BellaSuz Skrevet 23. juli 2012 #1 Skrevet 23. juli 2012 I dag fikk jeg vite at: 1. Jeg er gravid (hurra, spiren satt på første forsøk!) 2. Jeg er oppsagt fra jobben pga nedbemanning (har 3 mnd oppsigelsestid) Hva i alle dager gjør jeg for å komme best ut økonomisk?? Noen som har vært i samme situasjon?
Bonanza Skrevet 23. juli 2012 #2 Skrevet 23. juli 2012 Har du god sjans til å få deg ny jobb fort? ( hvis ikke hadde jeg gått å sykemeldt meg )!!
BellaSuz Skrevet 23. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 23. juli 2012 Tja en eller annen slags jobb får jeg vel, men kanskje begrenset innen det jeg er utdannet som? Skal uansett søke jobber med en gang nå Når det gjelder sykemelding, må man da være sykmeldt i minst 6 av de 10 mnd i svangerskapet da?
lillypie Skrevet 23. juli 2012 #4 Skrevet 23. juli 2012 Hvis du tenker fremover på foreldrepenger så teller faktisk arbeidsledighetstrygd som inntekt nok til å få penger under permisjonen
BellaSuz Skrevet 23. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 23. juli 2012 Snakket med NAV i dag og de sa at arbeidsledighetstrygd vil være 60 % av lønna jeg hadde som ansatt, mens sykemelding vil være 100%.... Og hvis jeg regner riktig da vil det vel lønne seg økonomisk å være sykmeldt i hele svangerskapet da? (hvis jeg får sykemelding da) da beregnes foreldrepenger ut fra grunnlaget til enten lønn eller dagpenger...?
Nickey Mouse Skrevet 23. juli 2012 #6 Skrevet 23. juli 2012 Har du grunn for å bli sykemeldt da?.. Jeg sto i lik situasjon forrige svangerskap. Fusjon med påfølgende nedbemanning. Edel bemanning fulgte ansiennitet, og med mine 3 år i bedriften røk jeg dessverre ut. Jeg ble dog sykemeldt før prosessen startet da jeg ikke kunne gå (hofteleddsdysplasi, totalprotese etter baby var ute). Jeg var sykemeldt 7 mnd av svangerskap, gikk rett over i perm. Hadde jeg hatt fysisk mulighet, hadde jeg gladelig forsøkt å få meg ny jobb. Man stiller jo ikke så sterkt etter endt perm.
BellaSuz Skrevet 23. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 23. juli 2012 Nei pr i dag har jeg ikke grunn til sykemelding, da jeg er såpass kort på vei at jeg ikke har plager enda. Jeg vil jo selvfølgelig jobbe, og er jeg så heldig å får meg jobb blir jeg jo sjeleglad:) Så jeg skal selvfølgelig søke. Men mtp opptjening av rettigheter til foreldrepenger og hva som vil gi mest i mnd utbetalinger lurte jeg jo litt mtp dagpenger vs. Sykmeldingspenger. Skal være såpass ærlig at jeg tenker på å gjøre hva jeg kan for å bli sykemeldt på slutten av oppsigelsestiden hvis jeg ikke har fått ny jobb, for å gjøre det enklere økonomisk i permisjonstiden:(
Nickey Mouse Skrevet 23. juli 2012 #8 Skrevet 23. juli 2012 Jeg skal ikke si at jeg ikke forstår det. Det er jo ikke riktig, men jeg forstår hvorfor du tenker det :-) Jeg kan vel si at jeg var heldig som slapp å tenke over det der og da. Lar de deg gå før oppsigelsestiden? Kanskje enklere å søke ny jobb nå enn om 3 mnd?.. Uansett: Gratulerer med graviditeten!
Nickey Mouse Skrevet 23. juli 2012 #9 Skrevet 23. juli 2012 Jeg skal ikke si at jeg ikke forstår det. Det er jo ikke riktig, men jeg forstår hvorfor du tenker det :-) Jeg kan vel si at jeg var heldig som slapp å tenke over det der og da. Lar de deg gå før oppsigelsestiden? Kanskje enklere å søke ny jobb nå enn om 3 mnd?.. Uansett: Gratulerer med graviditeten!
lillypie Skrevet 23. juli 2012 #10 Skrevet 23. juli 2012 Selvfølgelig vil grunnlaget for foreldrepenger bli dårligere men jeg tenkte på i forhold til å ikke ha noe jobb og grunnlag for å få penger
BellaSuz Skrevet 23. juli 2012 Forfatter #11 Skrevet 23. juli 2012 Vet ikke om de lar meg gå før, men mtp den økonomiske situasjonen i bedriften vil de nok det. På en annen side tror jeg de behøver meg der for å lære opp alle som skal dele på oppgavene mine (det er ikke bare bare...) Jeg er ikke noen tilhenger av å sykmelde meg uten grunn (overtale legen til det), men føler det er litt nødvendig i denne situasjonen for å overleve økonomisk selv, dessverre:( Takk forresten! Gleder meg til babyen kommer, men litt kjipe tanker rundt situasjonen er det likevel. Takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2012 #12 Skrevet 23. juli 2012 Jeg ble forlatt da jeg var 3 mnd gravid av min kjæreste, hadde sagt opp jobben for å flytte med han til en annen by. Det ble jo da slutt og da ble jeg sykemeldt resten av svangerskapet (hadde litt plager) for å i det hele tatt klare meg økonomisk. Overtalte ikke legen min, men han ville sykemelde meg så jeg slapp å tenke over økonomien...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå