Gå til innhold

Hvordan er livet deres organisert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

står dere opp 1 time før arbeid for at hele familien skal ha tid til frokost sammen?

eller er det full fart og stormende jubel for å rekke alt og få med seg alt før man kaster seg i bilen for å rekke jobb og levere unger i bhg?

samles dere rett etter jobb og bhg for å spise middag sammen rundt spisestuebordet?

eller gir dere minsten en skive i hånda før dere fyker av sted på butikken for å handle det som trengs for middag?

Får dere panikk av skitten oppvask og setter dette rett i oppvaskmaskinen etter måltidet er fortært?

eller kan det stå på kjøkkenbenken til kvelden når minsten har lagt seg?

Hvordan gjør dere leggingen? er det rett i seng og go`natt?

Eller tar dere tiden til å lese litt i en bok,synge en sang osv, før det er ro og natten?

Syns dere det kan være ok å ha barnet i Bhg en dag selvom dere har fri for å gjøre forefallent husarbeid?

Eller henter dere hjem barnet ved første og beste anledning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar livet som det faller seg, gir blaffen i bekymringer og strev.... ;-)

Skrevet

I og med at jeg er hjemmeværende med yngste, så er det kun eldste og mannen som står opp tidlig. Han står opp tidlig nok til å ikke stresse.

Vi spiser middag sammen.

Stresser ikke med oppvask; kaster bare det som er igjen på fatene og skyller kjapt over bestikk og fat. Tar det når ungene sover, som oftest.

Har faste leggerutiner med kos og ei bok.

Har mannen fri, så står jeg tidlig opp med eldste og går med henne i barnehagen, og henter på samme tid som mannen ville gjort om han hadde vært på jobb.

Skrevet

Er hjemmeværende, så har nokså god kontroll på det meste. Liker ikke å samle oppvasken eller annet som bare øker i mengde. Det kan stå noen timer, men det plager meg litt.

Barna får frokost i barnhagen, går der 3 dager, så jeg leverer dem til den. Mannen drar på jobb kl. 6.30 så frokost sammen i ukedagene er aldri aktuelt. Minste på 1 år er hjemme med meg. Mannen er hjemme 17.30, da spiser vi middag sammen. Nå er barna så små at de ikke har noen fritidsaktiviteter, så det vil kanskje endre seg etterhvert hvordan det blir med felles middager. Etter middag rydder jeg kjøkken og vasker litt klær, mannen er sammen med barna frem til de skal spise kveldsmat ca. kl. 19. Jeg tar meg av det aller meste når det gjelder husarbeid, hente/levering, organisering og handling.

Vi har faste leggerutiner, mannen ordner de to eldste, men det inkluderer ikke å lese bok. Leggingen er rimelig kjapp. Vi gjør en del aktiviteter sammen på dagtid, så har ikke dårlig samvittighet. Når de eldste er lagt setter mannen seg ned foran tv med pc/jobb på fanget. Minsten er våken noen timer til, og leker der pappan er. Jeg tar meg en tur til venninner på den tida noen kvelder i uka, eller gjør ting som trengs i hus eller hage.

I helgene bytter vi på å stå opp med barna, men stort sett er det mannen som gjør det, så har jeg heller ansvar for minsten som våkner om nettene.

Skrevet

De to eldste er forresten i barnehagen 6 timer 3 dager i uka. De får sjelden ta fri, men de har ikke noe spesielt ønske om det heller. 3 dager i uka og korte dager er tydeligvis akkurat passelig for dem.

Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Jeg begynner på jobb først og spiser ikke frokost så jeg går i dusjen og kjører deretter til jobb mens mannen står opp med barnet og leverer dette i barnehagen tidsnok til frokost der før han kjører til jobb, mannen spiser heller ikke frokost.

Jeg henter i barnehagen igjen og så spiser vi middag sammen alle sammen:)

Skrevet

Vi har fire barn på 3, 5, 8 og 11 år.

Her står alle opp mellom halv syv og syv, alle kommer seg i klærne også spiser vi frokost sammen hele gjengen. Etter frokost suller ungene rundt litt, pakker skolesekk, passer på at gymtøy er med, legger frem fotballtøy o.l. som trengs rett etter skolen osv mens jeg lager matpakker til barna.

Klokken 8 går de to eldste hjemmefra og mot skolen og mannen drar på jobb, rett etter reiser jeg avgårde mot barnhagen med de to yngste. Etter at de yngste er levert stikker jeg innom butikken og handler det vi evt måtte mangle, kjører hjemom med det også videre på jobb (jeg begynner som regel 9, 9.30 eller 10).

De to eldste går hjem fra skolen selv, tar seg litt enkel mat som yoghurt, frukt eller en skive før de begynner på leksene. Jeg og mannen slutter gjerne på jobb en gang mellom fire og fem, den som slutter først henter i barnehagen også er det hjem til middag).

Vi spiser middag sammen klokken fem stort sett hver eneste dag, noen dager litt forskjøvet og av og til mangler en person rundt bordet pga trening e.l. men vi er stort sett samlet da.

Jeg og mannen deler på oss om ettermiddagen, de to eldste har treninger og diverse, noen ganger må de kjøres, andre ganger sykler de.

Vi rydder av bordet og inn i maskinen etter middag, tørker over bort og benker så det ser ok ut. Barna spiser gjerne frukt før de legger seg om kvelden.

Jeg smårydder underveis så det ser sjeldent helt bombet ut her, men litt rot gjør ikke at jeg får helt hetta nei.

Vi har kosestund i stuen før vi legger barna, snakker sammen, leser litt, koser i armkroken. Så er det kveldstell og rett i seng, vi hverken leser eller synger på sengekanten, men kan godt sitte og snakke litt. Mannen ligger og koser litt i senga sammen med barna av og til.

Har ingen problemer med å ha barna i barnehagen på en dag jeg har fri, så jeg får trent og gjort unna litt ærend, men da har de selvfølgelig kort dag.

Skrevet

Pappa drar på jobb halv 6, for han pendler til jobb. Ved seks-tiden våkner stort sett barna, og vi har en kosestund i senga mi før vi står opp halv sju-sju, alt etter når jeg begynner på jobb. Så mens jeg er på badet, kler ungene seg, og etterpå spiser vi frokost sammen. Hvis det er tid etter det, får ungene se litt på barne-TV mens jeg drikker en kopp kaffe. Så kjører jeg dem til barnehagen, før jeg stikker på jobb eller skole.

Etter jobb eller skole, henter jeg ungene. Hvis jeg ikke hadde tid til å handle i lunsjen, tar vi det på vei hjem. Handler stort sett kun en eller to ganger i uka. Så kjører vi hjem. Er hjemme et sted mellom fire og fem, etter når jeg sluttet på jobb. Begynner på middagen med en gang, hvis ikke det er fint vær. Da tar vi en tur ut. Vi spiser mellom fem og seks og så ser ungene barne-TV en stund, eller leker, hvis de heller vil det. Denne tiden bruker jeg til husarbeid. Halv-sju begynner jeg legging av første barn. Bok og noen sanger og en liten prat i senga, før jeg går og gjentar hele ritualet med barn nummer to. De er stort sett lagt til halv åtte. Om Hotel Cæsar går, ser jeg det før jeg fortsetter med husarbeid, og om det ikke går, begynner jeg rett på husarbeid. Helt i slutten før leggetid tar jeg en gjennomgang av dagens pensum. Pappa kommer oftest hjem etter leggetid.

Jeg jobber annenhver lørdag og da har ungene pappatid, og hver søndag er familietid. Da fisker vi, drar på tur i marka, ut og spiser, kino eller liknende.

Føler meg egentlig lite stresset. Men går litt på autopilot, merker jeg. Det er hardt å jobbe 80% og studere på full tid, men det går. Det verste er at jeg føler jeg ser ungene lite. Huset flyter av og til over av rot, spesielt i eksamenstider. Er det rot, så plager det meg, men ikke alltid jeg gjør noe med det likevel. Har heldigvis to unger som gjerne hjelper til med husarbeid, så da får vi vært litt sammen da også.

Gjest Antarctica
Skrevet

Frokost går meget kjapt... Alle andre måltider er det mer ritualer rundt, og leggingen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...