Gå til innhold

er det jeg som er rar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vil helst ikke ha noe besøk på sykehuset rett etter fødsel. Vil ikke at alle skal ta på og holde min baby rett etter fødsel. de kan godt komme en uke etter fødsel når jeg har fått ro og fred og blitt kjent med min lille søtnos.

Det holder med meg og min mann. vil at babyen skal bli kjent med oss og vår lukt. ikke bli sendt fra arm til arm og bli stresset. er jeg rar som føler det slik? noen andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes du er rar, eller kanskje litt hysterisk. For meg er det en selvfølge at hele storfamilien får møte det lille underet, også besteforeldre, tanter og onkler gleder seg til å se den lille og jeg har ingen tro på at babyen blir stresset av å hilse på noen flere mennesker en liten time eller to i døgnet.

Tenk så skuffet og lei seg besteforeldrene blir om de ikke får møte sitt helt nye barnebarn før det har gått en hel uke. Håper virkelig ikke det blir sånn den dagen jeg blir bestemor.

Skrevet

Nei, du er ikke rar, tror det er helt normalt. :)

Jeg var helt motsatt selv, var ensom og livredd for å være alene etter fødselen. Men forstår deg likevel.

Folk er forskjellige. :)

Skrevet

Syns ikke du er rar i det hele tatt:)

Skrevet

Jeg syns ikke du er rar som føler det slik. Alle må finne ut hva som funker på hver enkelt, noen trenger tid og ro hjemme en periode andre elsker besøk og vise fram babyen. Du trenger jo ikke si en uke da, men heller se det ann og ta den tiden du føler dere trenger? Ville også bare krype i sengen og holde babyen for meg selv lengst mulig, men skjønner jo at besteforeldre, tanter og onkler klødde i fingerene etter å kose med babyen:) Og det var virkelig ikke så gale som jeg først trodde. Men, du vet selv hva som er best for deg, og gjør det som er best for deg, barseltiden er en følsom tid, vertfall for min del:)

Skrevet

Vi har selvfølgelig hatt besøk av besteforeldre, hvis du mener de ikke skal få se babyen den første uka fordi du er redd for den blir stressa syns jeg du er litt rar. Jeg orker ikke å ha huset fullt med folk den første uka, men besteforeldre er et must:)

Skrevet

Der jeg fødte var det bare barnets besteforeldre som fikk besøke, nettopp fordi foreldre og barn trenger ro til å bli kjent med hverandre.

Skrevet

vi er alle forkjellige.

for meg var det motsatt ,etter ks ville jeg ha mest mulig besøk på sykehuset.

pga dersom alle skulle kommet da jeg hadde reist hjem hadde jeg klikket gal.

mye pga jeg hadde følt at jeg hadde vert nødt til å lage i stand noe til besøket...

Skrevet

hei HI her,

jeg har lest at baby skal bruke den første tida med mamma og pappa og blir faktisk stresset av å kjenne 5 forskjellige lukter og berøring i løpet av deres første levedager. har også lest i sykehus brosjyren at mamma og baby skal få mest mulig tid sammen og at de ser helst at besøk blir tatt imot etter at vi har kommet hjem. så er det noen venninner som har født som sier at de som kom på besøk kunne se baby og stryke henne på kinnet men ikke løfte henne og ikke holde henne. syns også det er rart at de ikke lar pappa-en overnatte på sykehuset etter fødsel. besteforeldre kan jo se baby med en gang vi kommer hjem. en uke var kanskje drøy for besteforeldre. men tenkte først og fremst kusiner, fetter, onkel, tante, venninner, osv.

Skrevet

Jeg tenkte slik før fødsel med første selv om jeg aldri ytret tankene høyt ikke til barnefar engang.

Spilte ingen rolle for ingen kom og besøkte meg eller ytret ønske om å komme mens jeg lå på sykehuset. (selv pappaen var knapt der men det er en annen sak)

Det var faktisk veldig ensomt å se på alle andre som stolt fikk vise fram nurket sitt, og jeg ble veldig lei meg.

Første to ukene hjemme fikk vi ikke besøk heller så jeg syntes det var veldig trist. Med nummer to var jeg klar over at det kom til å bli slik.

Men det gjorde fortsatt veldig vondt at ingen brydde seg nok til å ønske å ta turen.

Da tror jeg det var et besøk før fram til babyen var 3 uker og det var svært lite besøk siden.

Minste er idag en 4 åring.

Jeg skjønner at det kan bli slitsomt med mye besøk på kort tid. Men jeg ville gått ut for bestemt før barnet er født for når du sitter der med barnet i armene er det mulig at du har forandret ønske.

Du kan jo si at besøk må avtales på forhånd så du vet at du er i form til det og de skal ikke vare lengre en 30 min for eksempel.

og at det kun er de nærmeste som får hilse på de første dagene.

Skrevet

Jeg tenkte litt som deg før fødselen, men når han først var ute ville jeg jo vise han frem til hele verden! Var så utrolig stolt :) og av de som kom å besøkte var det kun 2 stk som fikk holde han(søsteren min og reservemoren min). Vil tro familien er spent på å få se det lille vidunderet og de Må jo ikke holde og klemme på den nyfødte ;) Men du bestemmer selv og det må andre respektere. Men en hel uke synes jeg kanskje var litt sært.. Vis nå i allefall bilde av babyen da :)

Skrevet

Synes kanskje du er litt sær, men de må gjere det som passar for dykk. Med førstemann fekk eg ikkje besøk i det heile, og med andremann berre eit besøk, pga familie som bur andre stader. Eg syntes det var ganske stusslig. Eg ville gjerne vise fram den fine babyen. Eg var jo uansett saman med babyen 24 timar i døgnet, så 30 - 60 min avveksling hadde vore greit.

Dei treng jo ikkje løfte og halde på babyen, men ærleg tala synes eg ikkje at nyfødde ser ut til å bry seg så mykje om dei besøkjer eit fang eller to, det vert verre når dei er litt eldre. Ofte søv dei seg gjennom heile seansen :)

Skrevet

Nei, du er ikke rar, du er en god mor! Besøk på sykehuset er vel ikke lov lenger, nettopp av denne grunnen. Den første uken(e) er det baby, mor og far som er i sentrum. Dere skal bli kjent med hverandre og få igang amming osv. Venne dere til nye rutiner og gjøremål. Familien kan fint vente 1-2 uker, dette er det DERE som styrer. Man blir også veldig sliten av en fødsel og dagene etterpå, så det er viktig å få slappet av. Ikke alle har helt skjønt dette med barselbesøk og varighet osv. Noen setter seg til i timesvis og forventer bevertning av ymse sla og underholdning.

Vi var på sykehuset i to uker fordi jenta var dårlig etter fødsel, og selv om alle var veldig spente på å se henne greide de fint vente. De måtte tomn vente en uke etter vi kom hjem for vi ville ha litt tid hjemme for oss selv også før alle rant ned dørene her.

Så fyameg så slemme vi er mot besteforeldre og onkler og tanter som lot dem vente 3 uker med å hilse på VåR baby for at vi skulle komme oss nok til å orke det.

Skrevet

nettopp #13 - jeg leser ofte scientific blader og psycology blader og generelt mye om forskning rundt oppdragelse, fødsel, baby intelligens og jeg har lest og selv mener at mor, far og baby skal bruke tid på å bli kjent med baby og gi masse hud kontakt og være der for babyen 24/7. jeg sier ikke at man ikke skal la andre få hilse på lille nurket men at de godt kan vente noen dager (noen kan vente uker tom). hvilke rolle spiller det for vedkommende om de ser nurket en dag etter fødsel eller 3 uker etter fødsel. babyer kan ikke fokusere blikket i begynnelsen og de trenger hudkontakt med mamma/pappa og stemmen til mamma/pappa til å føle seg beroliget. folk tror at 30 min ikke har noe å si men 30 min i baby verden er veldig ekstrem. lille muspus har vært isolert i magen til mamma i 9 måneder. hørt på mamma og pappa sin stemme og blitt skjermet for lys og andre støy og idiotisk nærme svære ansikter som snakker til dem. nei altså jo mer info jeg finner om hva de har faktisk klart å finne ut om en babys intelligens og reaksjon til og med fra inni magen jo mer overbevist blir jeg at det med å utsette baby for stresset med å hilse på så mange så kort tid etter at den har blitt skvist ut av fødekanalen er skikkelig utenksomt overfor lille muspus. mvh HI

Skrevet
nettopp #13 - jeg leser ofte scientific blader og psycology blader og generelt mye om forskning rundt oppdragelse, fødsel, baby intelligens og jeg har lest og selv mener at mor, far og baby skal bruke tid på å bli kjent med baby og gi masse hud kontakt og være der for babyen 24/7. jeg sier ikke at man ikke skal la andre få hilse på lille nurket men at de godt kan vente noen dager (noen kan vente uker tom). hvilke rolle spiller det for vedkommende om de ser nurket en dag etter fødsel eller 3 uker etter fødsel. babyer kan ikke fokusere blikket i begynnelsen og de trenger hudkontakt med mamma/pappa og stemmen til mamma/pappa til å føle seg beroliget. folk tror at 30 min ikke har noe å si men 30 min i baby verden er veldig ekstrem. lille muspus har vært isolert i magen til mamma i 9 måneder. hørt på mamma og pappa sin stemme og blitt skjermet for lys og andre støy og idiotisk nærme svære ansikter som snakker til dem. nei altså jo mer info jeg finner om hva de har faktisk klart å finne ut om en babys intelligens og reaksjon til og med fra inni magen jo mer overbevist blir jeg at det med å utsette baby for stresset med å hilse på så mange så kort tid etter at den har blitt skvist ut av fødekanalen er skikkelig utenksomt overfor lille muspus. mvh HI

Du må være førstegangsfødende...

åssen har du tenkt å ordne deg når du skal ha nummer 2 og 3 om babyen skal skjermes for "støy og idiotisk nærme svære ansikter"? Sende søsknene på feriekoloni?

Et barn blir født inn i en større sammenheng enn kjernefamilien. Det har de blitt til alle tider. De er født som sosiale vesener, og med mindre du kan vise til forskning som uten tvil viser til at det å bli holdt av farmor eller nynnet til av onkel de første dagene i barnets liv er direkte skadelig, så tror jeg egentlig at du bare leiter etter noe som kan legitimere det faktum at du er sær.

Skrevet

Selv syntes jeg det var godt den første tiden å ha ro og bli kjent med barnet selv, uten for mye besøk. Syntes det var ok siste dag på sykehuset med litt besøk, ble jo ikke så lenge om gangen. Resten var vi avhengig av at kom for å bli lenger (overnatting) så ventet i 3 uker som var veldig passe for oss. Jeg ville føle meg litt komfortabel med situasjonen og baby før jeg lot andre involvere seg. Men hadde jeg hatt familie nærmere så hadde jeg latt dem komme men bare et kort tidsrom om gangen. Uansett dere som bestemmer hvordan dere vil ha det, bare pass på å si ifra litt på forhånd.

Skrevet

når jeg fikk min siste så hadde jeg KS og ga beskjed om at jeg ville helst at folk kunne komme på besøk til meg etter jeg hadde kommet hjem.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg syns IKKE du er rar. Alle er forskjellige. Jeg syns det var trist at ingen tok på magen min da jeg var gravid med nr 1, mens her på forumet leser jeg stadig at damer er sure fordi folk tar dem på gravidmagen uten å spørre. Noen syns det er trist å ikke få besøk, andre syns det er deilig.

Jeg syns du skal skrive sms til venner og kjente (eller mannen din kan gjøre det) og sende rundt: "hei alle sammen, vi har fått en nydelig gutt/jente den og den dato. Alt er vel med mor og barn, vi tar ikke imot besøk på fødeavd., men dere er velkomne til å hilse på ham/henne når det måtte passe seinere."

Skrevet

takk for de som støtter dette. sier jo så klart ifra til kjære og kjente at vi vil vente med besøk til etter hjemkomst. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...