tuppelure82 Skrevet 21. juli 2012 #1 Skrevet 21. juli 2012 Hei Trenger litt hjelp og tips jeg. Har tvillinger. De er premature, født i uke 33. De er 8 uker i dag. Vi sliter litt med nattmating (jeg ammer ikke) og søvn. De får mat ca hver 3 time, men det hender de forlanger mat etter bare 2 t, noen ganger går det 4. Om en krever mat vekker jeg også den andre slik at de spiser samtidig. De er jo så små ennå at jeg føler liksom at de må få mat når de vil. De sover bra fra morgenen av og utover dagen. Men til kvelden sånn i 19 tida og utover er de mye våkne og sutrete (ikke kolikk). De får mat ca 00-01 tida før vi legger oss. Problemet er at de da stortsett ikke vil sove. Kanskje en sover, men da kan du garantere at den andre ikke vil sove. Tenker på å innføre rutiner på faste sovetider og mating, men er litt usikker på om jeg får det til. Er vanskelig å samkjøre to, men etter hvert kanskje. Noen som har noen gode tips? Noen i samme situasjon? Mottas med takk c",)
Nurse77 Skrevet 21. juli 2012 #2 Skrevet 21. juli 2012 Hei! Jeg har ingen råd, da jeg ikke har hatt tvillinger. Vil bare gi en klem og si at jeg håper det går bedre etterhvert. Det hørtes slitsomt ut, slik dere har d nå. Det eneste jeg har å mene om dette m tvillinger er hva en kollega som har tvillinger sa: de MÅ samkjøres, dvs vekke den ene hvis den andre vil ha mat, ellers sliter man seg ut. Håper noen erfarne tvillingmammaer kan svare deg. :-) Lykke til!
MammaMia=) Skrevet 21. juli 2012 #3 Skrevet 21. juli 2012 Våre gutter var også litt fra hverandre med en gang når vi var hjemme fra sykehuset, men etterhvert så fikk vi samkjørt dem. Litt vrient, men vi lot en av dem få litt mindre mat (veit det høres slemt ut) i en av måltidene, slik at de ble sultene igjen på likt neste gang. Da tok ikke det lange tiden før de var samkjørt på mating. Soving var til og fra, men om natten så nektet de plent å sove i sin egen seng etter nattmat, så da sov de med oss eller de 2 felles resten av natta. Var heldige med at de sov hele natta fra de var 3 mnd, så krysser fingene for at dine gjør det samme. Noen netter ville ikke de sove når dem ble lagt heller, så da la vi dem sammen, som de var vandt til i magen. Kjøpte uro med lys på, da en av dem var litt redd for å ha det mørkt. Det hjalp oss veldig i hvertfall. Er ikke alltid så mye annet å gjøre enn å vente til dem får inn rutinene selv, men håper på at de blir litt mer samkjørt for deres del i hvertfall. Veit ikke om noe av dette hjalp deg da... Lykke til og kos dere masse med barna..
tuppelure82 Skrevet 21. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 21. juli 2012 Tusen takk for svar begge to. Har en 3 år gammel datter som vi fikk gode rutiner på etter ca 4 mnd så det er håp. Får bare ta tida til bruk.
Sarabi* Skrevet 21. juli 2012 #5 Skrevet 21. juli 2012 Vet ikke om det er lov å tipse om andre forum - men på tvilling-forum.com er det hjelp å få
G05+2spirer2012 Skrevet 22. juli 2012 #6 Skrevet 22. juli 2012 Det der var som å lese min egen hverdag! Jeg har også tvillinger hvor de var premature. De er nå 2,5 Mnd og sliter med det samme. Har dessverre ingen tips eller råd,men håper andre har et til oss:) Jeg er alene med mine 2 og en gutt på 7,så jeg krysser fingre å tær for at de samkjøres fort å sover hele natten! Lykke til:)
alltid en sliter Skrevet 4. august 2012 #7 Skrevet 4. august 2012 Hei! Du må bare fortsette å vekke den andre for å gi dem mat samtidig. det er MEGA viktig. Jeg har tvillinger selv.Di ble født i uke 34 og var 1690 og 1450 så veeeldig små. Vi fikk dem hjem 1 måned etter fødsel. Vi vekket alltid den som sov for å gi di mat samtig om det var dag eller natt. Samkjøring er kjempe viktig. Jeg har aldri ammet di,så min samboer var med å matet. Di første 3 månedene var utrolig slitsomme. Spesielt nettene da var di våkne hver sin gang. Plutselig begynte den største å sove lenger enn minsten. Jeg forstatte å vekke den største for å gi mat,men da hun var 3,5 måned var det bare minsten som fikk mat på nettene. Plutselig løsnet alt så sov begge rundt om nettene. Den dag i dag får di mat samtidig og hviler samtidig. Det er alltid en av di som kanskje sovner halv time etter den andre,men det kan en ikke styre. Di har 3 hviler i løpet av dagen,men aldri etter klokken 16.00 Kvart over 6 - halv 7 tiden begynner kvelds stellet og mating. Klokken 7 er di i seng. MInsten sovner som regel med en gang. Hu største sovner som regel kvart over 7 halv 8. Uansett hva du gjør så må du samkjøre di,det er kjempe viktig visst du skal kunne ta vare på den lille "fritiden" du har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå