Gå til innhold

Dårlige foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva legger du i det å være en dårlig forelder?

Man kan jo se at det er mange meninger ute og går her inne på forumet, så hva mener du og hvorfor mener du det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg gjelder det omsorgssvikt, men igjen er det ganske bredt... Noen trenger litt hjelp.. Og andre slår og misbruker ungene sine. Men for meg blir det harde rusmisbrukere, alkoholikere, folk som benytter seg av fysisk og psykisk vold. De 2 første kategoriene har et grunnlag for å kanskje skjerpe seg, men har vanskelig for å tilgi folk som slår,skremmer,seksuelt misbruker, vannskjøter ungene sine... Da blir jeg så ekstremt sint.

At folk velger å ha bilsetet en annen vei enn det som er anbefalt, gir ungene litt for mye godteri, kjefter en gang i blant, røyker UTE og ikke på ungene, foreldre som drar på byen 1-2 ganger i mnd, har barna i bhg fra de er 8 mnd osv.. Ser jeg på som svæært uskyldig og er vel heller snakk om forskjellig familie dynamikk og har ikke noe med "gode" eller "dårlige" foreldre å gjøre ;) Det er min mening da ;)

Skrevet

Jeg synes at det favner bredt. Jeg har ikke mye til overs for foreldre som lar ungene bestemme alt. Da glemmer de barnets behov for grenser. Kjenner foreldre som gjør leksene for barna sine, bare for å slippe å krangle og diskutere, og foreldre som lager egen middag til ungene hver dag om de ikke vil ha det resten av familien skal ha.

Og så har vi selvsagt de som passer dårlig på barna. Kjenner noen som lot babyen være alene hjemme mens de drog på butikken et kvarter unna. De skulle jo bare handle og babyen sov alltid lenge. Kjenner andre som lar åtteåringen være barnevakt for en ganske nyfødt baby mens de selv skal på fest. Vet barnevernet har begge disse under oppsikt, og jeg synes absolutt at de kvalifiserer for tittelen dårlige foreldre.

Så kommer de åpenbare, som slår, mishandler eller krenker barna sine. De som er direkte stygge mot dem. De er de absolutt verste.

Jeg vil ikke kaste stein i glasshus. Sikkert mange som synes at jeg er en dårlig mor også. Har faktisk blitt beskyldt for det av flere, siden jeg fremdeles har 3,5 åringen bakovervendt i bilen, og det må jo iallefall gjøre henne kvalm, men har faktisk aldri fått noen klager fra henne selv... Jeg tenker mitt om enkelte foreldre, men de fleste tingene er ikke ting som jeg vil kalle dem dårlige foreldre for, men jeg vil heller si at jeg ville gjort ting annerledes.

Skrevet

Dårlige foreldre kan være så mangt og i forskjellig grad. F.eks De som setter seg selv foran barna, kjøper nye klær til seg selv hele tiden, går på cafe osv mens barna har fillete klær og ikke godt nok yttertøy i forhold til årstiden.

Også har du de de som misbruker barna fysisk og psykisk.

Så det variere i grad hvor dårlige foreldrene er.

Skrevet

Jeg vil si det er sammensatt. Av konkrete ting så er det veldig få ting alene som "kvalifiserer" til den tittelen uten at det er flere ting med i bildet.

Jeg var et av de barna som alltid fikk alternative middager om jeg ikke likte det som ble servert. Jeg fikk også ris om jeg ikke hørte etter når jeg hadde fått tilsnakk for noe flere ganger. Jeg vil si begge deler er galt, men likevel hadde jeg gode foreldre. Jeg fikk tydelige grenser (selv om det å spise det som ble servert til middag ikke var en av dem), og jeg fikk ubegrenset og ubetinget kjærlighet.

Kjærlighet er jo det aller viktigste. Mangler man det, så hjelper det ikke om alt annet er "korrekt" og ser bra ut på utsiden. Og har man mye kjærlighet, så kan man tåle noen feil. (Så lenge de ikke er altfor store selvsagt, som misbruk el.l.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...