Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #1 Skrevet 20. juli 2012 Tidligere i sommer var mitt barn med noen slektninger på telttur. Barna (mitt og deres) syntes dette var kjempegøy og vil gjerne campe mer de, noe som er naturlig. Nå har disse slektningene foreslått at barna kan ligge i telt i hagen deres. Barnet mitt er 5 år, det andre et par år eldre, Og det er snakk om at de skal sove alene. Jeg har gitt beskjed at dette ikke blir aktuelt for mitt barn å ligge i telt uten en voksen tilstede. De bor i en liten og rolig bygd hvor alle kjenner alle omtrent, men det betyr jo ikke i mine øyne at det ikke finnes mennesker som klarer å skjule sitt sanne jeg. Og i et slikt sted tar det ikke lange stunden før alle vet at barna ligger i telt ute alene. De voksene som sover i andre etasje og som jeg vet sover kjempetungt vil overhode ikke våkne av eller legge merke til om noen kommer inn i den hagen. Enten det er større unger som vil skremme de, eller noen som vil ta de, misbruke de, skade de....... I tillegg mener jeg at det er for ungt de kan våkne av helt uskyldige lyder og bli veldig redd og da føles veien inn til huset langt. Jeg har opplevd seksuelt overgrep som veldig ung selv, og av en person jeg stolte på og så opp til som var 10-15 år eldre en meg. Så muligheten for at mennesker man aldri skulle tro kunne gjøre slik faktisk er kapabel til det er nok veldig mye mer framme i mitt hodet en mange andres. Men ihvertfall får jeg høre at jeg er hysterisk og krisemaksimerer ting også videre fordi jeg sier at det er uaktuelt for mitt barn å sove i telt uten en voksen de kjenner og jeg stoler på i en alder av 5 år. Så da lurer jeg jeg litt på hadde dere andre sagt ja til dette? (kommer ikke til å forandre mening bare nysgjerrig på hva andre syntes.)
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. juli 2012 #2 Skrevet 20. juli 2012 Jeg hadde sagt ja til det, forutsatt at det var snakk om på et lite sted eller ei lita bygd, for vi fikk lov da vi var små og elsket å sove i telt i hagen eller i dukkestuen hos mormor og morfar (de bodde midt i byen så det var kanskje litt "galskap"). Vi hadde med lommelykter, blader, frukt og når mørket kom så snek vi oss ofte tilbake inn i huset, hehe Telte i hagen er utrolig stas!
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 20. juli 2012 #3 Skrevet 20. juli 2012 Har de ikke en altan/terrasse de kan campe på da?
Gjest Heartbroken Skrevet 20. juli 2012 #4 Skrevet 20. juli 2012 Ja, det hadde jeg latt barna få lov til. Det er kjempespennende å få lov å sove alene i hagen, det husker jeg selv fra egen barndom. Man kan ikke ta forhåndsregler for alt, noen ganger må man faktisk satse på at det vil helst gå bra. Det er kjempeviktig å ikke begrense barnas behov for å være selvstendig og overfør egen angst til dem. Så lenge de vet at de kan komme inn i huset når det måtte være, og ev ha en mobil i tillegg kan jeg ikke se den store faren. Du skal heller ikke se bort fra at det kan bli i overkant spennende når de faktisk skal legge seg for å sove, og at de kommer tuslende inn likevel Men da har de hvertfall fått prøvd, og vokst litt på det.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #5 Skrevet 20. juli 2012 Jeg vil nok si du er hysterisk. Men jeg forstå med din bakgrunn hvorfor du er det. Jeg tror likevel du i dette tilfelle bør jobbe med deg selv og dine angster og ikke overføre dette til barnet ditt. Det fryktelige du har opplevd, er heldigvis ikke så vanlig, og ingen burde oppleve noe slikt. Jeg mener at bortsett fra normal forsiktighet, kan man ikke gå rundt å være redd for at barnet sitt skal bli seksuelt misbrukt eller kjørt over av bilen. ALLE foreldre er jo redd for slikt! Om dette er i en hage, i en liten bygd, og ikke i en bakgård i en storby, tror jeg neppe dette er noe å være redd for. Det er helt sikkert åpent inn til huset, og barnet vil kanskje selv inn i løpet av natta, og det er jo voksne i huset. Jeg ville sagt ja til det. Men jeg forstår at det kan være vanskelig i ditt tilfelle. Og det er ditt barn.
Svømmetur Skrevet 20. juli 2012 #6 Skrevet 20. juli 2012 Min hadde ikke fått lov til dette når hun var 5 år... Da hadde jeg lagt meg i telt ved siden av.... He he somregel sover de aldri der ute da!!! Kommer inn igjen når det begynner å bli mørkt. ..kanskje du kan si ja, også snike deg bortom innimellom å se at det går ok? Tror jeg ville gjort det slik....
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #7 Skrevet 20. juli 2012 Min hadde ikke fått lov til dette når hun var 5 år... Da hadde jeg lagt meg i telt ved siden av.... He he somregel sover de aldri der ute da!!! Kommer inn igjen når det begynner å bli mørkt. ..kanskje du kan si ja, også snike deg bortom innimellom å se at det går ok? Tror jeg ville gjort det slik.... Ja jeg syntes at 5 år er for lite, hadde det vært 9-10 år så hadde jeg ikke tenkt over det og sagt ja. Jeg bor ikke der selv men et godt stykke unna så å snike seg ut å sjekke er ikke mulig hadde jeg selv vært der så hadde jeg nok vurdert det, da kunne jeg heller lagt meg å sove med et vindu oppe da jeg vet jeg våkner veldig lett og jeg kunne holdt et øye med de og ikke minst vært der om barnet mitt fant det for skremmende å ligge der ute og trente litt trøst og støtte. Jeg har flere barn så er nødt til å være hjemme med de. Ja jeg er vel hysterisk på akkurat det punktet da men da får jeg heller ta meg rett til det noen år til.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #8 Skrevet 20. juli 2012 Min hadde ikke fått lov til dette når hun var 5 år... Da hadde jeg lagt meg i telt ved siden av.... He he somregel sover de aldri der ute da!!! Kommer inn igjen når det begynner å bli mørkt. ..kanskje du kan si ja, også snike deg bortom innimellom å se at det går ok? Tror jeg ville gjort det slik.... Ja jeg syntes at 5 år er for lite, hadde det vært 9-10 år så hadde jeg ikke tenkt over det og sagt ja. Jeg bor ikke der selv men et godt stykke unna så å snike seg ut å sjekke er ikke mulig hadde jeg selv vært der så hadde jeg nok vurdert det, da kunne jeg heller lagt meg å sove med et vindu oppe da jeg vet jeg våkner veldig lett og jeg kunne holdt et øye med de og ikke minst vært der om barnet mitt fant det for skremmende å ligge der ute og trente litt trøst og støtte. Jeg har flere barn så er nødt til å være hjemme med de. Ja jeg er vel hysterisk på akkurat det punktet da men da får jeg heller ta meg rett til det noen år til. Bare husk at mens du "tar deg rett" til å være hysterisk, er det lett gjort å overføre din engstelse til barna dine og når du føler du er klar, er gjerne barna blitt så usikre at de ikke våger å stå på egne ben.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #9 Skrevet 20. juli 2012 Min 5 åring får lov til å sove ute i telt og å overnatte hos venner fra barnehagen. Det siste må vel egentlig være skumlere i forhold til overgrep.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 20. juli 2012 #10 Skrevet 20. juli 2012 Jeg hadde ikke latt min 5-åring sove alene i telt, synes ikke du er hysterisk
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #11 Skrevet 20. juli 2012 Jeg hadde ikke latt min 5-åring sove alene i telt, synes ikke du er hysterisk Min hadde heller ikke fått sove alene. Da hadde hun blitt redd. Sammen med storesøster på 7 eller kusiner ville det vært helt greit.
magica fra tryll Skrevet 20. juli 2012 #12 Skrevet 20. juli 2012 Jeg hadde ikke latt min 5-åring sove alene i telt, synes ikke du er hysterisk Min hadde heller ikke fått sove alene. Da hadde hun blitt redd. Sammen med storesøster på 7 eller kusiner ville det vært helt greit. Nå var det snakk om sammen med et barn som er et par år eldre,da.... Ja, min 5-åring hadde fått lov,-om han hadde turt da...hehe
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2012 #13 Skrevet 20. juli 2012 Her er ungene 9 og 8 år, og de få ikke lov å ligge alene. Så her bytter vi voksne på å sove ute sammen med de. De legger seg alene, og så legger vi oss ut med de når vi legger oss for kvelden.
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. juli 2012 #14 Skrevet 20. juli 2012 Lillebror blir ikke 5 år før om et par uker, men aldri om han hadde fått sovet ute i telt uten voksne. Jeg har også ei jente på 7 år og hun hadde heller ikke fått være med uten at det var noen som var flere år eldre og kunne passe på litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå