Gå til innhold

En merkelig dag...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag fikk jeg vite at:

1. Jeg er gravid (hurra, spiren satt på første forsøk!)

2. Jeg er oppsagt fra jobben pga nedbemanning (har 3 mnd oppsigelsestid)

Hva i alle dager gjør jeg for å komme best ut økonomisk??

Noen som har vært i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du god sjans til å få deg ny jobb fort? ( hvis ikke hadde jeg gått å sykemeldt meg )!!

Skrevet

Tja en eller annen slags jobb får jeg vel, men kanskje begrenset innen det jeg er utdannet som?

Skal uansett søke jobber med en gang nå:)

Når det gjelder sykemelding, må man da være sykmeldt i minst 6 av de 10 mnd i svangerskapet da?

Skrevet

Hvis du tenker fremover på foreldrepenger så teller faktisk arbeidsledighetstrygd som inntekt nok til å få penger under permisjonen :)

Skrevet

Snakket med NAV i dag og de sa at arbeidsledighetstrygd vil være 60 % av lønna jeg hadde som ansatt, mens sykemelding vil være 100%.... Og hvis jeg regner riktig da vil det vel lønne seg økonomisk å være sykmeldt i hele svangerskapet da? (hvis jeg får sykemelding da) da beregnes foreldrepenger ut fra grunnlaget til enten lønn eller dagpenger...?

Skrevet

Har du grunn for å bli sykemeldt da?..

Jeg sto i lik situasjon forrige svangerskap. Fusjon med påfølgende nedbemanning. Edel bemanning fulgte ansiennitet, og med mine 3 år i bedriften røk jeg dessverre ut. Jeg ble dog sykemeldt før prosessen startet da jeg ikke kunne gå (hofteleddsdysplasi, totalprotese etter baby var ute). Jeg var sykemeldt 7 mnd av svangerskap, gikk rett over i perm. Hadde jeg hatt fysisk mulighet, hadde jeg gladelig forsøkt å få meg ny jobb. Man stiller jo ikke så sterkt etter endt perm.

Skrevet

Nei pr i dag har jeg ikke grunn til sykemelding, da jeg er såpass kort på vei at jeg ikke har plager enda.

Jeg vil jo selvfølgelig jobbe, og er jeg så heldig å får meg jobb blir jeg jo sjeleglad:)

Så jeg skal selvfølgelig søke.

Men mtp opptjening av rettigheter til foreldrepenger og hva som vil gi mest i mnd utbetalinger lurte jeg jo litt mtp dagpenger vs. Sykmeldingspenger.

Skal være såpass ærlig at jeg tenker på å gjøre hva jeg kan for å bli sykemeldt på slutten av oppsigelsestiden hvis jeg ikke har fått ny jobb, for å gjøre det enklere økonomisk i permisjonstiden:(

Skrevet

Jeg skal ikke si at jeg ikke forstår det. Det er jo ikke riktig, men jeg forstår hvorfor du tenker det :-)

Jeg kan vel si at jeg var heldig som slapp å tenke over det der og da. Lar de deg gå før oppsigelsestiden? Kanskje enklere å søke ny jobb nå enn om 3 mnd?..

Uansett: Gratulerer med graviditeten!

Skrevet

Jeg skal ikke si at jeg ikke forstår det. Det er jo ikke riktig, men jeg forstår hvorfor du tenker det :-)

Jeg kan vel si at jeg var heldig som slapp å tenke over det der og da. Lar de deg gå før oppsigelsestiden? Kanskje enklere å søke ny jobb nå enn om 3 mnd?..

Uansett: Gratulerer med graviditeten!

Skrevet

Selvfølgelig vil grunnlaget for foreldrepenger bli dårligere men jeg tenkte på i forhold til å ikke ha noe jobb og grunnlag for å få penger

Skrevet

Vet ikke om de lar meg gå før, men mtp den økonomiske situasjonen i bedriften vil de nok det. På en annen side tror jeg de behøver meg der for å lære opp alle som skal dele på oppgavene mine (det er ikke bare bare...)

Jeg er ikke noen tilhenger av å sykmelde meg uten grunn (overtale legen til det), men føler det er litt nødvendig i denne situasjonen for å overleve økonomisk selv, dessverre:(

Takk forresten! Gleder meg til babyen kommer, men litt kjipe tanker rundt situasjonen er det likevel.

Takk for svar:)

Skrevet

Jeg ble forlatt da jeg var 3 mnd gravid av min kjæreste, hadde sagt opp jobben for å flytte med han til en annen by. Det ble jo da slutt og da ble jeg sykemeldt resten av svangerskapet (hadde litt plager) for å i det hele tatt klare meg økonomisk. Overtalte ikke legen min, men han ville sykemelde meg så jeg slapp å tenke over økonomien...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...