Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #1 Skrevet 22. juli 2012 Driver nå og skal gå ned i vekt. Og denne uka som har gått har jeg spist betydelig mindre mengder godis og spist mindre og sunnere. Må sies at jeg har hatt noen sprekker da. Men, alikevel går jeg OPP i vekt?! Går jo fader meg opp 1 kg i uka :-( Kjenner jeg begynner å bli bekymret, på alvor. Ikke har jeg trent så mye heller, så det er ikke muskler for å si det sånn. Hva pokker gjør jeg nå?! Fortsetter det sånn så veier jeg 100 kg før jeg vet ordet av det. Må jeg ha et skikkelig strengt og rigid kosthold med null anledning for LITT søtt innimellom?
Voilà Skrevet 22. juli 2012 #2 Skrevet 22. juli 2012 Da er det bare til å kvitte seg med sunn mat og mate på med godis;) Neida... Hvor lenge har du kuttet godis og erstattet det med sunnere mat? Om det bare er denne uken så er det jo i startfasen. Fortsetter du slik, spiser færre kalorier, ikke spiser tomme kalorier osv så garanterer jeg deg ut vektreduksjonen begynner=)
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #3 Skrevet 22. juli 2012 Du kan jo ikke garantere det. For mange så skyldes jo overvekt insulinresistens, da nytter det lite å kutte kalorier om kaloriene er av typen som påvirker blodsukkeret og inslunprodusjonen for mye. Grete Roede fungerer f.eks ikke på meg, det er rett og slett for mye karbohydrater og ikke minst frukt som gjør at jeg ikke går ned i vekt. Men kaloriinntaket skal jo være greit der.
Gjest Gul stjerne Skrevet 22. juli 2012 #4 Skrevet 22. juli 2012 Da har du fått i deg ca 7000 kalorier for mye denne uka, 1000 per dag. Det er mye, det tilsvarer ca 200 gram sjokolade per dag. På tide og ta et dypdykk i sannheten om kostholdet ditt? Om du ikke kan noe særlig om kosthold, meld deg inn i vektklubben eller lignende. (Dette kan jo dreie seg om at du er et sted i syklusen din hvor kroppen binder vann, og kanskje er du to kilo mindre neste uke.)
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #5 Skrevet 22. juli 2012 Du skriver ikke noe om hva denne sunne maten er som du spiser, og du sier heller ikke hvor mye du har skeiet ut når du har hatt disse sprekkene. Har du hatt flere sprekker på en uke så er det kanskje ikke rart likevel om du har gått opp i vekt? Spiser du mye karbohydrater og lite fett og proteiner f.eks. så kan du fint prestere å gå opp i vekt selv om du mener at du burde gå ned. Ett gram karbohydrater knytter til seg tre gram vann også...
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #6 Skrevet 22. juli 2012 Jeg har for det meste spist grove knekkebrød med skinke, eller grovt brød. Men, middagene har vært så som så. Og så har det vært to dager hvor jeg sprakk, med mat og sjokolade. Før jeg begynte å skjerpe meg, gikk jeg fort opp i vekt, og da spiste jeg MYE mer enn det jeg har gjort denne uka, alikevel går jeg opp. Men, jeg skjønner jo at jeg tydeligvis må være mye strengere med og ikke putte i meg noe som ikke er nødvendig. Og bevege meg mer. Jeg blir bare skremt, for selv om jeg sprakk et par dager, så hadde jeg ikke regnet med å gå opp, men heller stå på samme vekt. Hi
vierto Skrevet 22. juli 2012 #7 Skrevet 22. juli 2012 Det beste slanke tipset jeg kan gi er : 1) Spis all den maten du pleier, bare mindre porsjoner. Prøv å få til 4-5 måltider om dagen. Spis ikke mye etter kl 19. 2) Ut å gå.. eller finn noe å gjøre som du syns er moro og som holder seg aktiv i 20-30 min hver dag. 3) Ikke si nei til noe som frister. Kan garantere at om du sier til deg selv "Dette kan jeg ikke spise" , er det det du vil sprekke på. 4) Hold ut ! Om vekten går sent nedover, hver tålmodig.... sprekker du en dag, ikke ta det som et nedelag. Bare forsett dagen etter. Jeg har gått mye ned og opp i vekt og funnet ut at alle såkalte spesial kurer er stort tull!! Det som funker best er dette. Dette blir "kuren" min når babyfettet skal av.... Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #8 Skrevet 22. juli 2012 Jeg hadde akkurat samme opplevelse som deg! Spiste godis i store mengder og gikk sakte men sikkert opp i vekt. Så kom omveltningen. Jeg kuttet all godis, begynte å spise sunt og trene, men gikk fremdeles opp i vekt... Like overrasket som du, kunne ikke skjønne det. Så begynte jeg å registrere alt jeg spiste på nettsiden til Grete Roede. Da gikk det opp for meg at sunt ikke nødvendigvis er kalorifattig! Jeg spiste havregryn for 1/3 av naturlig kaloriinntak bare til kveldsmat... Anbefaler deg å veie og registrere maten. Hvis du fremdeles ikke går ned i vekt, er det muligens noe annet som må ordnes opp i.. Jeg er nå 6 kg lettere, har fremdeles 4 kg igjen, og i dag har jeg begynt med matregistrering igjen..
nasse nøffen Skrevet 22. juli 2012 #9 Skrevet 22. juli 2012 husk at det du gikk opp denne uka, er synder fra sist uke og uken før
Flate pupper Skrevet 22. juli 2012 #10 Skrevet 22. juli 2012 Jeg har for det meste spist grove knekkebrød med skinke, eller grovt brød. Men, middagene har vært så som så. Og så har det vært to dager hvor jeg sprakk, med mat og sjokolade. Før jeg begynte å skjerpe meg, gikk jeg fort opp i vekt, og da spiste jeg MYE mer enn det jeg har gjort denne uka, alikevel går jeg opp. Men, jeg skjønner jo at jeg tydeligvis må være mye strengere med og ikke putte i meg noe som ikke er nødvendig. Og bevege meg mer. Jeg blir bare skremt, for selv om jeg sprakk et par dager, så hadde jeg ikke regnet med å gå opp, men heller stå på samme vekt. Hi Brød er fullt av karbohydrater, likeså knekkebrød og det hjelper ikke hvor grovt det enn er. Det er mange som ikke er klar over det (sier ikke at DU ikke vet det, altså) og tror at de spiser sunt med mye grovt brød på menyen. Kutt ned på karbohydratene og spis mer proteiner, nøtter og grønnsaker. Husk at det er karbohydratene (altså sukker) som er din største fiende, ikke fett. Og husk å mosjonere mye. Hvis du ikke løper, kanskje du kan forsøke deg på Nordic Walking? Det er veldig effektivt og ikke så hardt for leddene dine. Dessuten legger du ikke på deg av å sprekke en gang eller to (med mindre det skjer hele tide, da :-) ).
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #11 Skrevet 22. juli 2012 Hadde jeg spist flere måltider hver dag med knekkebrød, brød osv. hadde jeg gått opp MER enn en kilo på en uke! Min kropp er trolig insulinresistent (etter tidligere uvaner for mange år siden), så jeg må begrense inntaket av karbohydrater. Som hun over skriver, grovt eller fint har lite å si, begge deler er karbohydrater. Min kropp holder vekten uten problem (gikk også ned på denne måten først, og etterpå regulerer kroppen vekten selv) med å spise proteinbrød eller ezekielbrød til frokost. Lunsj blir enten rester fra middag dagen før eller salat e.l. Middag er rene proteinkilder (rent kjøtt eller fisk), grønnsaker, salat. Jeg har i meg en god del av GODE fettkilder, som olivenolje, omega3 og cocosa, da dette er med på å holde vekten også. Mange som spiser for ensformig med mye karbohydrater vil gå opp i vekt, selv om de kalorimessig kanskje ikke spiser så mye. Mange som skal ned i vekt spiser ofte (i tillegg til for mye karbohydrater) altfor LITE i løpet av dagen. Dermed reduseres stoffskiftet og vektnedgangen stopper opp. For noen passer det å spise 4-5 mindre måltider, for andre (som meg) er det nok med tre måltider. Som mellommåltid kan du bruke f.eks. mandler eller nøtter i moderate mengder. Du finner mye bra om lavkarbo og hva dette har å si for å gå ned i vekt osv hvis du er interessert. "Frisk med Lavkarbo" er en bok som anbefales
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #12 Skrevet 22. juli 2012 husk at det du gikk opp denne uka, er synder fra sist uke og uken før Ikke helt enig i denne! Jeg kan legge på meg to kilo over natta hvis jeg spiser for mye karbohydrater en dag!! Så det trenger ikke være forrige ukes synder!!! "Fordelen" hvis man går opp over natten pga for mye karbo er at man kan få av igjen den kiloen eller to, ved å unngå karbohydrater et par dager. Vekt som kommer "over natten" (altså ikke fra forrige uke) er som regel "bare" væske.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #13 Skrevet 22. juli 2012 Jeg har for det meste spist grove knekkebrød med skinke, eller grovt brød. Men, middagene har vært så som så. Og så har det vært to dager hvor jeg sprakk, med mat og sjokolade. Før jeg begynte å skjerpe meg, gikk jeg fort opp i vekt, og da spiste jeg MYE mer enn det jeg har gjort denne uka, alikevel går jeg opp. Men, jeg skjønner jo at jeg tydeligvis må være mye strengere med og ikke putte i meg noe som ikke er nødvendig. Og bevege meg mer. Jeg blir bare skremt, for selv om jeg sprakk et par dager, så hadde jeg ikke regnet med å gå opp, men heller stå på samme vekt. Hi Nå kan du synes at jeg er litt streng, men kanskje du trenger å høre det? På ei uke har du altså vært bare "så som så" flink med middagen og gått på en sprekk to dager? Da er det ikke uforståelig at du har lagt på deg. Jeg har akkurat hatt tre uker hvor målet var å gå ned 3 kg. Da har jeg trent 5 dager i uka og mosjonert 2 dager. Har spist salat i flere variasjoner flere ganger per dag og mindre posjoner til hvert måltid. Alt av sjokolade, brus, kaker og potetgull har jeg kuttet helt ut. Dette pga at jeg var helt avhengig av dette, og måtte kutte det helt ut for å ikke gå på en smell. I løpet av de tre ukene gikk jeg ned nesten fire kila :-) Oppskriften for å gå ned er enkel; man må spise mindre og bevege seg mer! Desverre for noen ligger dette i hodet, og det handler mye om å være målbevisst og motivert. Skriv ned hva du spiser ei uke, så ser du kanskje at det er helt logisk at du har lagt på deg? Og om du skal prøve en eller annen kur, så forbered deg godt på hva du skal gjøre for å jolde vekta :-D Lykke til! :-D
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #14 Skrevet 22. juli 2012 Takk for alle svar og gode råd! Begynner i mårra og skrive opp alt jeg har i meg. Jeg syns det er vanskelig å finne ut av hva jeg kan og ikke spise. Jeg tenker kalorier hele tiden, men blir det feil da, med tanke på karbohydrater? Må ut å bevege meg mer, men det er litt vanskelig å få til noe regelmessig da jeg er mye alene med barna. Uka som kommer må jeg virkelig ta meg sammen. Men, jeg syns det er vanskelig. For jeg trodde jo knekkebrød var ok. Får litt problemer med å finne ut hva jeg egentlig kan spise og ikke... Hi
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #15 Skrevet 22. juli 2012 Prøv også å kutte på saltet, siden saltet binder væske i kroppen. Jeg merket at jeg gikk kjapt ned når jeg begynte å lage en god del av maten selv fra grunn av og dermed fikk minsket saltinntaket. Ikke forvent det storevekt-tapet den første tiden, det tar gjerne litt tid før kroppen venner seg til det også. Ha en bestemt dag i uken du går på vekten om morgonen og ikke gjør det hver dag.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #16 Skrevet 22. juli 2012 Takk for alle svar og gode råd! Begynner i mårra og skrive opp alt jeg har i meg. Jeg syns det er vanskelig å finne ut av hva jeg kan og ikke spise. Jeg tenker kalorier hele tiden, men blir det feil da, med tanke på karbohydrater? Må ut å bevege meg mer, men det er litt vanskelig å få til noe regelmessig da jeg er mye alene med barna. Uka som kommer må jeg virkelig ta meg sammen. Men, jeg syns det er vanskelig. For jeg trodde jo knekkebrød var ok. Får litt problemer med å finne ut hva jeg egentlig kan spise og ikke... Hi Sett på noe digg musikk og dans deg gjennom husarbeidet. Vrikk på rompa og følg musikken til du kjenner svetten renner. Sett ungene i vogn eller på en sykkel og ta en rask spasertur etter middag. Du skal gå såpass fort at det er vanskelig å snakke.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #17 Skrevet 22. juli 2012 Takk for alle svar og gode råd! Begynner i mårra og skrive opp alt jeg har i meg. Jeg syns det er vanskelig å finne ut av hva jeg kan og ikke spise. Jeg tenker kalorier hele tiden, men blir det feil da, med tanke på karbohydrater? Må ut å bevege meg mer, men det er litt vanskelig å få til noe regelmessig da jeg er mye alene med barna. Uka som kommer må jeg virkelig ta meg sammen. Men, jeg syns det er vanskelig. For jeg trodde jo knekkebrød var ok. Får litt problemer med å finne ut hva jeg egentlig kan spise og ikke... Hi Har du tenkt på hvilke mengder du spiser? Knekkebrød trenger ikke være så ille og kan godt være en del av ditt kostkold bare du spiser feks. to istede for seks. I løpet av ei uke har jeg to kvelder jeg ikke har barna på kveldene. Dette er ikke et hinder for å trene, du må se mulighetene, ikke hindringene! Jeg trener styrke på stuegulvet og de dagene jeg har rørt meg lite, tar jeg knebøy i reklamepausene på kveldstid. Nå vet ikke jeg hvor gamle barna dine er, men hva med å putte de i vogna og trille en tur? Parker på den borteste parkeringa og gå inn på butikken, eller gå hele veien til butikken. Jeg tar aldri bilen på småærend lengre. Ta med barna ut i skogen, ha rockekonsert på stuegulvet, ha danseshow, løft dem, sving dem hopp og sprett når du leker med dine barn! :-D Tips til å finne ut hva som er "ja-mat"- fitnessbloggen.no.
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #18 Skrevet 22. juli 2012 Jeg har nettopp startet en suppekur som skal vare en uke. Det fine med den er at man ikke trenger å sulte, men man bare spise det det står du kan spise den dagen. Er på dag 3 nå og det har gått veldig bra så langt, det verste er å ikke kunne drikke brus....
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 22. juli 2012 #19 Skrevet 22. juli 2012 Prøv psmf hvis du vil fort ned i vekt. Gått ned 5 kg på 8 dager:) og har gått inn 25 cm totalt på lår, armer, midje, mage og rompe:)
Tigerpote Skrevet 22. juli 2012 #20 Skrevet 22. juli 2012 Prøv psmf hvis du vil fort ned i vekt. Gått ned 5 kg på 8 dager:) og har gått inn 25 cm totalt på lår, armer, midje, mage og rompe:) Hva er psmf?
nasse nøffen Skrevet 22. juli 2012 #21 Skrevet 22. juli 2012 husk at det du gikk opp denne uka, er synder fra sist uke og uken før Ikke helt enig i denne! Jeg kan legge på meg to kilo over natta hvis jeg spiser for mye karbohydrater en dag!! Så det trenger ikke være forrige ukes synder!!! "Fordelen" hvis man går opp over natten pga for mye karbo er at man kan få av igjen den kiloen eller to, ved å unngå karbohydrater et par dager. Vekt som kommer "over natten" (altså ikke fra forrige uke) er som regel "bare" væske. du legger ikke på deg to kilo over natta i fett, det skjønner du vel ikke er mulig... ja, man kan veie mer selvfølgelig, men det er kun væske og hormonforandringer.... fettet bruker tid på å lagres å gjøres om til fedme som synes. det er fettcellene som faktisk vokser, og det gjøres ikke med en økning på 2 kilo over 7.5 time...
nasse nøffen Skrevet 22. juli 2012 #22 Skrevet 22. juli 2012 husk at det du gikk opp denne uka, er synder fra sist uke og uken før Ikke helt enig i denne! Jeg kan legge på meg to kilo over natta hvis jeg spiser for mye karbohydrater en dag!! Så det trenger ikke være forrige ukes synder!!! "Fordelen" hvis man går opp over natten pga for mye karbo er at man kan få av igjen den kiloen eller to, ved å unngå karbohydrater et par dager. Vekt som kommer "over natten" (altså ikke fra forrige uke) er som regel "bare" væske. du legger ikke på deg to kilo over natta i fett, det skjønner du vel ikke er mulig... ja, man kan veie mer selvfølgelig, men det er kun væske og hormonforandringer.... fettet bruker tid på å lagres å gjøres om til fedme som synes. det er fettcellene som faktisk vokser, og det gjøres ikke med en økning på 2 kilo over 7.5 time... når jeg ser litt nærmere på hva du har skrevet mener vi kanskje det samme???? om man har økt vekt fra en dag til en annen er det ikke fett. men væske... men jeg svarte det jeg svarte i forhold til hva HI skrev i innlegget sitt, at hun hadde vært flink DENNE uken, men ikke sist=)
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #23 Skrevet 22. juli 2012 Anbefaler vektklubben til Grethe Roede, du kan velge mellom to versjoner, en gratis og en du betaler for. Det er veldig enkelt å legge inn det du spiser her og du trenger ikke veie hele tiden. Du kan f.eks legge inn antall istedenfor vekt på knekkebrød, kokt skinke, syltetøy kan du legge inn i antall spiseskjeer istedenfor å veie osv. Middagene lønner det seg å veie en periode bare for å se hva som er en normal porsjon, vi som er litt store har gjerne litt større porsjoner enn vi trenger Etter et par uker med registrering får du noen aha-opplevelser om innholdet av kalorier i tingene du spiser og på nettsiden finner du også masse gode oppskrifter og tips til mat du kan spise. Spis gjerne karboredusert, altså kutt ut sukker og hvitt hvetemel, spis så grovt og grønt du bare kan, heller grønnsaker enn frukt, bær fremfor epler osv, men om du ikke er villig til å leve lavkarbo resten av livet skal du ikke gå på en streng lavkarbokur. http://www.greteroede.no/roedeklubben/
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 22. juli 2012 #24 Skrevet 22. juli 2012 Prøv psmf hvis du vil fort ned i vekt. Gått ned 5 kg på 8 dager:) og har gått inn 25 cm totalt på lår, armer, midje, mage og rompe:) Hva er psmf? http://myrevolution.no/s/hurtig-vektnedgang-med-psmf/ http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/ Det er en ekstrem diett der man skal spise ett minimum av karbohydrater og fett og man skal få i seg 2,5 gram protein pr kg av målvekten. Altså vil du veie 65 skal du ta 2,5x65 og da får du hvor mye protein du skal ha i deg om dagen. Er tøft, men funker:)
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2012 #25 Skrevet 22. juli 2012 Vær ekstremt skepisk til kurer hvor du kan ta av flere kilo i uken. Joda mange av de kurene er nok effektiv der og da, men skal man ned en del og ungå å gå opp igjen Må man jo endre på kosten og mosjon generelt. Er magesekken stor vil ikke pulver/sultig i en uke hjelpe, for når uken er over spiser du deg fort opp igjen. Magesekken må få tid til å krympe den også med å redusere litt etter litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå