Gå til innhold

Desembertvillinger


MammaBrum

Anbefalte innlegg

Ser det er flere av oss desembermammaene som venter tvillinger - det er vel uklart om det blir desember nå, men uansett: Tenkte vi kunne samle litt sånne praktiske tips om utstyr og forberedelser spesielt for tvillinger i en tråd, for det er jo noen ting som er anderledes for oss enn for andre - og jeg er helt sikker på at jeg ikke er den eneste som plutselig har begynt å Google tvillingvogner etc :)

 

Kan jo begynne med å si at jeg har funne et forum for tvillingforeldre: http://tvilling-forum.com

Litt teit at man ikke kan kikke på noe som helst uten å registrere seg, og ikke får skrive før man er godkjent av en administrator (2-3 dager siden jeg registrerte meg og fortsatt kan jeg bare lese.), men det virker ok ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei,det blir jo sikkert november på meg i hvert fall,har termin 4.desember. Spent på når det blir altså :)

 

Fint med en sånn tråd,forberedelser osv blir jo litt annerledes når man venter to.

 

Oh yes,Google er min venn,jeg satt i to timer den første gangen jeg skulle sjekke litt om tvillingvogner,haha :P

 

Har vært innom et par tvillingsider på nett,men er ikke overbegeistret for noen av dem foreløpig. Får kikke litt mer etter hvert.

 

Hvor mange november/desembertvillinger har vi her da tro??

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter også tvillinger, har termin 18 desember. Litt av et sjokk å se at det var to inni magen.. har ingen tvillinger i familien. Men blir spennende og utfordrende dette.. Har ei som kommer til å være rundt 18-19 mnd når hun blir storesøster:S

Så driver også og leter etter tvillingvogn, men må nok også ha søskensete. så vi får se om drømmevognen dukker opp.

Hvilke vogner har dere sett på?

 

Har letet etter et bra tvillingforum, og det beste jeg har funnet er tvilling-forum.com.

 

Hvordan er formen deres da? jobber dere enda?

Fikk beskjed av jordmor at jeg ikke får jobbe lenger enn til uke 20-22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillinger i vente her også :) termin 6 dra, så antar de kommer i november jeg også. Tvilling.no har mye informasjon om tvillinger, ellers er det mye surfing etter informasjon og, veldig spennende å skulle få 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi og venta tvillinga :-) Har termin 5.desember.. Spørs vel om de kanskje komme i november? Blir spennande å se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere begynt å se på vogn til tvillingene jenter? Det er mitt forsøk på å forbli positiv etter at vi fikk konstatert TTTS på mandag - må prøve å tenke på det praktiske. Ikke at jeg handler enda, men tenkte å bestemme meg for hva vi trenger så vi kan handle raskt når (hvis) den tid kommer. 

 

Ettersom vi trodde vi hadde alt sånt stort i hus etter storebroren, tenkte vi først å kjøpe brukt vogn, men nå har jeg fulgt med på Finn en stund og det er ikke lett! De fleste selger vogner uten bag, eller bare en bag, og med eldre modeller er det jo ikke sikkert man får tak i bag(er) som passer.

 

Og prisen! En brukt tvillingvogn koster jo like mye som enn en ny til et barn! Det blir nok bestilling fra Tyskland på oss. Billigere enn brukt på Finn - og så er jeg sikker på å få alt jeg vil av tilleggsutstyr. Er viktig for meg å kunne sette bilseter på understellet f.eks. Har vond nok rygg / bekken, og vil ikke løfte mer enn nødvendig. 

 

Så hadde jeg den geniale ideen å kjøpe Britax Baby Safe Sleeper - og bruke to sånne og understell i stedet for bagvogn, og så kjøpe en brukt trillevogn seinere. -Det var inntil jeg oppdaga at en sånn trenger tre(!) seter i bilen!!! Vi må jo uansett ha ny bil for å få plass til tre barneseter, men det blir drøyt :S

 

Så da er jeg på de mer tradisjonelle. Liker vel best disse jogger- vognene, jeg innbiller meg de er lettere både å slå opp/ned og løfte inn og ut av bilen. Dekk er viktig, og i praksis står det vel da mellom MoutainBuggy og TFK. Skjønner ikke helt hvorfor MB er nesten 50% dyrere enn TFK? Ser en del klager over glidelåsen på ryggen på TFK, men så leste jeg at det er den eneste med håndbrems og ei dame kommenterte at det hjalp henne veldig siden hun hadde bekkenproblemer - og da var jeg vel egentlig overbevist. Pluss at jeg får adapter til det ene bilsetet vi har, så slipper vi i alle fall å kjøpe to nye. 

 

Neste ting å ta for seg blir senger. Hadde planlagt vugge med hjul for å slippe for mye bæring, men nå må vi ta i bruk et annet rom til soverom for å få plass til to unger, og da er det to trinn opp til stua og ikke så mye å tjene på det lenger. Og så grubler jeg jo på dette om de bør sove sammen eller hver for seg... Noen tanker?

 

Oj, dette ble langt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen :)

 

Har kommet meg helskinnet igjennom en ukes sydentur nå ;)

Var spent på hvordan det skulle gå med flytur og varme i uke 21/22 med twins i magen,men det gikk greit og turen ble vellykket.

Men jeg må innrømme at hjemme antakelig er best fremover,hehe :P

 

Driver og ser mye på tvilingvogn her og.. Og jeg blir gaaaal!!!

Har ikke all verden med penger å bruke på vogn,det er det som er problemet. Hadde mest lyst på ei tradisjonell vogn med fire like store hjul,som ligner på ei vanlig vogn bare at det er tv.vogn.. Disse er også lettest å få tak i for en billig penge på finn.no. Har funnet flere til 2-3000 ikke så langt unna der vi bor. Men disse typene har ikke hardbagger og det plager meg,er det ikke best å ha hardbagger til nyfødte da? Det følger med softbagger til å bruke til nyfødte. Det kan jo hende det funker også,siden de blir født på vinterstid og vi må uansett bruke voksiposer i mange mnd. Innbiller meg at det blir litt dårlig plass til de klassiske voksiposene i hardbaggene til en annen type tvillingvogn..? Det blir den type pose her da jeg liker de best og har en fra før så jeg skal bare kjøpe en til.

Meeen har også mistanke om at det er vanskelig å komme frem gjennom inngangsdører/porter til matbutikker osv osv med en slik tradisjonell vogn,og at det blir styr å bruke den hvis man er alene og bare skal en liten tur på butikken med ungene. Hvordan løser man det når man skal en svipptur på butikken med de to små og ikke får med vogna inn? Ser noen har tipset om å ta den ene i bæresjal og den andre i en handlevogn med babystol. Det virker jo greit da,men litt styrete likevel føler jeg.. Tenk hvis snøen laver ned/vinden blåser kaldt,også må man stå der og streve med å feste den ene i bæresjalet..

Vi bor langt unna butikk så det er ikke aktuelt å trille til butikken hvis det er noe småtteri jeg mangler.

Ser for meg at jeg ikke har sjangs til å dra innom butikken med dem alene..

Virker en smule negativ her,hehe :P Men prøver bare å se for meg alle mulige situasjoner der jeg er alene med dem og hvordan jeg skal løse ting :)

 

Når det gjelder soveplass så vet vi ikke helt.. Har ei sprinkelseng og ei vogge fra før. Tenker mest på å sette opp senga på soverommet og la dem sove sammen der på natta. Og ha soveplass i vogga på stua om dagen. Vil gjerne ha ei lekegrind til dem i stua også,kanskje vi bare kjøper ei sprinkelseng til som kan brukes som lekegrind i stua så lenge de er små nok til det.

Får bare prøve oss fram med å la dem sove sammen,jeg innbiller meg det må føles mest trygt for dem som har ligget tett i magen sammen. Kjennes ikke riktig å skille dem liksom.

 

Har utrolig mange tanker om hvordan vi skal gjøre ting,suger til meg alt av tips jeg kan få fra andre som har tvillinger. Har jo ingen peiling på dette fra før :)

 

Ble langt dette også gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...