vi skal ha sfo t.o.m. 4.trinn så lenge vi begge er i jobb, men han har fri hver skoleferie da p.g.a. pappaen er lærer. Om jeg blir gravid og skal ha permisjon et år dropper vi selvsagt sfo helt det året:-) Synes ikke en 4.klassing skal være hjemme alene en hel dag! Mulig jeg forandrer mening når min eldste blir så stor, men tviler jeg på...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hmm, ja... men hva med de som ikke er lærere da?;)

Jeg synes og at en 4-klassing er for liten til å være hjemme en hel dag, men for å sette det litt på spissen så begynner skolen i midten av august, da er det ca uke 34, og i uke 40 er det høstferie og da må jo mange være alene...

Skrevet
Hmm, ja... men hva med de som ikke er lærere da?;) Jeg synes og at en 4-klassing er for liten til å være hjemme en hel dag, men for å sette det litt på spissen så begynner skolen i midten av august, da er det ca uke 34, og i uke 40 er det høstferie og da må jo mange være alene...

Tror neppe det er mange 4.klassinger som er hjemme alene hele høstferieuka..?

De som ikke har mulighet for å selv være hjemme i feriene og ikke har andre som kan passe barna må jo ha sfo da:-) Alle skoler har vel sfo-tilbud i høstferien og vinterferien, samt hele juni og august?

Skrevet

Men en 5. klassing er stor nok til å klare seg selv synes jeg, da har de fleste bikket 10 år, har mobil, klarer å sykle til venner, ordne seg mat selv osv. Og SFO gjelder (de fleste steder i hvertfall) fram til ut juni i 4. klasse, og etter det har jo folk flest noen uker med ferie slik at barnet nesten er 5.klassing før de må klare seg selv. Om man mener barnet ikke vil klare seg selv som 10-åring +, må en jo nesten se på alternative løsninger som å gå ned litt i stilling, hjemmekontor, involvere besteforeldre/oldeforeldre/tanter/onkler/eldre søken el.

Gjest Sekretøsa
Skrevet
Hmm, ja... men hva med de som ikke er lærere da?;) Jeg synes og at en 4-klassing er for liten til å være hjemme en hel dag, men for å sette det litt på spissen så begynner skolen i midten av august, da er det ca uke 34, og i uke 40 er det høstferie og da må jo mange være alene...

Tror neppe det er mange 4.klassinger som er hjemme alene hele høstferieuka..?

De som ikke har mulighet for å selv være hjemme i feriene og ikke har andre som kan passe barna må jo ha sfo da:-) Alle skoler har vel sfo-tilbud i høstferien og vinterferien, samt hele juni og august?

Nei, jeg tenkte på når de gikk fra 4. Til 5. Klasse:) det året der... Man er for liten på sommeren men stor nok noen uker etter? Fersk jeg altså, derfor jeg lurer:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Men en 5. klassing er stor nok til å klare seg selv synes jeg, da har de fleste bikket 10 år, har mobil, klarer å sykle til venner, ordne seg mat selv osv. Og SFO gjelder (de fleste steder i hvertfall) fram til ut juni i 4. klasse, og etter det har jo folk flest noen uker med ferie slik at barnet nesten er 5.klassing før de må klare seg selv. Om man mener barnet ikke vil klare seg selv som 10-åring +, må en jo nesten se på alternative løsninger som å gå ned litt i stilling, hjemmekontor, involvere besteforeldre/oldeforeldre/tanter/onkler/eldre søken el.

Ja det er klart. Og det er jeg helt enig i :) men å sykle til venner, ordne mat, ringe meg eller andre, det klarer jenta mi nå og hun er 8. Hun har veldig lyst å slutte på sfo, men da blir det jo alle disse dagene.....

Skrevet
Ja det er klart. Og det er jeg helt enig i :) men å sykle til venner, ordne mat, ringe meg eller andre, det klarer jenta mi nå og hun er 8. Hun har veldig lyst å slutte på sfo, men da blir det jo alle disse dagene.....

Ja, min på 7,5 år gjør også dette, men jeg synes likevel han er for liten til å være alene hjemme en hel dag. Du kjenner ditt barn best og må vurdere hva du synes er greit, men jeg ville ikke latt en 8-åring være alene 7-8 timer for dagen i mange dager i strekk (ikke en eneste dag heller for den saks skyld). Selv om de klarer mye, er de fortsatt små som 8-åringer. Synes 10-åringer også er litt små, men de har rukket og vokst mye på de to årene og er definitivt mer moden og klar for å være alene hjemme da.

Skrevet
Ja, min på 7,5 år gjør også dette, men jeg synes likevel han er for liten til å være alene hjemme en hel dag. Du kjenner ditt barn best og må vurdere hva du synes er greit, men jeg ville ikke latt en 8-åring være alene 7-8 timer for dagen i mange dager i strekk (ikke en eneste dag heller for den saks skyld). Selv om de klarer mye, er de fortsatt små som 8-åringer. Synes 10-åringer også er litt små, men de har rukket og vokst mye på de to årene og er definitivt mer moden og klar for å være alene hjemme da.

Skriver under på den! Men er nybegynner jeg også, da min eldste ikke er 7 enda:-) Synes du skal ha sfo ut 4.klasse, med mindre noen er hjemme med barnet før/etter skoletid og i ferier:-)

Skrevet

Tenker på hvordan det var da vi voks opp.Jeg sto opp lagde matpakke og ordnet meg og gikk til skolen hver morgen alene.

Kom også hjem til tomt hus var hjemme alene fra 13-16 hverdag,jeg elsket den tiden.stor koste meg.

Var også alene hjemme om sommeren i ferier,men pappa satt på kontor så han kunne jeg ringe om det var noe.

Alle rundt oss hadde det sånn

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Skriver under på den! Men er nybegynner jeg også, da min eldste ikke er 7 enda:-) Synes du skal ha sfo ut 4.klasse, med mindre noen er hjemme med barnet før/etter skoletid og i ferier:-)

Ja. er enig... Men hun trives ikke, så synes det er litt vanskelig. Men, vi får snakke litt om det etter ferien:)

Skrevet

Min eldste sluttet halvveis i andre klasse, da ville hun ikke på SFO mer. Samboeren min jobber skift så han er ofte hjemme på dagen, men 1 av fire uker så har hun vært hjemme alene hele dagen også på sommeren. Det gikk helt fint, hun ordnet seg mat selv og dro på venninnebesøk og hvis hun kjedet seg så kunne hun komme til meg på jobb i barnehagen. Med stille dager der så var ikke noe problem med litt besøk på jobb :)

Skrevet

Eldste sluttet etter tredje klasse.

Det var aldri noe problem her, i 4.klasse har de ganske lange dager og vi er hjemme fra jobb senest 16.15 så den tiden fikset han fint å være alene.

Sommerferien deler jeg og mannen opp litt, vi har to uker sammen og to uker hver for oss, så det er en voksen hjemme her 6 uker av ferien. Det er mange som gjør det sånn i småbarnsfasen av livet, barnehagebarna våre får også da 6 uker ferie.

Høstferie og vinterferie tar vi gjerne en fridag eller to hver, en avspaseringsdag e.l. Vi tilbyr oss alltid å ha en eller flere venner av barna her de dagene vi har fri, også er våre barn gjerne hos venner når vi jobber. Vi har også noen besteforeldre vi kan spørre om vi trenger det.

Nest eldste sluttet på sfo etter 2.klasse (han ble 8 år i januar og sluttet til sommeren). Han har ingen problemer med å være hjemme alene en hel dag, han liker det og klarer seg fin. Men vi har besteforeldre som bor rett borte i gata, hjemmeværende naboer, en onkel som jobber på sjøen og derfor er mye hjemme og også små venner med foreldre som jobber skift så det er voksne i nabolaget det går an å søke til om det skulle være noe.

Skrevet

Når de slutter på sfo må de jo også være alene hjemme i ferier... Når sluttet din? Og hvor lenge var han/hun alene på ettermiddagen?

Slutter nå når hun starter i fjerde. Men vi har foreldrepermisjon det neste året, så vi er jo litt fleksible der. men hun er gjerne hjemme noen timer alene, og går alene til og fra skolen.

Skrevet

Når barnet slutter på SFO kommer etter min erfaring ann på modenheten på klassen.

Dette skoleåret som sluttet nå i i sommer, her hadde vi igjenn 5. 4. klassinger. året før hadde kun 3 sluttet.

På den skolen jeg jobbet før sluttet ingen for skolen hadde også et tilbud for 5-7 klasse.

Skrevet

Mitt ledste barn sluttet på Sfo når hun gikk i førsteklasse, lillesøster begynte aldri på sfo når hun begynte på skolen i høst. Det har gått veldig bra, og de har kost seg hjemme om de har vært alene. Vi jobber turnus, så det er ikke så ofte de må være hjemme alene etter skolen. Hvertfall ikke lenge. Jeg jobber ikke langt fra hjemme heller, så skulle det være noe så er jeg rett i nærheten.

I sommer har det gått over all forventning. Ungene har storkost seg de dagene de har vært hjemme alene på dagen. De vet hva de får lov til og ikke lov til, og de har funnet ut at når de er hjemme alene så kan de leke og rote så mye de vil i stua.Og det er vist SUPERT!!

Men de har også besteforeldre de har vært mye sammen med i sommer, vi har ikke lagt noen store planer for sommeren så de har dratt til den ene eller den andre når syns det har vært gøy.

Jeg jobber sammen med en som har barn som er like gamle som mine. De har gjort det likedan med sfo. Første sluttet på sfo tidlig og nr 2 begynte aldri. Men vi bor begge rett ved skolen, og det er det jo ikke alle som gjør. Og jeg ser på ungene her i huset at de har vært klare for det. Hadde de ikke vært det så hadde de vært på sfo, og vi har naboer som er hjemmeværende eller pensjonister. Så skulle det være noe så er det alltid noen hjemme. Det har det ikke vært dette året.

Skrevet
Mitt ledste barn sluttet på Sfo når hun gikk i førsteklasse, lillesøster begynte aldri på sfo når hun begynte på skolen i høst. Det har gått veldig bra, og de har kost seg hjemme om de har vært alene. Vi jobber turnus, så det er ikke så ofte de må være hjemme alene etter skolen. Hvertfall ikke lenge. Jeg jobber ikke langt fra hjemme heller, så skulle det være noe så er jeg rett i nærheten. I sommer har det gått over all forventning. Ungene har storkost seg de dagene de har vært hjemme alene på dagen. De vet hva de får lov til og ikke lov til, og de har funnet ut at når de er hjemme alene så kan de leke og rote så mye de vil i stua.Og det er vist SUPERT!! Men de har også besteforeldre de har vært mye sammen med i sommer, vi har ikke lagt noen store planer for sommeren så de har dratt til den ene eller den andre når syns det har vært gøy. Jeg jobber sammen med en som har barn som er like gamle som mine. De har gjort det likedan med sfo. Første sluttet på sfo tidlig og nr 2 begynte aldri. Men vi bor begge rett ved skolen, og det er det jo ikke alle som gjør. Og jeg ser på ungene her i huset at de har vært klare for det. Hadde de ikke vært det så hadde de vært på sfo, og vi har naboer som er hjemmeværende eller pensjonister. Så skulle det være noe så er det alltid noen hjemme. Det har det ikke vært dette året.

1 og 2 klassinger hjemme alene??? Hadde jeg aldri gjort.

Skrevet

Eldstesluttet etter 2. klasse og yngste etter 3.

Både jeg og mannen jobber mest hjemmefa eller ett i nærheten så det er ikke mye de har trengt å være alene hjemme. Ofte har de også venner med hjem etter skolen.

I feriene er de litt alene inne eller i nærområde, men vi er i nærheten. I tillegg er de med besteforeldrene i 4 uker og en uke fri har vi foreldre også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...