Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #1 Skrevet 19. juli 2012 Hei, haaper noen har litt peiling paa dette og kan hjelpe meg. Jeg har kommet inn paa en linje paa vgs som jeg virkelig vil gaa paa, saa jeg kan utdanne meg i den retningen jeg alltid har villet. Men problemet er penger. Jeg har en samboer som tjener ca 300 000 i aaret, vi leier et hus sammen, men leiekontrakten staar i hans navn. Jeg jobber ikke for oyeblikket, men soker paa deltidsjobber, og vi har egentlig vaert enig i at det er best jeg tar utdannelse naa, for datteren min begynner på skolen (hu er 3 aar). Vi har ikke delt okonomi, men kjoper inn mat og saant sammen. betaler annenhver gang ca, jeg har faatt stotte av NAV fram til naa, siden jeg egentlig er alene med vesla. Og naar jeg naa ser paa laanekassen sine nettsider, saa ser det ikke lovende ut ang penger. ser ut som jeg kan faa 3 til 4000 kr i mnd som jeg og vesla kan leve paa. naar jeg da betaler 3000 i mnd i husleie, 250 kr i mnd paa tv, 250 til 500 i mnd til strom, og saa kommer forsikringer, tlf, bensin, bhg, og andre vanlige utgifter. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal klare det! Det virker helt umulig for meg aa faa tatt utdannelse. Og naa som jeg har muligeten og faatt tilbud om den linja jeg virkelig vil gaa, saa er det frustrerende! har jeg krav paa noe annet? Eller har noen noe tips til hvordan jeg skal klare det? regner med aa faa en deltidsjobb ved siden av, men naar jeg er alene med vesla konstant er det ikke lett aa faa tid eller barnevakt til en fast deltidsjobb, sambo jobber hele tiden, saa han kan ikke hjelpe til med det heller. Haaper noen kan hjelpe en frustrert sjel! beklager at jeg skriver med aa, o og ae, men har utenlandsk tastatur.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #2 Skrevet 19. juli 2012 Skjønner ikke helt. Du er samboer og også alene? Hmm.....
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #3 Skrevet 19. juli 2012 ja, jeg har vaert aleneforsorger, flyttet sammen med samboeren min for ca et aars tid siden, har jobbet litt det siste aaret, og mottatt litt overgangsstonad for at alt skal gaa rundt. Samboeren min er ikke villig til aa ha noen form for felles okonomi, saa okonomisk staar jeg alene, han jobber ca 14 timer i dognet, og driver med hobbyer paa kveldstid. Saann sett er jeg alene, okonomisk, og har ikke mulighet til at han kan vaere barnevakt hvis jeg faar deltidsjobb paa kveldstid. HI
Clue Skrevet 19. juli 2012 #4 Skrevet 19. juli 2012 Så han tjener mye mer enn deg, men forventer at du skal betale like mye som han på felles utgifter? Hvorfor betaler dere ikke prosentvis etter evne?
Clue Skrevet 19. juli 2012 #5 Skrevet 19. juli 2012 Ser ikke helt hvordan du får til at du ikke får mer enn 3-4000 kr i mnd fra Lånekassen? Er det fordi det er vgs det er snakk om? Du skal vel uansett har foreldretillegget? Regner med at du er eldre enn 19? Dermed kan det være andre regler for deg, særlig når du også har barn. Du har nok ikke krav på noe fra NAV.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 enkelt og greit saa gaar han ikke med paa det. Han mener egentig at jeg skal kjope inn mer mat enn han siden jeg og vesla er 2 stk som spiser maten, og han er bare 1 person. Fikk han til aa slaa fra seg det naar han innsaa at han alene spiste mye mer enn jeg og vesla tilsammen. Han mener at jeg bruker alt like mye som han og at jeg derfor skal betale halvparten, og at det blir "urettferig" hvis han maa betale ut mye mer enn meg for det vi bruker/har sammen. Derfor alt er saa frustrerende, og derfor jeg staar helt alene okonomisk.. Og nei, han er ikke direkte ung, over halvveis i 20-aarene.... HI
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #7 Skrevet 19. juli 2012 hvor mye er foreldretillegget da? og er det ikke det som er behovsprovd paa hele husholdningens inntekt.. Er eldre enn 19 ja, er 23, saa staar midt imellom ungdomsretten og voksenopplaeringsretten..
HeltPerfekt<3 Skrevet 19. juli 2012 #8 Skrevet 19. juli 2012 Dette er veldig likt den situasjonen vi var i nylig Jeg går på Vgs og samboer jobber (tjener ca 320 000 i året). Han jobbet også veldig mye (er nå hjemme i permisjon) så det var umulig for meg å kunne ta en deltidsjobb da han bare jobbet kvelder, og nærmest hver helg også og jeg måtte være hjemme med datteren vår på 3 år. Jeg får rundt 8000 av lånekassen i måneden, dette er da stipend og lån, og i tillegg får jeg jo barnetrygden. Så i teorien virker det som at du egentlig skal få nesten det samme som jeg gjør? Synes forresten det er veldig merkelig at samboeren din nekter å ha noe som helst form for felles økonomi, at du fortsatt må betale så mye i måneden, selv om han tjener myyye mer enn du gjør. Han virket for meg litt useriøs.
HeltPerfekt<3 Skrevet 19. juli 2012 #9 Skrevet 19. juli 2012 Jeg er forresten 21, så vi stiller ganske likt der også.
Clue Skrevet 19. juli 2012 #10 Skrevet 19. juli 2012 Da kan det godt hende at du har rett på mer fra Lånekassen. Ta en titt på nettsidene deres igjen, eller ring/send mail. Samboeren din høres ikke så veldig sympatisk ut. Er han virkelig mannen for deg? Han virker jo som han er mest opptatt av seg selv, og at han skal ha mest. Virker ikke som han bryr seg så mye om hvordan du har det?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2012 #11 Skrevet 19. juli 2012 om han er mannen for meg vet jeg ikke. Han er veldig snill og omtenksom paa mange omraader, men naar det kommer til penger er han veldig egoistisk. Han har et skyhoyt forbruk, mye gjeld, og noe av det viktigste for han er aa fikse og style bilen sin. Selv er jeg veldig sparsom med penger og hater aa slose, saa der er vi nok ikke en veldig bra match, men har klart oss tross for det. Han driver aa betaler ned gjelden sin, og mener at det er pga at det er saa viktig aa bli ferdig med saa kan han ikke betale mer enn meg til husholdningen. og han staar paa det at jeg har utgifter for 2 personer her i husholdningen og at jeg derfor ikke har noen grunn til aa klage paa at jeg betaler "bare" halvparten av alle utgifter. Jeg onsker aa tro at han bryr seg om hvordan jeg har det, men ogsaa for meg virker det som om han ikke bryr seg saa veldig. Derfor jeg virkelig vil vite hva jg kan faa av laan og stipend og saant, for jeg vil virkelig ikke takke nei til denne studieplassen, som jeg har onsket aa komme inn paa i flere aar... Skal ringe laanekassen imorgen tidlig og hore hva de sier om hva jeg har krav paa. vil nodig maatte begynne aa selge unna ting og levere fra meg bilen (som jeg laaner av mamma, siden hun har en ekstra og det gjor livet mitt tusen ganger enklere siden vi bor ganske avside til, og laaangt til naermeste bussforbindelse) og saant for aa kunne ta den utdannelsen jeg vil. Sambo mener at det er best om jeg lar vaer aa ta utdannelse, og heller faar meg en jobb, saa jeg tjener penger, men er ikke lett aa faa en jobb uten utdannelse, saa jeg kan tjene greit nok. takker for svar, skal ringe rundt imorgen og haape jeg blir klok paa dette! HI
Gjest peacock Skrevet 19. juli 2012 #12 Skrevet 19. juli 2012 Oi oi, og han er midt i 20-årene sier du? Ikke mye til stefar, gitt, høres ut som en egoistisk fem-årig millimeterdemokrat uten empati. Beklager at jeg må være litt negativ her, HI, men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor du er sammen med samboeren din. Først og fremmest hadde jeg nok tatt tingene mine og gått om jeg hadde bodd sammen med en som ikke ville gi meg mulighet for å ta minimum VGS. Skjønner han ikke at du da kan få en godt betalt jobb etterpå? Og skjønner han heller ikke at når man er student har man ikke penger? Tror du vil stå mye bedre som alenemor de år du studerer, for da får du støtte fra NAV i tillegg til lånekassen... Jeg reagerer på at du er sparsommelig og han bruker opp alt og har gjeld i tillegg. Om han ikke gjør noe med det tror jeg lett forholdet kan ryke på det før eller senere. Jeg har lært meg at der finnes to typer mennesker i verden. Du ser forskjellen gjennom å gi barn en marshmellow; om de klarer å vente 20 min med å spise den får de en til. Du klarer å vente, samboeren din gjør klart ikke det. Du klarer å planlegge fremover, han lever fra hånd til munn. Kan du leve med det? For høyst sannsynlig kommer han ikke til å endre seg. Når det gjelder din rett til støtte er ikke en gjerrig samboer grunn nok til å få støtte fra NAV. Kan hende du kan få litt forsørgerstipend fra lånekassen, sjekk evt satsene på hjemmesiden deres.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 19. juli 2012 #13 Skrevet 19. juli 2012 Dropp mannen da mister du vel 80-100 kg og får mer penger i tilegg. Han gidder ikke hjelpe deg meg vesla, han jobber 14 timer i døgnet g driver meg hobbyer på fritiden? Sees dere i det hele tatt? Høres ut som du kun er en for han til å dele utgifter med. Dropp han fullfør skolen med hjelp fra lånekassen, Nav og bostøtte. dog uten dødvekten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå