Gå til innhold

Uenighet ang. skolegang til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen er uenige ang hvilken type skole vi skal velge til barna. Dvs at jeg ønsker en privatskole som jeg er overbevist om vil tilføre barna mye mer enn den offentlige. Mannen mener at den offentlige nærskolen er grei, med argumenter som at alle de andre barna som går der ser ut til å ha det bra.

Jeg mener veldig sterkt at barna mine vil få best utgangspunkt om de får gå på denne private. At den private koster penger er ikke noe problem (det er mannen min også enig i)

Noen andre som har erfaring med liknende problemstilling ift til barna, der dere har vært veldig uenig i oppdragelse?

Takknemlig for innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det handler vel om hva som til syvende og sist er det viktigste for dere i forhold til barna. Vi har hatt 3 barn i offentlig skole, og har nå valgt privat for nr4(og nr 5 og 6, om vi er fornøyde med det). Dette fordi denne skolen står for verdier som er veldig viktige for oss, og som vi føler ikke er så høyt prioriterte i den offentlige skolen....

Skrevet

Datteren vår går på en privatskole her i Oslo og vi er svært fornøyde.

Lærerstaben er stabil uten store utskiftninger og de har endel verdier som barn dessverre ikke får tilført i den offentlige skolen lenger

. I tillegg sognet hun til en av de verste skolene i byen og for oss var det uaktuelt å la henne gå der.

Ulempen er selvfølgelig at hun ikke har alle klassevennene i umiddelbar nærhet men dette syntes jeg ikke er ett stort problem, vi avtaler heller lekedager med foreldrene til de hun ønsker å treffe på fritiden.

Vi er alt i alt veldig fornøyde, ikke er det spesielt dyrt heller.

Skrevet
Jeg og mannen er uenige ang hvilken type skole vi skal velge til barna. Dvs at jeg ønsker en privatskole som jeg er overbevist om vil tilføre barna mye mer enn den offentlige. Mannen mener at den offentlige nærskolen er grei, med argumenter som at alle de andre barna som går der ser ut til å ha det bra. Jeg mener veldig sterkt at barna mine vil få best utgangspunkt om de får gå på denne private. At den private koster penger er ikke noe problem (det er mannen min også enig i) Noen andre som har erfaring med liknende problemstilling ift til barna, der dere har vært veldig uenig i oppdragelse? Takknemlig for innspill :)

Jeg ville aldri funnet på å sende barna på en offentlig skole. Offentlig skole er søppel, pedagogikken er basert på lavt kvalifiserte politikeres innfall og moter, mens privatskoler som regel har en mer gjennomtenkt pedagogikk og så å si alltid holder høyere kvalitet.

Skrevet
Jeg og mannen er uenige ang hvilken type skole vi skal velge til barna. Dvs at jeg ønsker en privatskole som jeg er overbevist om vil tilføre barna mye mer enn den offentlige. Mannen mener at den offentlige nærskolen er grei, med argumenter som at alle de andre barna som går der ser ut til å ha det bra. Jeg mener veldig sterkt at barna mine vil få best utgangspunkt om de får gå på denne private. At den private koster penger er ikke noe problem (det er mannen min også enig i) Noen andre som har erfaring med liknende problemstilling ift til barna, der dere har vært veldig uenig i oppdragelse? Takknemlig for innspill :)
Dere kan jo snakke med foreldre som har barn på nærskolen og høre hva de sier om den. Kan være greit å få litt innsideinformasjon. Ellers mener jeg at den offentlige skolen skal være bra nok, ideellt sett.

Poenget med privatskole er jo og at mange ressurssterke foreldre sender barna dit, slik at de som går der ikke er helt representative for gjennomsnittet. Foreldrene er ofte flinke til å følge opp, ønsker visse verdier og en type pedagogikk, f,eks steiner eller montesorri.

Ville tenkt litt på nærheten til skolen, tror det kan være greit å ha venner i nærmiljøet, være en av gutta i gata hvis du skjønner.

Tror og at mange som går på privatskole vil slite med å identifisere seg med majoriteten, og tross alt skal man ut i virkeligheten på et tidspunkt.

Samtidig tror jeg nok at de som går på private skoler gjerne ligger laaangt foran de som går på offentlig. Kravene er større, disiplinen er bedre, man har ikke barn fra svakere sosiale lag i samfunnet.

Skolene kan faktisk velge å utvise elever som ikke oppfører seg noe den offentlige faktisk ikke kan på samme måte.

Skrevet

Så leit at jeg må sende mine barn på søppelskole da, siden noen av dere mener offentlige skoler er det. Greit at det sikkert er forskjell på privat og offentlig skole, men lærerne som jobber der har da sannelig tatt den samme utdanningen som de som jobber på offentlige skoler. de private skolene har som oftest bedre økonomi, men elevene skal gjennom samme pensum uansett om de går på montesorri eller på en vanlig offentlig skole.

Skrevet

Så leit at jeg må sende mine barn på søppelskole da, siden noen av dere mener offentlige skoler er det. Greit at det sikkert er forskjell på privat og offentlig skole, men lærerne som jobber der har da sannelig tatt den samme utdanningen som de som jobber på offentlige skoler.

Nei, det er nettopp det de IKKE har!

De som jobber på offentligskolene er de som fikk 2 i norsk og såvidt kom inn på et høyskolestudium ved HiO, landets dårligste høyskole.

De som jobber på privatskoler er ofte høyt kvalifiserte og svært dedikerte personer. På min skole hadde vi en biologilærer som var direktør i et stort legemiddelfirma før han fant ut at han heller ville jobbe som lærer på vår skole fordi han brant for den saken/pedagogikken.

de private skolene har som oftest bedre økonomi, men elevene skal gjennom samme pensum uansett om de går på montesorri eller på en vanlig offentlig skole.

Nei, hele poenget med private skoler er at de har sitt eget pensum og sin egen pedagogikk.

Offentligskolene får sin pedagogikk fastlagt etter påfunn og moter fra politikere som selv sjelden har høyere utdannelse, og som ikke har noe forskningsmessig eller filosofisk grunnlag. Nå sist det tullete påfunnet med "baseskoler".

Skrevet

Så du mener at alle de lærerne som jobber i offentlige skoler bare har dårlig karakterer å kun er utdannet ved HIO? det finnes faktisk fler høgskoler med lærerutdanning her i landet. Uansett skal elevene gjennom samme pensum, uavhengig om skolen har satt opp en annerledes lærerplan enn den offentlige skoler er pliktig å følge. lære det samme skal de.

Pedagogikken lærerstudentene må studere er den samme, går ut på det samme, og teoriene til teoretikerne er den samme.

At base skoler og base barnehager ikke er den otimale læringsarenaen for mange kan jeg være enig i, men mange av disse instutisjonene fungerer faktisk som de skal også.

Skrevet
Uansett skal elevene gjennom samme pensum

Feil. å lære det samme betyr ikke samme pensum. Forresten lærer man ikke "det samme" heller fordi man på privatskole ofte lærer ting man som ikke lærer på offentligskole.

Pedagogikken lærerstudentene må studere er den samme, går ut på det samme, og teoriene til teoretikerne er den samme.

Fullstendig feil. Pedagogikken er IKKE den samme. Steinerskolelærere studerer STEINERpedagogikk. Det er IKKE det samme som salamanderpedagogikken i offentlig skole.

Det teoretiske grunnlaget for det de driver med i offentligskole er ytterst tynt, og studentene er ofte blant de mindre begavede. Slik er det ikke i privatskoler fordi det er en mye mer selektert gruppe de rekrutterer fra.

Privatskoler er eliten, både når det gjelder lærere, foreldre og elever. Offentligskole er bare for de som ikke har råd (evt. vett) til privatskole; slik er det i hele verden.

Skrevet

Hva koster det egentlig å ha ungene på privatskole?

Skrevet (endret)

Hadde jeg bodd i Oslo skulle jeg enten ha hatt jenta mi på Ny skolen.

Men siden vi bor rett uten for byen blir det vanlig skole på frøkna her.

Endret av Hulda73
Skrevet

Jeg er utdannet lærer ved HIB. Jeg har de fire obligatoriske årene, med gode karakterer, i tillegg har jeg to år videreutdanning. Jeg underviser på en offentlig skole, så at alle lærerne som underviser der har de laveste karakterene stemmer nok ikke helt.

I tillegg er det slik at det er ikke pedagogikken som gir grunnlaget for læring. Pensum og pedagogikk er ikke det samme. Pensum er det faglige som skal læres. Pedagogikken er en del av oppdragelse og retningslinjene for hvordan en fremmer læring. Det betyr at pedagogikken er ulik, men pensum er det samme. Nasjonale prøver tester det samme, uavhengig av hvilken skole en går på. Men du må velge det som passer for deres barn.

Det er forskjell på offentlige og private skoler. Den største forskjellen er foreldrene. Det er ofte de ressurssterke foreldrene som sender barna sine på privat skole. En av grunnene til at det er mindre uro og støy, bråk, mobbing på private skoler er fordi foreldrene har en annen forventning til barna sine. En del av elevene på offentlige skoler har ikke oppdragelse hjemmefra, og foreldrene har da lagt ansvare for oppdragerrollen over på skolen. Slik skal det ikke være.

Og det er ikke helt slik som jeg kan tenke meg at du HI tror, at de smarteste barna går på privat skole.

Skrevet

Det er stor forskjell på skoler og lærere, både offentlige og private. Det er ikke slik at alle offentlige skoler er dårlige. De fleste er faktisk bra. Det er heller ikke slik at alle private skoler er gode. Her jeg bor er det to private skoler. Den ene er en steinerskole. Ungene som går der lærer mye rart, men de aller fleste av dem sliter enormt med matte og naturfag når de begynner på vidregående. Der ligger de langt bak dem som har gått på offentlig skole. Til gjengjeld lærer de mye historie og humanistiske fag.

Den andre skolen er en kristen skole. Hva de egentlig lærer der vet jeg ikke, men ungene derfra virker rett og slett kuet og omgås aldri noen andre. Det kunne ikke falt meg inn å sende barna mine dit. Det har også vært rykter om at den skolen står i fare for å miste statstilskuddet pga vranglære av barna og bruk av ulovlige straffemetoder.

Den offentlige skolen er ikke perekt, men helt klart den jeg foretrekker.

Skrevet

Jeg har gått på Steiner Barneskole og 1 år på Steiner Vidregående... Eneste jeg kan si om det er at da burde man kjøre løpet heeelt ut. For når jeg hadde gått på steiner og begynte på offentlig skole var opplegget så annerledes at det var vanskelig å komme inn i fagene. Matte læres på helt andre måter på steiner vs offentlige... Og fra å få utdypende individuelle evalueringer i hvert fag til å få karakterer var en stor overgang. Det offentlige går ikke så dypt inn på hvert individ og følger skjemaer og retningslinjer... Styrker ikke dine sterkere sider osv..Når det er sagt har jeg hatt mer bruk for karakterene jeg fikk fra det offentlige, da arbeidsgiver ikke har så stor interesse for at jeg er flink i Eurytmi og Kor.

Slik jeg ser det har både den offentlige og private, positive og negative sider ;)

Skrevet

Og det er ikke helt slik som jeg kan tenke meg at du HI tror, at de smarteste barna går på privat skole.

Nei, jeg mener ikke at de smarteste barna går på privat skole. Jeg mener at mine barn vil få det beste utgangspunktet ved å gå på den private skolen som jeg ønsker. Det er færre i klassen, spesielt dedikerte lærere og generelt et inntrykk av godt samhold og fellesfølelse og ansvar.

Jeg ønsker at barnet mitt skal ha det beste utifra mine verdier og det inkluderer en god skole. Har selv dårlig erfaring fra offentlig skole (selv om de selfølgelig er flere år siden) og har også venneforeldre med dårlig erfaring for sine barn.

Jeg er ikke usikker på om jeg bør velge denne private skolen. Et av mine

problemer er å få mannen til å se det samme.

Hi

Skrevet

Så du mener at alle de lærerne som jobber i offentlige skoler bare har dårlig karakterer å kun er utdannet ved HIO? det finnes faktisk fler høgskoler med lærerutdanning her i landet. Uansett skal elevene gjennom samme pensum, uavhengig om skolen har satt opp en annerledes lærerplan enn den offentlige skoler er pliktig å følge. lære det samme skal de.

At base skoler og base barnehager ikke er den otimale læringsarenaen for mange kan jeg være enig i, men mange av disse instutisjonene fungerer faktisk som de skal også.

Jeg går ikke på Hio, men på en annen av landets største høgskoler, og kan bekrefte at alt og alle slipper inn på lærerutdanningene, i alle fall for 1. Til 7. Trinn, og at alt og alle klarer å komme seg gjennom også, med elendige karakterer og et minimum av arbeidsinnsats, interesse, kunnskap og selvinnsikt. Det jeg ser ute i Praksis er heller ikke oppløftende.

Jeg kjenner ingen privatskoler, men etter å ha kommet halvveis i lærerutdanningen er jeg oppriktig bekymret for min sønns fremtidige skolegang i offentlig.

Skrevet

Jeg har jobbet på privat gymnas. Det er overhode ikke slik at det er "elitebarn" som går på privatskole. I veldig mange tilfeller er det barn/ungdom som gjør det dårlig på offentlig skole, får dårlige karakterer og trenger noe "ekstra" for å komme seg gjennom videregående. Privat skole er et utmerket tilbud til disse.

"Eliteelevene" vil jeg påstå er de som gjør det bra på offentlig skole til tross for at de gjerne er dårligere.

Skrevet

Det er mange elever som klarer seg glimrende på offentlig skole. Jeg kommer til å la barna mine starte på offentlig og se hvordan det går. Blir det problemer med faglige svakheter eller mobbing, så bytter vi heller til privat da. Tror privatskoler er flinkere til å forebygge og slå ned på mobbing.

Jeg tror det er viktig at de går på skole med vennene sine fra nærmiljøet. Og har vi ikke behov for privat, så ser jeg ikke poenget med å velge dette.

Skrevet

Det var mange artige vrangforestillinger her, særlig fra privatskoleforeldre. Nei, ikke alle lærere i privatskoler hår høyere karakterer, er mer dedikert, mer stabile og bedre til å lære bort. Ikke alle elever i privatskoler er bedre oppdratt, smartere osv. Privatskolebarn danner ikke noen "elite" her til lands.

Noen privatskoler er gode, noen er så dårlige at de blir stengt, noen offentlige skoler er gode og noen er dårlige.

Som foreldre så får man vurdere den enkelte skole og hvert enkelt barn i forhold til hva som er best for barnet. Om du som forelder ikke synes at det gjør noe at klassevennene bor flere kilometer unna, eller at bestevenninnen skal gå på en annen skole, så er ikke det det samme som at barnet ditt synes det er greit. Om du mener at det er viktigere med eurytmi eller andakt om morgenen enn matematikk og evolusjonslære, så er det likevel ikke sikkert at det passer best for ditt barn.

Jeg har barn som har gått gjennom den offentlige skolen i en særdeles fattig kommune. Selv om kommunen vår er blant de som bruker minst penger pr elev i landet, så har de et fantastisk lærerteam som er både stabile, dyktige, kreative, ser hver enkelt elev og stiller høye krav. Elevene i mitt barns kull gikk ut av 10. med det beste eksamenssnittet i fylket, inkl. privatskolene.

Skrevet

Nå lurte vel ikke Hi på hva som et best av offentlig eller privat skole. Det etfEr uansett ikke noe svar på. Jeg har alle mine skoleår fra Steinerskolen, har hatt det fantastisk der, lært det jeg skal, og er akkurat ferdig med master på universitetet, hele veien med toppkarakter. Jeg kan både matte, evolusjonslære OG eurytmi. Har ingen problemer i arbeidslivet heller..

Men det som fungerte for meg, fungerer ikke for alle andre. Det gjelder offentlig og privat. Det finnes dritt og himmel i begge leire, det vet dere ikke før dere har prøvd. Dere kan få håpløse lærere beggesteder, mobbing begge steder osv. Ingenting noe av hønene her sier om hva som er best og hvor fælt det er på andre siden, er egentlig relevant for akkurat dere.

Ta med deg mannen din på besøk til den private skolen, la han stille dem spørsmål og få se hva de driver med. Så kan dere diskutere videre når bege føler at dere har like god informasjon om begge alternativene.

Hør for all del ikke på kranglefantene her inne, alle vet best, de andre tar alltid feil, her er alt svart hvitt, enten eller ;)

Skrevet
Hva koster det egentlig å ha ungene på privatskole?

Vi betaler i underkant av 2000 kr i mnd.

Skrevet

Det kommet jo helt an på privatskolen, det! Ulike skoler, ulike priser. På Steinerskolen er skolepengene behovsprøvd etter familiens inntekt. Noen går gratis, noen betaler bare et par hundre for materiell, noen betaler tusenlapper.

Skrevet

Tja her er valget klart offentlig, vi hører til en liten bygdeskole med 8-12 barn i klassen og kun en klasse per trinn.

(vi bor like ved en større by så er mange søkere å velge mellom de gangene noen nye skal ansettes.)

Engasjerte lærere og god oppfølging pga små klasser så det er en flott skole.

Hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg nok tatt et godt overblikk av hvilke private som er å velge mellom. Når jeg bodde i oslo vurderte jeg den internasjonale bhg+ skole siden mine barn er tospråklige. men valgte isteden å flytte vekk fra den byen.

Skrevet
Uansett skal elevene gjennom samme pensum
Feil. å lære det samme betyr ikke samme pensum. Forresten lærer man ikke "det samme" heller fordi man på privatskole ofte lærer ting man som ikke lærer på offentligskole.
Fullstendig feil. Pedagogikken er IKKE den samme. Steinerskolelærere studerer STEINERpedagogikk. Det er IKKE det samme som salamanderpedagogikken i offentlig skole. Det teoretiske grunnlaget for det de driver med i offentligskole er ytterst tynt, og studentene er ofte blant de mindre begavede. Slik er det ikke i privatskoler fordi det er en mye mer selektert gruppe de rekrutterer fra. Privatskoler er eliten, både når det gjelder lærere, foreldre og elever. Offentligskole er bare for de som ikke har råd (evt. vett) til privatskole; slik er det i hele verden.

Jeg er er enig i at å lære det samme ikke betyr det samme som samme pensum. Men så er det da slik i dag at alle skoler, private eller offentlige, må følge den samme læreplanen. (K06, Kunnskapsløftet). Utover dette imidlertid opp til den enkelte skole og lage lokale læreplaner med konkretisering av læringsmålene. Et så generelt mål som "lese et mangfold av tekster i ulike sjangrer og av ulik kompleksitet på bokmål og nynorsk: norske og oversatte, skjønnlitterære tekster og sakprosatekster"(Norsk, 7.trinn) kan faktisk tolkes og konkretiseres på uendelig mange måter. Dette er opp til den enkelte skole. Tekstutvalget (pensum) velger skolen og dens norsklærere. I tillegg står også den enkelte skole fritt til å velge lærebøker og annet materiell som inngår i læringen. Slik er de fleste kompetansemålene i K06, og den enkelte skole og lærer står ganske fritt til å velge den tilnærmingsmåten til kunnskapsmålet de selv mener er best, og tar utgangspunkt i skolens pedagogiske plattform og læringsmål når de vurderer dette.

Når det kommer til pedagogikken står også hver enkelt skole fritt til å velge sin pedagogiske plattform og læringssyn. Noen legger vekt på musikk og estetiske fag i læring i alle fag, mens hos andre står f.eks. fysisk aktivitet og uteskole sterkt. Andre fokuserer veldig mye på lesing. Hver skole har også sine mål for sosial kompetanse som de jobber etter.

Alt i alt er det like stor forskjell på de enkelte skolene som det er mellom offentlige og private. Jeg synes utspillene dine vitner om stor uvitenhet om det norske utdanningssystemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...