Gå til innhold

Kan Nav-damer eller andre med peiling se hit? Haster litt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er aleneforsørger for en liten jente, og har hatt OS i snart 3 år. Jeg står nå meldt som arbeidsøker, og planen var å komme inn på høyskole til høsten, og få OS utvidet fra november av. Pga en feil fra lærere, eksamenskontor og rådgivere, så kom jeg ikke inn på skole til høsten, men lærerene ringte til høgskolen idag og forklarte hva som har skjedd, og fortalte at de tok dette på sine skuldre, og høgskolen har holdt av en skoleplass til meg på januaropptaket, som en slags kompensasjon for det som har skjedd.

MEN, det som var grunnen til at det var så viktig for meg å komme på skole nå til høsten, var at jeg da kunne fått utvidet OS, siden jeg da hadde vært under nødvendig utdanning når OS egentlig skulle falt bort. Men nå er jeg jo ikke under utdanning i november ( er da jeg mister den ), så jeg kommer til å miste OS, og kommer da ikke til å ha råd til å gå skole. ( Stipend + fullt lån er på kr 8000 pr mnd, og husleige er 4500. Har flyttet til en by, og 4500 kr var latterlig billig i denne byen, så å finne noe billigere er ikke aktuelt. ) å jobbe er jo selvsagt ett alternativ, men jeg har bare videregående utdanning, og jeg har veldig lyst å bli sykepleier, + at det er ett mye mer sikkert yrke.

Men det som er tingen, er at jeg begynner jo på skole igjen i januar! Så siden jeg mister OS i slutten av november, og starter opp på høgskole i januar, så er det jo bare en mnd jeg ikke har rett på den. Så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, for jeg kan jo ikke la være å utdanne meg fordi at jeg ikke har rett på os lenger? Så mitt spm er.. Er det noe jeg kan gjøre for å klare å beholde OS, slik at jeg får råd til å ta en utdanning? Høgskolen sa at dersom feilen ikke hadde blitt gjort, så hadde jeg sluppet inn, men når de fant ut av feilen, så var studiet helt fullt, og de kunne ikke gjøre annet enn å love meg en plass 5 mnd senere.

Det eneste alternativet jeg har, for å klare å få utvidet OS, er rett og slett bare å ta opp en NKI/NKS-studie ( høgskolenivå ), og beholde OS ut ifra der, for da er jeg jo under utdanning. Men det billigste høgskolestudiet koster jo 30 000 kr!!

Huff, er det noe jeg kan gjøre, eller må jeg bare slå meg til ro med at jeg ikke blir utdannet i denne omgang?

Og til dere som skal spørre om hvorfor jeg var så dum å fikk barn før jeg var utdannet, så må jeg bare få si at jeg VET at jeg var dum å ikke ventet, slik at dere ikke får tilfredstillelsen av å trekke meg mer ned i søla enn det jeg allerede er nå..

Til dere som svarer skikkelig: TUSEN HJERTLIG TAKK!

Videoannonse
Annonse
Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Har du ringt Nav og forklart situasjonen og vist de papirene på feilet som har blitt gjort?

Søk uansett bostøtte det har du krav på som studerende eneforsørger meg trang økonomi, får vel kanskje 4000 da. :) Lykke til! ingen andre råd desverre

Skrevet

Finnes mange gratis nettbaserte studier da! Sjekk ut feks www.hint.no

Kan jo være greit å ta et studie som er relevant for sykepleie da? Så har du bruk for det senere også, liksom.

Du må dra på nav og snakke med noen, og få de til å se på saken. De har rom for å utvise skjønn i spesielle tilfeller.

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du ikke studerte de 3 årene du faktisk har fått OS? Hva gjorde du da?

Skrevet

Om de kan love deg plass fra januar, så kan de vel også sette deg på førsteplass på venteliste for høsten. Det er alltids en som faller fra, og da bør jo plassen gå til deg.

Hvis ikke, har jeg ikke annet råd å gi deg enn å ta opp studielån som alle oss andre. At du er alenemor er jo ingen grunn til at du skal slippe unna det, jeg studerte selv med studielån mens jeg var alenemor. Det er veldig deilig å komme seg unna "trygdesystemet" og bli selvstendig, jo før jo heller.

Skrevet

Slapp av :) jeg mistet os etter 3 år, på våren, og da jeg begynte på skole på,høsten søkte jeg bare på nytt :)

Skrevet
Jeg er aleneforsørger for en liten jente, og har hatt OS i snart 3 år. Jeg står nå meldt som arbeidsøker, og planen var å komme inn på høyskole til høsten, og få OS utvidet fra november av. Pga en feil fra lærere, eksamenskontor og rådgivere, så kom jeg ikke inn på skole til høsten, men lærerene ringte til høgskolen idag og forklarte hva som har skjedd, og fortalte at de tok dette på sine skuldre, og høgskolen har holdt av en skoleplass til meg på januaropptaket, som en slags kompensasjon for det som har skjedd. MEN, det som var grunnen til at det var så viktig for meg å komme på skole nå til høsten, var at jeg da kunne fått utvidet OS, siden jeg da hadde vært under nødvendig utdanning når OS egentlig skulle falt bort. Men nå er jeg jo ikke under utdanning i november ( er da jeg mister den ), så jeg kommer til å miste OS, og kommer da ikke til å ha råd til å gå skole. ( Stipend + fullt lån er på kr 8000 pr mnd, og husleige er 4500. Har flyttet til en by, og 4500 kr var latterlig billig i denne byen, så å finne noe billigere er ikke aktuelt. ) å jobbe er jo selvsagt ett alternativ, men jeg har bare videregående utdanning, og jeg har veldig lyst å bli sykepleier, + at det er ett mye mer sikkert yrke. Men det som er tingen, er at jeg begynner jo på skole igjen i januar! Så siden jeg mister OS i slutten av november, og starter opp på høgskole i januar, så er det jo bare en mnd jeg ikke har rett på den. Så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, for jeg kan jo ikke la være å utdanne meg fordi at jeg ikke har rett på os lenger? Så mitt spm er.. Er det noe jeg kan gjøre for å klare å beholde OS, slik at jeg får råd til å ta en utdanning? Høgskolen sa at dersom feilen ikke hadde blitt gjort, så hadde jeg sluppet inn, men når de fant ut av feilen, så var studiet helt fullt, og de kunne ikke gjøre annet enn å love meg en plass 5 mnd senere. Det eneste alternativet jeg har, for å klare å få utvidet OS, er rett og slett bare å ta opp en NKI/NKS-studie ( høgskolenivå ), og beholde OS ut ifra der, for da er jeg jo under utdanning. Men det billigste høgskolestudiet koster jo 30 000 kr!! Huff, er det noe jeg kan gjøre, eller må jeg bare slå meg til ro med at jeg ikke blir utdannet i denne omgang? Og til dere som skal spørre om hvorfor jeg var så dum å fikk barn før jeg var utdannet, så må jeg bare få si at jeg VET at jeg var dum å ikke ventet, slik at dere ikke får tilfredstillelsen av å trekke meg mer ned i søla enn det jeg allerede er nå.. Til dere som svarer skikkelig: TUSEN HJERTLIG TAKK!

Det er jo slik at man kan søke om ekstra opp til 6 mnd os i vente på jobb eller om man rett og slett ikke har klart å finne noe. Mulig du kan søke dette i vente på studieplass også.

Ellers så vil du vel ha mulighet for å få utvidet fra januar når du får studieplassen da.

Jeg jobber ikke på nav. Men ta kontakt med den som har saken din be om møte og få klarhet i hva du kan gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...