Gå til innhold

unge på 4 og legging. hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi spiste middag kl 18.00.

ungen spiste 3 fulle skåler med mat og var mett.

nå når ungen la seg kl 19 var barnet sulten igjen.

ikke første gang dette skjer. vi har gitt mat flere ganger,. men ungen spiser aldri mer enn en bit.

vi syns det er utrolig kjipt å nekte barnet mat. men vi spiste rett før legging.

bør vi si nei til mat når han står opp igjen. eller burde han få mat.??

han spiser alltid godt med mat rett før det er natta.

noen som har noen råd her+???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vel kanskje være at han "finner" på at han er sulten ford i han ikke vil sove enda?

Er det litt uheldig å gå rett fra middagsbordet og i seng? At han ikke opplever det som natta liksom?

Vi har en jente på 4 også, og nå vår vi har ferie har vi utsatt leggingen en times tid, i og med vi også spiser senere. Hun sover da fra 20 til ca 0900.

Skrevet

Mamma jer er sulten, tørst, må tisse, vil ha kos, vont i magen er helt normale tidsforlengere når fireåringer skal legge seg, og når h*n vet at det hjelper så fortsetter h*n, men som hun sa over litt fort og legge seg rett etter middag, får ikke "kveld" egentlig og får ikke natta følelsen. hva med og vente en time med legging etter middag? men ikke gi etter med masse mat og drikke når h_n maser for da gir de seg aldrig sett ett glass vann på nattbordet og si natta.

Gjest Antarctica
Skrevet

Herregud. En fireåring spiser 3 porsjoner middag en time før leggetid, og dere går med på å ta ham/henne opp av senga for å mate mer kl 1900, og så er dere overraska over at det bare blir spist en bit? Dette er jo en klassisk uthalingstaktikk.

Skrevet

Jeg er sulten, jeg er tørst, jeg må tisse, det er for mørkt, det er for lyst, for varmt, for kaldt, så et dyr, skumle lyder.

Alle veldig kjente utsagn her de dagene frøkna ikke vil legge seg, og veldig vanlig.

Om barnet spiser masse mat klokka 6 så vet du innerst inne at det ikke kan være sulten en time etter.

Jeg pleier å si fra 15 minutter før sovetid at skal du ha mer å spise idag så må du si fra nå. Blir det klaging etter tenna er pussa så får ho beskjed om at det blir ikke mat før frokost. jeg vet jo at hun ikke er sulten.

Ho får med seg en drikkeflaske med litt vann i så ho ikke kan klage på å være tørst.

Gå på do er rett på do og tilbake i senga uten at jeg følger, hjelper å tørke om behov men står ikke inne på badet og prater ikke med henne.

Skumle lyder blir forklart (stort sett er det lyder hun egentlig vet hva er og bare for å dra ut tiden.),

Har jeg vært inne 3 ganger etter leggetid så sier jeg at nå kommer jeg ikke mer i kveld, vi ses i morgen. Da vet ho at lengre får ho ikke dratt det.

Små barn finner de villeste unnskyldninger til tider for å ikke legge seg å sove. Ganske underholdene innimellom.

Og ditt barn har skjønt at å be om mat er en kjempegod måte til å drøye litt til.

Så da må dere egentlig bare slutte med å gi etter. :)

Skrevet

Ikke glem den klassiske: "nesen sitter fast i nattkjolen"

Skrevet

Min 4 åring må alltid ha en skive før hun legger seg.. uansett om hun har spist noe annet rett før. Men hun må liksom avslutte dagen med skive og melk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...