Gå til innhold

Dere som har erfaring med karboredusert kost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere? Altså hva erstatter dere karboen med?

Hvordan holder dere motivasjonen sterk?

Kan man spise så mye man vil på karboredusert?

Jeg vil ikke spise så mye fett, vil det påvirke dietten i negativ retning?

Hva gjorde at DU klarte å nå vektmålet ditt denne gangen? Alle med vektproblemer har jo ofte prøvd og feilet mange ganger.

Hvor mye burde man gå ned i uken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg spiser lite karbo. Det går mye i grønnsaker, bær, gresk yoghurt, nøtter og frø, egg, fisk og annen sjømat, litt kylling og litt kjøtt.

Du kan selvfølgelig ikke spise uhemmet av fett og proteiner, det er jo ikke bra for noen, men stapp i deg så mye grøntfor du bare orker.

Jeg trenger ingen annen motivasjon enn at kropp og sinn fungerer optimalt på denne dietten.

Karboredusert kosthold er ingen kjapp løsning, du kan ikke leve på bacon, fløte og smør. Les deg opp og ta en avgjørelse på hvorvidt dette er noe du kunne tenke deg å leve med, eller om du vil bruke det som slankemidler. Hvis det siste er tilfellet vil jeg heller anbefale deg å kutte kcal i alle makroer. Bruk gjerne diett.no.

Endret av L-8
Skrevet

Hvis du ønsker å gå på en lavkarbo diett, så vil det si at du spiser minimalt med karber slik at kroppen går inn i en tilstand av ketose. Når du når ketose vil kiloene omtrent renne av. Men denne dietten er svært fettholdig, noe må man jo erstatte karbene med. Jeg gikk på dette en stund men følte meg hele tiden kvalm og uggen av alt fettet. Og så fort jeg begynte å spise tilnærmet normalt igjen så raste kiloene på igjen. Det er fordi kroppen ikke lenger tåler karbohydrater.En skal også passe seg for kolesterolnivå samt høyt blodtrykk som kan være følger av lavkarbo kosthold, pga alt fettet.

Et normalt, sunt kosthold med mye grønt og fiber, er derimot mye sunnere og mer smart på lang sikt. Du kan imidlertid redusere inntak av karbohydrater som brød, ris, pasta og potet - med stort hell. I stedet for 3 poteter til middag, tar du 1. I stedet for brød til frokost spiser du feks ryvita knekkebrød. I stedet for vanlig pasta kjøper du fullkornspasta. I stedet for ris kan du feks bruke bulgur.

Og hold deg så klart unna brus og snop ;) Kan anbefale deg å melde deg inn i vektklubb.no eller lignende klubber. Lykke til!

Skrevet

Hvis du ønsker å gå på en lavkarbo diett, så vil det si at du spiser minimalt med karber slik at kroppen går inn i en tilstand av ketose. Når du når ketose vil kiloene omtrent renne av. Men denne dietten er svært fettholdig, noe må man jo erstatte karbene med. Jeg gikk på dette en stund men følte meg hele tiden kvalm og uggen av alt fettet. Og så fort jeg begynte å spise tilnærmet normalt igjen så raste kiloene på igjen. Det er fordi kroppen ikke lenger tåler karbohydrater.En skal også passe seg for kolesterolnivå samt høyt blodtrykk som kan være følger av lavkarbo kosthold, pga alt fettet.

Et normalt, sunt kosthold med mye grønt og fiber, er derimot mye sunnere og mer smart på lang sikt. Du kan imidlertid redusere inntak av karbohydrater som brød, ris, pasta og potet - med stort hell. I stedet for 3 poteter til middag, tar du 1. I stedet for brød til frokost spiser du feks ryvita knekkebrød. I stedet for vanlig pasta kjøper du fullkornspasta. I stedet for ris kan du feks bruke bulgur.

Og hold deg så klart unna brus og snop ;) Kan anbefale deg å melde deg inn i vektklubb.no eller lignende klubber. Lykke til!

Nå er det ikke sånn at en MÅ lesse på med fett... Og det er mye fett i kombinasjon med karbo som gir høyt blodtrykk og dårlig kolesterol. Klarer msn å holde seg unna én av delene er det ikke tilfelle.

Skrevet
Hvis du ønsker å gå på en lavkarbo diett, så vil det si at du spiser minimalt med karber slik at kroppen går inn i en tilstand av ketose. Når du når ketose vil kiloene omtrent renne av. Men denne dietten er svært fettholdig, noe må man jo erstatte karbene med. Jeg gikk på dette en stund men følte meg hele tiden kvalm og uggen av alt fettet. Og så fort jeg begynte å spise tilnærmet normalt igjen så raste kiloene på igjen. Det er fordi kroppen ikke lenger tåler karbohydrater.En skal også passe seg for kolesterolnivå samt høyt blodtrykk som kan være følger av lavkarbo kosthold, pga alt fettet. Et normalt, sunt kosthold med mye grønt og fiber, er derimot mye sunnere og mer smart på lang sikt. Du kan imidlertid redusere inntak av karbohydrater som brød, ris, pasta og potet - med stort hell. I stedet for 3 poteter til middag, tar du 1. I stedet for brød til frokost spiser du feks ryvita knekkebrød. I stedet for vanlig pasta kjøper du fullkornspasta. I stedet for ris kan du feks bruke bulgur. Og hold deg så klart unna brus og snop ;) Kan anbefale deg å melde deg inn i vektklubb.no eller lignende klubber. Lykke til!
Nå er det ikke sånn at en Må lesse på med fett... Og det er mye fett i kombinasjon med karbo som gir høyt blodtrykk og dårlig kolesterol. Klarer msn å holde seg unna én av delene er det ikke tilfelle.

Selvfølgelig Må man ikke lesse på med fett. Men dersom man skal holde seg unna karbohydrater og fett, så er det ikke så mye igjen og det sier seg selv at det ikke er sunt å leve på den måten.

Skrevet

Jeg gikk på streng lavkarbo i ett halvt år uten å gå ned ett gram. Jeg skeiet ikke ut en eneste gang. Jeg må ligge på maks 1500 kalorier for å gå ned i vekt, og det synes jeg var vanskelig på ett lavkarbokosthold.

Skrevet

Det finnes mange typer lavkarbo. De strengeste kurene gjør at man er i ketose og fedon som er i andre enden er man ikke i ketose. spiser dermed mere karbohydrater og mindre fett.

Jeg anbefaler deg å gå inn på Lavkarbo.no

Finnes masse informasjon. Det er lurt å velge seg en kostfilosofi så man har noe å gå etter i begynnelsen. Fallgruvene er mange.

Jeg har selv gått ned 30 kg ved hjelp av ketolyse som er en streng kur. Nå lever jeg på fedon og da er det lettere å gjøre det om til en livsstil

Jeg spiser mye av det samme som L-8

Lykke til :)

Skrevet

Prøv deg frem er mitt råd! Jeg har levd på karboredusert kort i 1.5 år. Jeg har vært litt til og fra, noen korte perioder har jeg spist litt mer karbohydrater, men har raskt funnet ut at jeg trives bedre uten.

Jeg startet enkelt med å kutte ut brød, pasta, ris og potet. Jeg kuttet også kraftig ned på sukkeret, og byttet ut annen snacks med nøtter og mørk sjokolade. Jeg følger det ikke slavisk, og vurderer forløpende det jeg spiser. Hvis jeg f.eks er på besøk hos noen, kan jeg godt spise litt karbohydrater hvis jeg føler for det, og jeg kan godt ta en lompe til pølsa, men jeg er veldig bevisst på valgene og unngår det så mye som mulig. Jeg spiser mye rent kjøtt, egg og grønnsaker. Kylling er en favoritt. Til vanlig lager jeg samme middag til alle i familien, gjerne med potetmos osv. til barna, så spiser jeg alt utenom det selv. :) Jeg har gått ned 15 kilo med dette kostholdet, og føler ikke at jeg har gjort et stort offer. I tillegg føler jeg meg mye friskere, magen er ikke oppblåst, jeg har ikke mageknip støtt og jeg føler meg rett og slett bedre. :) Det er en myte at man må spise masse fett når man spiser karboredusert kort, og jeg klarer heller ikke å se hva som er så usunt med det. Så lenge man ikke overdriver, synes jeg man selv skal få avgjøre hva man føler seg mest vel med.

Lykke til.

Gjest Siklerotte
Skrevet (endret)

Jeg spiser karboredusert og synes i og for seg at det fungerer helt greit, og har ingen store savn i hverdagen. Jeg er ikke i ketose og lever heller ikke karboredusert for å gå ned i vekt, så det sier seg selv at jeg varierer kosten litt mer enn hva man kan gjøre når man må holde seg innenfor en viss karbogrense for å få vektreduksjon. Anbefaler forresten ikke å gå på lavkarbo som en diett - for det er (som nevnt over) rimelig vanlig at man raser ned i vekt, men så faller folk tilbake til gamle og dårlige vaner - og da flyr kiloene på like fort, og gjerne med noen ekstra.

Jeg spiser sjømat generelt og egg en gang i blant, masse grønnsaker (det spiser jeg mengder av), en god del nøtter og bær, yoghurt naturell (gjerne gresk eller tyrkisk, men jeg bruker også vanlig), knekkebrød (som jeg lager selv) - men ikke daglig, for jeg er ikke så glad i det (da kan jeg jo bruke alt av pålegg, ost, makrell i tomat, kaviar +++), bruker en god del ost i salater og annet (feta, mozarella, parmesan, brie, chevre+++), tortillalefser og andre ting som har redusert karbohydratinnhold (jeg vet at mange merker at vekten stagnerer hvis de forsøker å gå ned i vekt av slike varer), erstatninger for pasta og ris (spiser det meget, meget sjelden, men en gang i blant er greit). Det hender at jeg smaker på frukt, potet, ris, pasta, brød og andre ting, selv om det ikke er så ofte, men det er kanskje ikke helt å anbefale hvis man ønsker å være i ketose.

Endret av Siklerotte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...