Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #1 Skrevet 20. juli 2012 Hvilke matvarer påvirker ikke blodsukkeret?, hva små spiser du? noen som har noe gode råd? Hva er ok og spise og hva ikke? er jo gravid så kunne tenke meg og ha noe å spise på hele tiden hehe!
Gjest peacock Skrevet 20. juli 2012 #2 Skrevet 20. juli 2012 Jeg fikk glukoseintoleranse helt på tampen av svangerskapet. Spis grovt, ofte og helst mat som ikke påvirker blodsukkeret alt for mye. Dette er matvarer med lav glykemisk indeks - enkelt å google på nettet :-)
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #3 Skrevet 21. juli 2012 Tar du ikke insulin? Da kan du vel spise det meste. Jeg spiste mye egg, skinke, avocado o.l. Mye salat.
SiriViri Skrevet 21. juli 2012 #4 Skrevet 21. juli 2012 Lite mat med mye karbo., lite mat som gir blodsukksvingninger. Spiste nøtter, gulrøtter, agurk, minitomater osv som snacks. I beg var jeg supersensitiv for insulin og kunne spise det meste, verre på slutten!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #5 Skrevet 21. juli 2012 Jeg fikk sv.diabetes i uke 32 og klarte å regulere det med kostholdet, sjøl om målingen etter glukosebelastninga var så høy at jeg skulle hatt insulin. Jeg spiste mye ryvita knekkebrød, "Frø og fiber" brødet til Coop og fullkornprodukter generelt. Lite karbohydrater i pålegg (bortsett fra brunost, syltetøy, nugatti ol.), så ha tynne skiver med masse pålegg, paprika, agurk, tomat osv. Jeg kunne ikke drikke melk og jus, så ble stort sett vann. En ligthbrus innimellom for å kose meg litt. Til middag hadde vi stort sett det vi pleier. Jeg spiste bare grønnsaker istedet for potet. Hadde fullkornspasta/ris og masse salat. Hvis du googler lavkarbo-oppskrifter på kaker og is osv, så finner du mye som ikke påvirker blodsukkeret. Jeg lagde en is som var fantastisk god og den kunne jeg spise mye av uten problemer. 70% sjokolade kunne jeg spise endel av. Coop sin kokesjokolade med 70% er veldig god Nøtter er bra og godt:) Spiste endel av det. Man er reagerer forskjellig og det kan variere fra dag til dag også... Må nesten prøve seg litt fram. Trenger ikke ha et trist kosthold selv om har sv.diabetes...må bare være litt kreativ:) Lykke til
SiriViri Skrevet 21. juli 2012 #6 Skrevet 21. juli 2012 En ting å være obs på om du tar insulin: lav karbo med mye fett forhindrer at insulinet fungerer, og dermed får du en høyere blodsukkerstigning for de karbohydratene du har i måltidet selv om det er lite!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2012 #7 Skrevet 21. juli 2012 Jeg tar ikke insulin. Dette er ganske nytt, så jeg har fått blodsukker måler, og skal se om jeg klarer og regulere det med kost endringer. Kan jeg ikke det blir det insulin. Så er helt på jordet, da jeg aldri har brydd meg om hva hver enkelt mat type inneholder og er fruktoman og grønnsakoman, elsker og spise på det hele tiden. så nå er det rimelig vanskelig og være gravid, og kun spise litt og regelmessig. og riktig mat:/ HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå