Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #1 Skrevet 22. juli 2012 Synes jeg ser små barn (2-4 år) hele tiden som virker umulige, dette gjelder barn jeg ser på gata, og barn av veninner. De trasser ( helt normal trass ), og nekter å lyde foreldrene sine.. Men så kommer jeg, men datteren min som blir 3 i november, og trasser ingenting i forhold.. Noen dømer: * Skal vi på butikken, så får hun beskjed før vi går inn at dersom hun begynner å mase på godteri og deretter skriker, så går hun rett ut i bilen igjen. Hun er helt rolig, kan såklart springe litt frem og tilbake, men maser ikke. Hun finner ofte på å spørre om hun kan få ting, men sier jeg nei, så maser hun ikke mer. * Når hun leker, så ser det ofte helt grusomt her hjemme, med leker og tull overalt. Dersom hun feks ser at det er Mikkes Klubbhus på tven, så springer hun bort til sofaen for å se på det, men så kommer jeg å forteller at hun må først rydde lekene sine på plass, og da går hun å rydder, og setter seg fornøyd i sofaen igjen. Dette er selvfølgelig med unntak, men i det store og det hele, så lyder hun. Jeg ser nå at jeg kan komme med 1000 slike dømer, så jeg stopper her, men hun lyder meg nesten hele tiden. Gjør som jeg sier, blir ikke sint fordi at hun må gjøre som jeg sier. Hun blir sint, og kan fint finne på å skrike og hyle, men da bruker jeg bare å gå inn i ett annet rom, og rett og slett nekter å snakke med henne før hun roer seg. ( sier såklart at jeg ikke kommer til å høre på hva hun har å si før hun roer seg ). ALLE barna jeg kjenner er helt motsatt av datteren min, så jeg begynner jo såklart å lure på hvorfor jenta mi ikke trasser? Folk har også kommentert hvor overraskende utrolig lydig og lite trassete hun er.. Så jeg må jo bare spørre.. Er det virkelig normalt at små barn IKKE trasser, eller trasser veldig lite?
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 22. juli 2012 #2 Skrevet 22. juli 2012 Sikkert like vanlig at barn ikke trasser, som at de gjør det. Alle er forskjellige, uansett om de er voksne eller barn.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2012 #3 Skrevet 23. juli 2012 He he. Hvis hun er under 3 år så vil jeg anbefale deg å vente med det spørsmålet. Mange begynner da de er 3 år og spesielt ille som 3,5-åring. Min datter er snart 4 år og det har begynt å roe seg, akkurat slik var det med min sønn. Det kan hende du må bite i deg de ordene om et halvt års tid HI.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2012 #4 Skrevet 23. juli 2012 Jeg tror at slike ting handler veldig om foreldrenes væremåte. Jeg har to barn og ingen av de har trasset noe særlig. Det er ikke fordi de ikke har prøvd, men rett og slett fordi vi ikke godtar det. Vi kjefter ikke, eller strenge, men gir de en forklaring på hvorfor ting skal bli som de er. Vi har hatt våre runder med tenkepause, men det skulle ikke mange ganger til før de forstod hvor grensen går. Det er viktig å være konsekvent, og det har jeg dessverre sett altfor mange foreldre som ikke er. Vi har noen naboer som vi er en del sammen med. Barna deres er på samme alder som våre. De trasser hele tiden, sutrer, snakker stygt, ol. Da får de kjeft og om de ikke slutter så skjer det ingenting. De blir aldri fortalt hvorfor de ikke kan gjøre sånn eller slik. Når barn ikke har konsekvenser og foreldrene er konsekvent hele veien, blir barn sutrete, trass ol.
magica fra tryll Skrevet 23. juli 2012 #5 Skrevet 23. juli 2012 Jeg har 6 barn. Alle er forskjellige, også i forhold til trassing. Selvfølgelig er det viktig å se på hvordan en møter det, men at noen i utgangspunktet er mer trassige enn andre, har nok ikke så mye med foreldrene å gjøre. Jeg er også lærer, så har hatt mye med mange barn å gjøre i mange år. Noen er enkle å "ikke godta det med" , andre biter det ikke på i det hele tatt.... Så om barnet ditt trasser lite, vær takknemlig, men ydmyk overfor andre med barn som trasser mer. Den der "bare gjør som meg" -tonen, er ganske usjarmerende synes jeg....
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2012 #6 Skrevet 23. juli 2012 Et av mine barn har aldri vært i trassalderen. Maser aldri etter noe på butikken, og spør maks en gang. Om hun ikke får noe, er det ok. Hun er rolig, snill mot alle og veldig hjelpsom med en gang noen spør. Om kvelden er det rett i senga, lukke øynene og sove. Skikkelig drømmebarn, i forhold til hvor enkel hun er. Men jeg har et barn til. Skikkelig dramaqueen hvis ikke hun får viljen sin, og sint og trassig. Det kunne selvsagt vært mye verre hvis vi hadde nøret opp under det, for vi har vært veldig bestemt på at mange ting ikke er ok. Tror hun lett kunne endt opp som en av de ungene som ligger i butikken og sparker og slår hvis hun ikke får sjokolade eller leker. Men jeg gir meg ikke på noen slike ting. Hver kveld er det bare tøys og tull før legging, og hun bruker ofte ord som "dumming", "dust" o.l. Så det er helt vanlig at barn ikke trasser. Eneste jeg tenker at de kanskje vil ha litt problemer med å si det de vil (altså problemer når de blir større). Ikke så hyggelig hvis de aldri greier å sette foten ned. Jeg tror kranglefanten vår vil få det lettere fra skolealder og oppover enn hun som er konfliktsky.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå